1. Home
  2. Bilnyheder
  3. 20 år med Volvo’s C70
0

20 år med Volvo’s C70

20 år med Volvo’s C70
0
0

I år er det 20 år siden, Volvo C70 blev præsenteret for offentligheden. Modellen var et nyt nicheprodukt fra den svenske bilproducent, og udviklingen blev drevet af et lille teams  passion og kærlighed til biler.

Volvo C70 blev vist første gang 30. september 1996 på biludstillingen i Paris. Det var ikke kun det slanke karrosseri, der var helt nyt; den var også svenskernes første ”rigtige” coupé siden P1800, og det var første gang, Volvo samarbejdede med ingeniørvirksomheden TWR om en ny bil.

I starten af 1990’erne besluttede Volvo at udvide personvognsprogrammet med en coupé og en cabriolet. De to modeller skulle udvikles sideløbende og bygge på teknologier fra Volvo 850.

En lille projektgruppe blev dannet allerede i 1994 med Håkan Abrahamsson som projektchef. Volvo havde kun begrænset erfaring med udvikling af så karakteristisk et nicheprodukt, og det skulle også gå hurtigt. De valgte derfor at samarbejde med den britiske ingeniørvirksomhed TWR, Tom Walkinshaw Racing, som allerede var involveret i Volvo’s motorløbsteam i BTCC.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

En stor del af design- og udviklingsarbejdet fandt sted hos TWR i nærheden af Oxford i England. Volvo havde ansvaret for den grundlæggende tekniske struktur og traf beslutning om, hvilke egenskaber, den nye bil skulle have. TWR tog sig af design og produktionstilpasning.

Projektgruppen fik meget frie hænder til at formgive bilen, og Peter Horbury, der stod i spidsen for opgaven, ønskede at ændre ideen om, at Volvo’s design skulle være vinklet og firkantet. Umiddelbart blev det betragtet som værende ”for Volvo-agtigt”, da TWR’s Ian Callum viste tegninger af en coupé med en buet taglinie og skulpturelle sider. Ikke desto mindre endte det med, at Callum’s designforslag forblev stort set uændret.

Den nye bil havde samme akselafstand som Volvo 850 og samme længde, men var ikke så lidt smartere. Og allerede fra starten stod det klart, at bilen også skulle produceres som cabriolet, så teamet sikrede, at designet duede både med og uden tag.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

C70 blev udviklet over en kort periode – blot 30 måneder til de første biler blev produceret. Samarbejdet med TWR var altafgørende, og projektomkostningerne var lettere at styre.

volvo_c70_coupe

 

C70 blev kun præsenteret  med femcylindrede turbomotorer. Den kraftigste motor – 2,3 liter og 240 hk – lå også i 850R. En mere fredsommelig version – 2,5 liter og 193 hk – blev introduceret samtidig, og på markeder, hvor antallet af cylindre betød noget for afgiftsfastsættelsen, var der 2 liter udgaver på 180 og 225 hk.

 

 

I mange år havde Volvo været skeptisk over for cabrioleter på grund af sikkerhedsrisikoen, men C70 Cabriolet blev alligevel virkelighed. Designet klarede tidens test og blev ikke væsentligt ændret i de ni år, den første generation var på markedet. Volvo C70 Coupé blev produceret indtil 2002, og cabrioleten levede videre yderligere tre år indtil april 2005. På det tidspunkt var der bygget 76.809 C70’er, hvoraf 27.014 var coupeer og 49.795 cabrioleter.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

 

Tre ting, du (måske) ikke vidste om Volvo C70:

  1. C70 var udstyret med et af verdens bedste lydanlæg på den tid. Højttalere fra det danske prestigemærke Dynaudio, Dolby Surround og en forstærker med op til 4 x 100 watt.
  2. Premieren i Paris kunne også følges online – det var første gang, det kunne lade sig gøre i Europa.
  3. Tom Walkinshaw, manden bag TWR, var en erfaren racerkører med tre touring car verdensmesterskaber og to sejre på henholdsvis Daytona og Le Mans i bagagen.