Citroen C4 Cactus 110 Shine
Med et interessant design, fine køreegenskaber og praktiske løsninger har Citroën C4 Cactus gjort et godt indtryk på danskerne, som har vist sig at være meget interesserede i den charmerende franske model. Der er dog ingen tvivl om, at den relativt lave pris er en af de afgørende faktorer for Cactus' succes i Danmark.
Motor & gearkasse6.0
Køreegenskaber7.0
Komfort7.0
Plads8.0
Udstyr6.0
Pris9.0
Citroën C4 Cactus har snart været på det danske marked i et år, og den deler fortsat vandende som ingen anden. Vi har testet topversionen af den franske charmør.
Uanset om man går op i biler eller ej, ved man, hvad en Cactus er for én. “Det er den der med boblerne på siden, ikk?”. Jo, lige netop. Det aparte udseende vækker virkelig opsigt – særligt i Danmark, hvor Volkswagens desginmæssigt noget mere konservative bilmodeller år efter år topper salgslisterne – og for mange kan Cactus’ finurlige fremtoning være svær at fordøje.
Men på trods af det utraditionelle look er Cactus allerede blevet en gedigen succes i Danmark. Næsten 1.500 solgte modeller blev det til i de første seks måneder i 2015, og den iøjenfaldende franske model er efterhånden blevet en hverdagsoplevelse på de danske landeveje.
Vi har nu fået mulighed for at teste Citroën C4 Cactus i topversionen, som med 110 benzinheste og masser af udstyr koster ca. 80.000 mere end indstigningsmodellen, som vi tidligere har testet.
Årets bil i Danmark 2015
Det var ikke for sjov, at Citroën C4 Cactus blev kåret til Årets Bil i Danmark 2015. For selvom der var mange, der havde svært ved at tage Cactus seriøst, da den kom frem, kunne man hurtigt konstatere, at det er en meget vellykket bil. En velkørende bil. Udseendet er stadig aparte at se på, men den er også både frisk og praktisk.
110 hk lyder måske ikke af meget, men i en bil som nøjagtigt vejer 1000 kg, er det rigeligt. Det er selvfølgelig ikke en sportsvogn, når 0-100 sker på 9,3 sekunder, men den er meget hurtig, når man kører rundt i bytrafikken, hvor den har et solidtbundtræk, og på motorvejen har den også et fint overskud. Det er en god all-round bil til det danske marked. Den egner sig eksempelvis ikke på samme måde til de tyske motorveje, da støjisoleringen er ikke imponerende. Men ved danske hastigheder er det ikke et stort problem.
Bobleplast og minimalistisk instrumentering
Det der kendetegner Cactus er især udseendet. Udefra set er det primært de her luftpuder, den har på siderne, som skal forhindre Bilka-buler, men også den spøjse front med meget smalle lygter skaber opmærksomhed.
Indvendigt er den kendetegnet ved dels at have meget store forsæder, som nærmest ligner en sofa. Og så den meget minimalistiske instrumentering. Instrumenteringen er nærmest ikke-eksisterende. Alle funktioner er samlet i den 7″ store touch-skærm. Der er klimaanlæg, navigation, radio, kørecomputer og telefon. Med alle funktionerne samlet i skærmen bliver resultatet en meget elegant og ren kabine, som samtidig fungerer rigtig godt. Det eneste problem er, at når alt er samlet i én skærm, så kan man ikke se på navigationen, samtidig med at man lige skal skrue lidt ned for temperaturen i bilen. Man kan ikke skifte radiostation eller se hvor langt man kører på literen. Man er nødt til at vælge, hvad man helst vil have. Et system ligesom BMW’s, hvor skærmen kan multitaske, ville være helt perfekt i Cactus.
Bag ratter ser man også kun tankkapacitet, speedometer og kilometertæller. Der er ingen triptæller, intet ur eller omdrejningstæller, hvilket gør det meget let af aflæse.
Velprioriterede besparelser
Designet er gennemført, og drivlinjen er vellykket. Så hvor er det, Cactus kommer til kort? På bagsædet har Citroën sparet en smule, så det ikke er et splitbagsæde. Du kan altså ikke nøjes med at lægge en del af sædet ned, hvis du bare lige skal have en fiskestang med på weekendtur eller nogle brædder med hjem fra den lokale tømmerhandel. Men til gengæld sparer man så både vægt og pris på bagsædet. Det samme gælder ruderne i bagdørene. De kan kun klappes en anelse op, så der kommer lidt frisk luft ind, men man kan ikke rulle dem ned, så børnene kan vinke ud ad vinduet, når man kører hjem fra bedsteforældrene. Men også her betyder det en væsentlig besparelse på både pris og vægt.
Rattet kan uanset udstyrsniveau ikke justeres i dybden. Det kan gør det svært at opnå en optimal ergonomsik kørestilling, men det kan trods alt justeres i højden, så det er muligt at finde sig nogenlunde til rette i førersædet.
Efter min mening er det de rigtige steder, der er sparet. Det er en god prioritering, som betyder, at man kan få en stor bil til at veje imponerende lidt, og som samtidig har så lav en pris.
Det sure med det søde
Det eneste, jeg oplever som meget negativt, er, at udsynet bagtil bliver generet af den meget brede C-stolpe. Der kan let skjule sig et par cyklister i den vinkel, så det skal man passe på. Særligt fordi du heller ikke kan få blind-vinkel-alarm. I det hele taget er det ikke nye og innovative sikkerhedssystemer, der er flest af i Cactus.
Men fraværet af avanceret teknologi er afgjort en af de detaljer, der sammen med de velprioriterede besparelser gør, at Citroën C4 Cactus kan holde den meget konkurrencedygtige pris. Så ja, den har et interessant design. Og den kører rigtig fint. Men Citroën C4 Cactus er først og fremmest et rigtig godt tilbud.
Citroën C4 Cactus, 1.2 Puretech 110 Shine
1.2 liters trecylindret benzin
Ydelse: 110 hk v. 5.500 o/min
Moment: 205 Nm v. 1.500 o/min
Topfart: 192 km/t
0-100 km/t: 9,3 sek
Forbrug: 21,3 km/l
Køreklar vægt: 1020 kg
Bagagerumsvolumen: 358/1.170 liter
Mål i cm: L: 415,7 B: 172,9 H: 153,0
Pris: 249.990 kr.