Med 230 hestekræfter og et mere aggressivt bodykit skal løfte Fiesta op på næste niveau.
Ifølge interne kilder i Ford, ser det ud til at deres massivt populære mini-GTI bliver endnu mere potent. En mere ekstrem Fiesta RS ligger i produktplanen sammen med en Focus RS, men Ford har travlt med at undersøge om der er et business case.
Med den nærmest ubegrænsede mængde ros Fiesta ST har modtaget, virker en RS-udgave som en indbydende idé – billedet oven for viser hvordan en sådan bil kunne tage sig ud. De opsvulmede skærmkasser med et aggressivt bodykit lader den nye Fiesta skille sig ud og kræfterne vil formentlig blive leveret af den samme 1.6-liters turbomotor fra ST’eren, men med hestekræfterne hævet til omkring 230 hk.
Ved at anvende denne motor vil man fortsat have en motormæssig forbindelse mellem gadebilen og Fiesta WRC-bilen. RS modellen forventes endvidere at få opgraderet affjedring, større bremser og muligvis et spærredifferentiale for.
RS-udgaverne ankommer som oftest i slutningen af en models levetid og da Fiesta kun for nyligt er blevet faceliftet og stadig sælger godt, har Ford ikke videre tralvt med at få den bygget.
Såfremt de beslutter sig for at give bilen grønt lys, forventes den på gaden omkring år 2015. Fiesta RS blev originalt fremvist på Geneve Motor Show i 2004 som et koncept, men klarede den aldrig til samlebåndet. Bosserne hos Ford ladge projektet på hylden efter undersøgelser viste, at bilen ikke kunne klare sig økonomisk i Europa. Salget af RS-modellerne har alle dage været højt i Storbritannien, men har lidt i resten af Europa.
Men takket været den nuværende Fiestas succes, virker det sandsynligt at vi får en super-udgave af Fiesta ST, muligvis med et mere spartansk interiør med skålsæder, letvægtsmaterialer og godt med RS-emblemer. Takket være lav vægt og turboladning forventes økonomien heller ikke at lide væsentligt.