1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Mini Cooper SD
0

Test: Mini Cooper SD

Test: Mini Cooper SD
0
0

Det skal ikke være en hemmelighed, at vi her på bilsektionen.dk er ret vilde med Mini. Specielt den anden generation var noget helt specielt i vores øjne, og derfor var vi noget kritiske, da den ”nye” tredje generation blev fremvist. Den var jo blevet enorm, og havde dermed mistet noget af sin charme.

Vi har dog efterhånden accepteret det nye design, for Minien handler jo om sjove køreegenskaber, og indtil videre har den kunne underholde os. Men hvad med topmodellen iblandt dieselmotorerne, Cooper SD. Om end det er en ordentligt dieselmotor i en relativ lille bil, så er motoren måske også for tung til, at det bliver sjovt på små snævre landeveje? Vi tog den til test.

Læs vores fulde test af Mini her.

Testmodellen er meget veludstyret, med bl.a. et stort infotainmentsystem og head-up display foriden sportssæderne med bedre støtte. Kabinen er gjort mere tidssvarende, men man er fortsat ikke i tvivl om, at man befinder sig i en Mini. En af de andre ting man bemærker er, at man nu finder flere BMW-detaljer og systemer i bilen, hvilket er med til at gøre den mere lækker. Det store speedometer i meterkonsollen er nu også flyttet tilbage bag rattet – tak!

God på motorvejen

På vej mod landet går turen først af motorvejen. Accelerationen ned på motorvejen går tjept. 100 km/t er rammes efter blot 7,3 sekunder, og det føles hurtigt i en Mini. Ved 110 km/t er den også forholdsvis stille, og Mini Cooper SD fungerer overraskende godt som en motorvejscruiser. Brændstofforbruget er desuden også fornuftigt, da den er angivet til imponerende 25 km/l. Vi nåede aldrig dette, men vi anerkender cirka 19 km/l ved motorvejskørsel med et par accelerationer.

Den 2-liters dieselmotor med en turbo er meget alsidig, og vi kender den fra bl.a. BMW 118d. Motoren har hele 360 Nm, og det er særdeles meget. Faktisk er det mere moment end en Mini John Cooper Works tilbyder.
Fra standard har man også en sekstrins manuel gearkasse, der er en fornøjelse at samarbejde med. Samspillet er ganske eminent, og med til at give en speciel køreoplevelse.

Skuffer lidt på landevejene

På landevejene fremstår Mini Cooper SD fortsat hurtig, men der mangler lidt vildskab. Dog er den ikke langt bag en almindelig Cooper S, hvilket bl.a. skyldes SD’eren blot vejer 15 kilo mere end den almindelige S’er. Det er dog svært at hive den samme vildskab ud af dieselmotoren, og det udmønter sig selvfølgelig i, hvor sjovt man kan få det på snoede landeveje.

Prøver man nogle hurtige accelerationer fra 0-100 km/t vil man også bemærke, at Minien har svært ved at tøjle alle kræfterne – der er simpelthen for meget moment. Det betyder masser af hjulspin, og det er spild af kræfter.

Læs vores anmeldelse af Mini Cooper S her.

Vi synes:

Mini Cooper SD er ikke sportslig som en almindelig Cooper S, men det er derimod en rigtig fin GT’er, der samtidig har et fornuftigt forbrug.

Mini Cooper SD
2-liters firecylindret diesel
Ydelse: 170 hk v. 4.000 omdr/min, 360 Nm v. 1.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 227 km/t – 0-100 km/t: 7,3 sekunder
Forbrug: 25 km/l
Køreklar vægt: 1.250 kg
Mål i cm: 385, 172,7, 141,5
Bagagerumsvolumen: 211-731 liter.
Pris: 357.000 kr.