AMG hos Mercedes-Benz har fået hjælp af deres HPE-afdeling i forbindelse med udviklingen af motoren der skal levere kræfterne i den kommende A25 AMG. Motoren vil være en 2-liters 4-cylindret benzinmotor med turboladning.
Det forventes at bilen vil blive afsløret ved Paris Motor Show i september, hvor vi forhåbentligt får flere detaljer omkring den 4-hjulstrukne super-GTi.
Motoren vil være en videreudvikling af den eksisterende M271/M274 benzinmotor der allerede benyttes af Mercedes-Benz.
En del af udviklingen af motoren, blev foretaget i forbindelse med Mercedes-Benz Formel 1 program, der skulle afføde en 1.6-liters turboladet motor til serien. AMGs beslutning om at involvere HPE i udviklingen af motoren til A25 er en følge af det ingeniørmæssige mål der blev sat af den tidligere administrerende direktør for HPE, Ola Kallenius.
Hurtigere end RS3
Han insisterede på at den turboladede 2-liters motor skulle yde mere end de 335 hk som motoren på 2.5-liter og 5 cylindre yder i Audi RS3 Sportback, og 318 hk som motoren i den forventede M135i fra BMW vil yde. Førnævnte BMW, vil formentligt få premiere ved Geneve Motor Show til marts.
De nærmere detaljer er begrænsede, men det forventes at motoren vil benytte en udstødningsdrevet twin-scroll turbolader sammen med direkte indsprøjtning.
Motoren vil ikke kun være at finde i den nye A25 AMG, men også CLC25 AMG og CLC25 Shooting Brake AMG, der lanceres i 2013.
Den bliver for øjeblikket testet i en B-klasse prototype, der deler chassis og drivlinje med CLC.