1. Home
  2. Biltest
  3. Brugttest: Maserati Quattroporte & GranTurismo
0

Brugttest: Maserati Quattroporte & GranTurismo

Brugttest: Maserati Quattroporte & GranTurismo
0
0

Vinteren nærmer sig med hastige skridt, og der er nogle biler som blot tager sig bedst ud, når der ikke er sne på vejene. Derfor blev vi på redaktionen enige om, at det var på tide at prøve to Maseratier, som vi har gået og kigget længe på.

Maserati er kendt for design og lyd, og om end dette er noget man kan vurdere uden at køre dem, så tænkte vi, at der måtte være noget mere at fortælle om disse to skønheder i form af Quattroporte og GranTurismo. De to biler bygger på samme platform, og har den samme ottecylindret benzinmotor med en volumen på 4.2 liter – og jo, det er en Ferrari-motor.

En rigtig GT

Jeg starter ud i den mindste og mest sportslige, GranTurismo. Modsat Quattroporten, havde GranTurismoen en standard udstødning, så selvom den lød godt ved både opstart og under acceleration, så kunne lyden ikke matche sig med den Quattroporten diskede op med.
Testmodellen er en almindelig Maserati GranTurismo fra 2008, og om end den efterhånden har lidt år på bagen, så er den ekstremt smuk. Indvendig ser man dog hurtigt, at den ikke er helt som en moderne sportsvogn, da italienerne gør tingene på deres egen måde, og det resulterer til tider i nogle højst mærkværdige løsninger. Kabinen er luksuriøs, og lædersæderne finder man sig hurtigt godt tilpas i, men der mangler noget mere eksklusivitet over kabinen, der stadig føles som at have mange billige overflader rundt omkring. Maserati-logoet er dog blevet brugt flittigt rundt om i kabinen og udvendig, og jeg må desværre bare indrømme, at jeg har en svaghed for det emblem.

Brøler ikke som en Ferrari…

Lige så snart nøglen er sat i tændingen, og man hører motoren starte op, er problemerne dog glemt. Motoren brøler ikke som en Ferrari, men det gør bestemt ikke noget det er mere afdæmpet, når bilens design heller ikke er prangende på samme måde. Med automatgearkasse i drive går det af sted, og når først motoren er blevet varm kan man med god samvittighed accelerere fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, og festen stopper først ved 285 km/t.

Trods Maserati gerne selv kalder GranTurismo for en sportsvogn, så kører den ikke ligefrem som en. Kort sagt virker den for tung, og det mærkes specielt når der skal bremses inden et sving, og modsat BMW M6 som føles mindre end den er, så er det nærmere omvendt med GranTurismo. Gearkassen er en traditionel sekstrins ZF, og man kan godt mærke der er kommet nyere teknologi, men den fungerer ganske upåklageligt bilens alder taget i betragtning. Vil man gøre bilen en smule mere sportslige, kan man trykke på ”Sport”-knappen, hvorefter bilen ændrer sin opsætning en smule, så man får lettere ved at køre på grænsen uden at blive stoppet af diverse sikkerhedssystemer, lige inden man ellers skal til at lære bilen at kende. DOG kan GranTurismoen vælges i den mere sportslige S’er, hvor der er kælet yderligere for køreegenskaber, lyd og motor.

Luksus-limousine med fed lyd

Modsat den mere sporty GranTurismo, så er den firedørs Quattroporte en sand limousine. Motorlyden fra testmodellen er dog ikke helt enig i , at den skal have været mere underdanig, men gud ske tak og lov for det. Pga. den specielle udstødning er lydoplevelsen i Quattroporte noget helt speciel ift. GranTurismoen.

Trods Quattroporten vi prøvede var fra 2006, og trods den havde to ekstra år på bagen, så virkede den nyere, men dette skylles også, at den havde kørt 30.000 km kortere. Modsat det brune læder i GranTurismo, så var den mere luksuriøse Quattroporte udstyret med ekstremt lækkert lyst læder. Testmodellen var den ekstra komfortable og luksusorienteret Executive GT, der har ekstra design- og udstyrsdetaljer, der gør den væsentlig sjovere samt mere behagelig at køre i hverdagen.

Chaufføren bliver også forkælet med det lækre specielle rat, skiftepedaler bag rattet med alu-detaljer og lækkert læder næsten alle steder. Infotainmentsystemet er dog gammeldags, og under infotainmentsystemet er nogle billige bløde plastikknapper.
Vælger man at sætte sig på bagsædet kan man få massage, og det forreste passagersæde kan næsten klappes sammen, så den ene af passagerne på bagsædet kan nyde godt af den overordentlig fine plads. Desuden er der lækre borde til at stille den bærbar computer på, så det er lettere at arbejde på farten.
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at kabinens kvalitet er væsentlig højere og mere lækker end GranTurismoens, der næsten føles billig til sammenligning.

Elendig gearkasse!

Det hele er dog ikke guld og grønne skove, da Maserati har valgt den semi-automatiske gearkasse til Quattroporten, hvor man ikke har nogen momentomformer, og det betyder, at det bestemt ikke går ubemærket hen, når der bliver skiftet gear. Gearkassen er dermed den samme type, som vi kender fra Ferrari 360 og F430. Gearskiftene er specielt ubehagelige i byen, da gearkassen føles nervøs til sammenligning med moderne dobbeltkoblingsgearkasser, og det er bestemt heller ikke nogen fair sammenligning for en efterhånden lidt ældre limousine med 400 hestekræfter.

Når man først har fået fart på, kan man først nyde komforten, for man glider ubesværet hen over diverse huller.
Prøver man at kører lidt friskt føles Quattroporten dog hurtigt som en stor båd, for at sige det rent ud sagt. Den gynger meget, og er simpelthen for komfortabelt sat op. Man kan dog sagtens nyde den fænomenale lyd ved de almindelige accelerationer igennem bytrafikken, hvor de fleste andre billister kender forvirret rundt, for det kan da ikke være rigtigt, at den ellers så anonyme limousine i form af Quattroporten kan larme/synge så forbandet meget. Lyden kan bedst sammenlignes med en Ferrari, men musikken fra udstødningen er ikke helt så skinger, og motoren lyder ikke hysterisk på samme måde, men lyden skaber straks associationer til Ferrari.

Personligt blev jeg forelsket i begge de sydlanske skønheder, men det var specielt den firedørs og på papiret mere kedelige Quattroporte, som endte med at forføre mig med dens lyd. GranTurismoens mere sportslige køreegenskaber ville i hvert fald ikke være nok for mig, til at vælge den frem for Quattroporten Executive GT testmodellen med den anden udstødning, da den både lyder bedre, har en højere finish og komfortabel.

Vi synes:

De er langtfra perfekte, men de har charme som ingen andre. Hvad vil du helst? Klinisk perfekte tyske køreegenskaber eller italiensk vildskab?

Maserati GranTurismo
4.2 liters ottecylindret benzinmotor
Ydelse: 405 hk v. 7.100 omdr/min, 460 Nm v. 4.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 285 km/t – 0-100 km/t: 5,2 sekunder
Forbrug: 7 km/l
Køreklar vægt: 1.880 kg
Mål i cm: 488,1, 184,7, 135,3
Bagagerumsvolumen: 260 liter

Maserati Quattroporte Executive GT
4.2 liters ottecylindret benzinmotor
Ydelse: 400 hk v. 7.000 omdr/min, 451 Nm v. 4.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 275 km/t – 0-100 km/t: 5,2 sekunder
Forbrug: 6,3 km/l
Køreklar vægt: 1.970 kg
Mål i cm: 505,2, 189,5, 143,8
Bagagerumsvolumen: 450 liter