1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ny Mercedes-Benz GLC med over 360 hestekræfter
4

Ny Mercedes-Benz GLC med over 360 hestekræfter

Ny Mercedes-Benz GLC med over 360 hestekræfter
0
4

Den nye Mercedes-Benz GLC er netop blevet præsenteret i Stuttgart, og den gamle GLK udgår hermed i modelprogrammet. Ærligt talt, så passer det os helt fint med de nye og blødere linjer i den ny GLC.

Det her er den nye Mercedes-Benz GLC. Den er køn, sporty og så er den også ret hurtig. Glemte vi at nævne, at den også fungerer i alle former for terræn?

GLC-navnet kommer af, at den nye SUV fra Mercedes-Benz er baseret på den nuværende C-klasse. Alligevel er den højere end C-klassen, og så er der også mere plads i kabinen. Pladsen på bagsæderne skulle angiveligt være på niveau med den større E-klasse, og det kan man relatere til, hvis man har kørt med taxa i hvilken som helst by… du finder ud af, hvad vi mener.

Luksuriøs kabine med lækre elementer

Kabinemæssigt gør den nye GLC-klasse også brug af det store display, der “popper ud” af selve instrumentbrættet. Vi kender det fra C-klassen samt den større S-klasse. Kabinen minder altså meget om tidligere modeller fra Mercedes-Benz herunder den nye GLE, og den taler for sig selv. Luksuriøs, enorm og kvalitetsmæssigt i top. Bilens ydre har derimod ændret sig en del kontra forgængeren GLK, og vi er kæmpe fans. GLK-modellen var kendt for at være enormt boxy og altså meget firkantet, og det fandt producenten da også ud af, da den ikke levede op til de mål, de egentlig havde stillet for den på daværende tidspunkt nye bil.

Læs også:  Oplev Lamborghini Revuelto i hjertet af København

De senere år har vi set Mercedes-Benz fokusere mere på de blødere linjer, og det er godt for dem. Det klæder modellerne, specielt den nye GLC. LED-lygter både for og bag, og selvom grundstenene i designet af den nye GLC stadig minder om den gamle GLK, så er der sket en enorm forbedring. Linjerne er som sagt blødere og gør bilen meget mere aerodynamisk – i hvert fald visuelt. Frontpartiet herunder grill og lygter har vi set på mange af de nye modeller, og ligeså bagenden kender vi fra den nye C-klasse samt S-klasse Coupé. En opløftet C-klasse er altså hvad den nye GLC er, og vi kan lige den for hvad den er.

Den nye Mercedes-Benz GLC er 4,656 mm lang, 1,890 mm bred og 1,639 mm høj. Bagagerummet rummer hele 550 liter, altså identisk med konkurrenterne fra Audi og BMW med Q3 og X3. Foldes bagsæderne ned, kan man gøre brug af hele 1600 liters plads.

Masser af rå power – både diesel og benzin

Modellen på billederne er den nye GLC 350e 4MATIC Edition 1, som vil kunne erhverves fra december 2015. Det er en plug-in hybrid, og den har en 211-hestes benzinmotor kombineret med en 116-hestes elektrisk motor. Det giver et kombineret maks output på 327 hestekræfter, og det er med sikkerhed noget der rykker fra de fleste. En acceleration fra 0-100 km/t er i hvert fald klaret på 5,9 sekunder.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Udover hybrid-modellen fås den også i egentlige diesel- og benzin-varianter. På benzin-siden finder vi som den eneste en GLC 250 4MATIC med 211 hestekræfter fra en 4-cylindret motor. Den har et maksimalt drejningsmoment på 350 newton-meter, og så accelerer den fra 0-100 km/t på blot 7,3 sekunder. Den er opgivet til at kunne køre helt op til 15,5 km/l. Kontra den tilsvarende GLK-model er det en forbedring på næsten 2 km/l.

På diesel-siden finder vi først en GLC 220d 4MATIC med 170 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 400 newton-meter. Den er opgivet til at kunne køre op til 20 km/l, på trods af at den trækker fra 0-100 km/t på blot 8,3 sekunder. Bevæger vi os højere op, finder vi en GLC 250d 4MATIC – og de kører faktisk begge med samme motor med forskellige setup – med 204 hestekræfter igen fra en 4-cylindret motor, og så har den et maksimalt drejningsmoment på 500 newton-meter. 0-100 km/t er klaret på 7,6 sekunder, før den topper ud på en topfarten bestående af 222 km/t. Brændstofforbruget er igen omkring de 18-20 km/l.

Men hvor bliver de 360 hestekræfter som lovet i overskriften af? De kommer senere, og det bliver i form af en GLC 450 AMG Sport-variant med en stor V6-motor. En decideret V8- og AMG-variant af den nye GLC lyder på nuværende tidspunkt til at være skrottet ifølge rygter, men det tør vi endnu ikke bide os sikre på.

Standard fås den nye GLC med AGILITY CONTROL-affjedringen, men kan ligeledes fås med den nye AIR BODY CONTROL-affjedring. Affjedringen kombinerer ifølge Mercedes-Benz selv det sporty og komfortable aspekt af den nye GLC, og så klarer den sig også udmærket offroad. Den nye GLC kan ligeså fås med en decideret ‘Off-Road Engineering’-pakke, hvor bilen hæves med 50mm og optimerer affjedringen til offroad.

Læs også:  Slip hænderne fra rattet, når du cruiser på motorvejen med Ford BlueCruise

Den nye GLC udbydes med DYNAMIC SELECT-systemet, og det betyder, at man kan vælge imellem fem præ-specificerede køreprogrammer. Det inkluderer ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ og INDIVIDUAL. Yderligere fire programmer er inkluderet, såfremt bilen er udstyret med offroad-pakken.

Du har nok lagt mærke til, at Mercedes-Benz har enormt mange SUV-modeller på markedet, og det kan måske være svært at finde rundt i dem alle sammen. Fakta er, at de har indset, at SUV’er er det nye og moderne, og så har de fokuseret på at lave lidt til enhver.

Fra dags dato kan den nye Mercedes-Benz GLC fås med en 9-trins automatisk gearkasse samt firehjulstræk. I 2016 vil de knapt så offroad-glade købere også kunne erhverve den nye GLC med baghjulstræk.

tags: