1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ny Ford Focus ST med 250 hk!
0

Ny Ford Focus ST med 250 hk!

Ny Ford Focus ST med 250 hk!
0
0

I morgen er dagen hvor dørene bliver slået op til Frankfurt Motor Show, hvor der står mange skønne nyheder. – En af dem er den nye Ford Focus ST som netop er blevet offentliggjort gennem en pressemeddelelse.

Det er ingen nyhed i sig selv, at Focus ST ville være ved Frankfurt Motor Show, men vi har endelig fået den længe ventet information og lanceringsdato.

Kraftfuld 2.0 liters EcoBoost-motor

Focus ST skal i hård konkurrence med de andre i GTI-klassen, og det er derfor vigtigt, at den er pumpet på alle områder, hvis den skal have positiv omtale. Ford har derfor udstyret den med en 2.0 liters EcoBoost-motor med direkte indsprøjtning og turbolader, som yder 250 heste og 360 Nm! Focus ST er selvfølgelig ligesom de andre Focus-modeller forhjulstrukket.

Den nye 4-cylindret motor erstatter den gamle 2.5 liters som var 5-cylindret. Det sker dog med et optimeret kraftoverskud, og en brændstoføkonomi som er omkring 20 % bedre!

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Chefen for Fords performancebiler Jost Capito udtaler:
’’-Det er første gang, vi benytter en 4-cylindret Ford EcoBoost motor i en performance-bil og resultatet er fantastisk,’’.

ST’en har en 6-trins manuel gearkasse, hvor ingeniørerne har brugt ekstra lang tid på at finpudse den, så den giver det ekstra ’’punch’’ ved hvert gearskift.

Lyd-katalysator fra Focus RS

Hos Ford ved man at lyden fra motoren er vigtig, og når man nu har mistet den dejlige 5-cylindret for en mere kraftfuld og økonomisk 4-cylindret, så har de taget lyd-katalysatoren fra Focus RS og videreudviklet på den.
Det betyder Focus ST har sin helt egen lyd som fortæller Jost Capito:
’’Lyden i den tidligere ST har en meget stor fan-skare, men det akustiske billede mellem en 5- og en 4-cylindret motor er meget forskellig. Det er lidt som Mozart og Beethoven, de komponerede begge fantastisk, men meget forskellig musik, og på den måde tror jeg også at lyden fra den nye ST-motor vil få rigtig mange fans.’’

Tilpasser styringen efter vejen og kørsel

Det nyudviklet system Ford Sport Steering System tilpasser styringen efter vejens stand samt chaufførens kørsel. – Torque Steer Compensation sikrer samtidig, at man har ordentlig fat i vejen, så man kan lave skarpe sving og accelerer for fuld kraft.
Da Focus ST er en sportsbil, så har Ford modificeret ESP-systemet, så man kan vælge mellem tre indstillingsmuligheder eller helt slå det fra.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Torque Vectoring Control er et andet system, som ved hjælp af et automatisk bremsesystem forhindrer under- eller overstyring og dermed bevarer vejgrebet gennem kurver.

Ford Focus ST designmæssigt

Designet er selvfølgelig også en smule anderledes end den normale Focus, hvor den bl.a. er 10 mm lavere, hvilket både er for udseendets skyld, men det hjælper også på tyngdepunktet. – Affjedringen bagtil er også strammet op.

Det ydre er blevet mere muskuløst, hvor der er den markante trapex-grill foran, sideskørter, tag-spoiler og en dynamisk kofanger bagtil.

Indeni finder man Recaro sportssæder som understreget, at dette er en rigtig sportsbil.

Skal sælges i tre udstyrsniveauer

Ford Focus ST vil blive solgt i tre udstyrsniveauer som hedder ST1, ST2 og ST3.

ST1 er standard-varianten som indeholder Recaro-sæder med stofbetræk, nøgleløs start—funktion, fodpanel med ST-logo og standard ST-bagsæder med midter-armlæn.

Læs også:  Hvad er et partikelfilter?

Focus ST vil først blive solgt som stationcar, da Ford lægger vægt på, at den samtidig med at være en racer, også fungerer perfekt som familiebil.

Lanceringen i Danmark

Focus ST vil være at finde i de danske salgslokaler i løbet af sommeren 2012.