Home Bilmærker TEST: BMW M2 coupé – er det den ultimative bimmer

TEST: BMW M2 coupé – er det den ultimative bimmer 8.0

TEST: BMW M2 coupé – er det den ultimative bimmer 8.0
0
0

Anmeldelse

8.0

Som overskriften fortæller er vi helt vilde med denne BMW. BMW M2 virker som den ultimative bil, hvis man er vild med hurtige små biler, hvor det handler om køreoplevelsen. Prisen er selvfølgelig høj, da bilen er en af de ultimative i segmentet.

Motor & gearkasse10.0
Køreegenskaber10.0
Komfort6.0
Plads6.0
Udstyr8.0
Pris8.0

På parkeringspladsen står en blå BMW M2 og jep, det er heldigvis den som blinker, når jeg trykker på bilnøglen. Jeg kaster mig ind på forsædet og får hurtigt trykket på startknappen, hvorefter der kommer liv i den 3-liters sekscylindrede TwinTurbo motor.

bmw-m2-18

Kampvægten på BMWs mindste er 1.570 kilo, hvilket er ingenting når 370 hestekræfter kommer på arbejde. Denne erfaring får jeg hurtigt, da jeg efter lidt tid kommer til en motorvejsrampe, hvor jeg så småt begynder med at opleve dens potens.

BMW M2 koster 938.400 kr. og med testmodellens ekstraudstyr står bilen til 1.160.117 kr. M dobbeltkoblingsgearkassen med Drivelogic koster 76.000 kr. ekstra, men elektrisk foldbare spejle med antiblænd (18.600 kr.), Navigation professional (35.000 kr.), Harman Kardon anlæg (15.476 kr.) og BMW M Performance udstødning (33.500 kr.). Derudover kommer en række forskellige mindre ekstraudstyrselementer, som er med til at bringe prisen op.

M Drivelogic dobbeltkoblingsgearkassen har syv trin og hjælper til en accelerationstid fra 0-100 km/t på sølle 4,3 sekunder. Dermed er M2’eren lige så hurtig som BMW M3 vha. den syvtrins DKG gearkasse! Topfarten er desuden elektronisk begrænset til 250 km/t, men tilvælger man M Driver package kan den forøges til 270 km/t.

Læs også:  Mercedes klar med Panamera-konkurrent

På motorvejstilkørslen er 110 km/t intet problem, og man skal være hurtig til at flytte foden fra speederen, hvis man ikke skal risikere et klip i kørekortet – eller helt miste det. Laver man mellemaccelerationer på motorvejen er speedernålen også hurtig til at flytte sig, og man bliver kastet tilbage i de lækre lædersæder.

bmw-m2-10

Motoren er den samme som i M4 og M4, men der er pillet lidt ved ydelsen, således den i M2’eren har færre hestekræfter og et lavere drejningsmoment. Motoren er bl.a. blevet kåret til verdens bedste benzinmotor, og det siger ikke så lidt. Uanset omdrejningstal, så er den klar til at accelerere væk.

Unik adræthed

Køreegenskaberne er i en liga for sig selv. Vi har ikke før prøvet en bil med samme adræthed, og man kan mærke alt hvad der sker med bilen. Ikke blot fordi bilens undervogn er stenhård, men også fordi det aktive M differentiale sikrer fuldt vejgreb og det maksimal stabilitet. Styretøjet reagerer også på selv de mindste ratudslag, hvilket gør det til en hylende morsom oplevelse at sidde bag rattet. Det skal dog siges, at pressebilen havde haft et hårdt liv inden vi fik chancen for at teste den, hvorfor dækkene måske godt kunne have lidt mere mønster, hvilket gjorde M2’eren en smule livlig til tider. Heldigvis er det let at mærke samt styre, hvis bagenden bliver legeglad.

M-luksus pynter

Læs også:  BMW er klar med 7. generation af 3-serien

Kabinen er ligesom en almindelig BMW 2-serie, men en ganske luksuriøs en af slagsen. BMW M lædersæderne giver maksimal komfort og støtte, mens M rattet er en god partner, når der ellers rives fra den ene til den anden side, hvis man kommer forbi en bane/trackday. Det store navigationssystem passer også godt til bilen, og selvom den virker noget skrabet for udstyr fra standard, så betyder det i sidste ende ikke specielt meget, da BMW M2 handler om køreoplevelsen og ikke en skid andet. Køreoplevelsen er en man ikke sent glemmer, og den løser således opgaven til UG.

bmw-m2-5

Grundet bilens tilkøbte BMW M Performance udstødning er lydoplevelsen en helt anden end man normalt vil opleve. Faktisk er lydoplevelsen så voldsom, at man kun må aktivere den i track mode, når man netop er på en bane. Track mode aktiveres vha. en Bluetooth fjernbetjening i kabinen, så hvis man er fræk kan Track mode sagtens være aktiveret en tur igennem byen, da det hurtigt kan deaktiveres igen. Lydbilledet er det samme, men der er skruet gevaldigt op, mens udstødningen knalder og brager når man gearer ned – vi er vilde med det, og vi kan næppe forestille os, at man faktisk kan leve uden denne udstødning…

Læs også:  Første test: Jaguar E-Pace - lille og fed

bmw-m2