Lexus RC-F coupé er blevet præsenteret på Detroit Motor Show.
Lexus’ nye coupé retter sigtekornet direkte mod den nye BMW M4, når den rammer markedet med en V8 motor der leverer over 450 hestekræfter og anvender teknologi fra Lexus LFA superbilen.
Den nye 5.0-liters V8 er central til RC-Fs køredynamik, siger bilens chefingeniør Yukhiko Yaguchi. Med 450 hestekræfter yder den mere end de 430 hestekræfter som BMWs nye twin-turbo rækkesekser præsterer og Lexus siger at det er den mest kraftfulde V8 gademotor de nogensinde har bygget. Moment og brændstoføkonomi er endnu ikke frigivet.
Motoren kører på en såkaldt ‘Atkinson’ cyklus ved cruising-hastigheder for at forbedre brændstoføkonomien, men skifter til en ‘Otto’ cyklus ved højere omdrejninger for bedre ydelse.
Lexus siger at RC-F også anvender et Torque Vectoring Differential, der kan indstilles til Standard, Slalom eller Track.
“Vores analyser viste os at en atmosfærisk V8-motor var det bedste motorvalg”, sagde Yaguchi. “Vi overvejede ikke nogen anden motortype. Vi ønskede en enhed der kunne være smidig ved normalt brug, men samtidig levere imponerende præstationer på banen. Vi overvejede hybridteknologi, der måske en dag vil være egnet, men indtil videre kan hybridteknologien ikke præstere som ønsket på banen”.
På trods af at Lexus LFA udgik af produktion i 2012, understregede Yaguchi hvordan alle bilen har påvirket alle ingeniørerne på Lexus F-type biler og hvordan erfaringer fra udviklingen af LFA er blevet anvendt i konstruktionen af den nye RC coupé, der anvender den regulære bils platform men med flere særlige modifikationer, herunder affjedring, drivlinje, forstærkning af chassis samt styling inde samt ude.
“LFA er fortsat topmodellen af F-modeller og den har indflydelse på et projekt som dette”, sagde Yaguchi. “Vi forsøgte at følge i fodsporene på LFA i en grad der var muligt, så for eksempel er airflowet i den nye bil inspireret af LFA, især hvad angår køling. Der er en aktiv bagspoiler der hæver sig ved 80 km/t og motorens lyd er finjusteret til at lyde som LFA. Motorhjelmen kan som ekstraudstyr fås i kulfiber og taget, der også er i kulfiber er bygget af samme virksomhed som folkene bag LFA.”
På trods af dette siger Yaguchi at RC-F er udviklet med et mål om “at kunne køres hurtigt af hvem som helst, uanset vedkommendes baggrund.” Han afviste at RC-F er blevet testet mod rivaliserende biler, men erkendte at designholdet havde tilbragt tid i sidste generation af BMW M3 og Mercedes C3 AMG for at vurdere hvilken retning bilen skulle udvikles i.
Det dramatiske eksteriør skulle ifølge Lexus øge ydelsen og demonstrere bilens præstationer. Motorhjelmen er højere på RC-F end i den regulære bil, mens skærmkasserne er bredere for at kunne huse de standardmonterede 19-tommers fælge. Frontkofangeren har store luftindtag der styrker bremsekølingen, mens der er aerodynamiske vinger for at øge stabiliteten ved højere hastigheder. Bagtil finder man firedobbelte udstødninger i et unikt design.
I kabinen er instrumentbrættet domineret af et centralt ur der viser forskellige billeder afhængigt af hvilken af de fire køreprogrammer man befinder sig i. Selvom Lexus endnu ikke har afsløret køreprogrammerne, bekræftede Yaguchi at et særligt baneprogram var tilgængeligt. Sportssæder i læder er standardudstyr og det samme er det nye unikke Lexus rat.
Den regulære RC Coupé blev fremvist på Tokyo Motor Show sidste år i to udgaver; en RC300h hybrid der sammensætter en elektrisk motor med en 2.5-liters motor og en RC350 med en 3.5-liters V6 motor.