Køreglæden er ved hjælp af et gennemsundt vægttab og elastisk motorisering endelig indløbet til benzinudgaverne af 208.
Tager man Peugeot Danmark til råds, beretter de selv at 208 har været en succes.
Den har om ikke andet nået de angivne salgsmål, hvilket har udmøntet sig i 120.000 enheder solgt på globalt plan, heraf 1.600 biler her i Frejas sal.
Dieseludgaverne har i konsensus med de danske købsmønstre været i høj kurs, således at 208 hidtil har været den bedst handlede dieselbil i segmentet.
Nok har franskmændene sædvane for enestående dieselmotorer, men benzinsiden er sjældent blevet negligeret.
Generationsskifte
Trecylindrede benzinmotorer synes at være det nye sort for tidspunktet.
Først var Ford med deres magelige EcoBoost enhed på en enkelt liter med trykladning, skarpt fulgt af BMW der nu meddeler at de har en 1.5-liters sag i kulissen.
I kølvandet på dette indfører Peugeot nu EB motoren, der skal erstatte den velbevandrede og smålegendariske enhed der konstituerede hjertet i biler som Peugeot 106 GTi og Rallye, Citroën Saxo VTS og Citroën AX GT.
Imponerende ser det ud.
Vi får i første omgang motoren i to versioner – en 1.0-liters samt den testede, en 1.2-liters.
Den er indledningsvis 26kg lettere end den udløbne TU-enhed, hvilket selvsagt bringer gode nyheder med sig, for så vidt angår de dynamiske kunster.
Der følger et hav af tekniske detaljer på den.
Hovedsagen er, at den støjer mindre, yder et højere moment ved lavere omdrejninger og varmer raskere op end den nu overtagne maskine.
Samtidig bøvles der på højtryk for at få en turboladet udgave ud i bilerne, der i sin mest potente udgave vil aflevere en ydelse på 120 hestekræfter.
Et stort skridt
Den fine punktslankning foranlediger fordele såvel som ulemper.
De ilde nyheder først.
Det størrelsesmæssige begrænsede rat, der sender nostalgiske tanker mod børneårenes eskapader i radiobilerne, definerer ikke ligefrem standarden for sportslig vægtning i de oliebrændende udgaver.
I letteste udgave af 208, har franskmændene desværre på kendetegnende vis dovnet den og undladt at spænde skruen på styretøjet, således at rattet nu farer rundt som en desorienteret tæppetisser.
På den anden hånd, opleves forenden nu let på tå som en russisk ballerina, og bagenden danser glædeligvis gerne med.
Under de korrekt forudsætninger, liver denne sparegris af en 208, fuldkommen op, og magi opstår mellem bil og fører som det var tilfældet i de rosenrøde slutfirsere.
Motoren i sig selv er bepakket med højteknologi, der medfører at den som udgangspunkt er støjsvag, ser man bort fra motorvejen hvor et manglende sjette trin udløser knap 4.000 omdr./min ved 130 km/t.
Vibrationerne er samtidig holdt i skak, dog ikke helt så grundigt som i den nyligt testede Focus, men med et i højere grad stimulerende lydindtryk, der ikke lader sig kvæle af en turboladning.
Fornuften i behold
For så vidt angår omdrejningsvillighed er det svært at bestemme, grundet testbilens ydmyge berejsthed på under 1000 kilometer.
Dog lod økonomien ikke til at lide under førnævnte, da det som nedestående billede dokumenterer, lykkedes mig at opnå 20,6km/l på hvad der svarer til en gennemsnitlig tur på arbejde.
Et par tusind kilometer til, og de officielle tal bør være inden for rækkevidde.
Konklusion:
Den friske trecylindrede enhed er den utvivlsomt mest køreglade i modelprogrammet og giver Peugeot et solidt indpas i kampen om Corsa-klassen.
Vi ser med stor forventning frem til de trykladede udgaver.
[table “” not found /]