Home Bilnyheder Ny skarp KIA Sportage lander i Danmark til maj
0

Ny skarp KIA Sportage lander i Danmark til maj

Ny skarp KIA Sportage lander i Danmark til maj
0
0

Til maj lanceres den fjerde generation af KIA Sportage i Danmark, og det er en yderst skarp bil. I hvert fald har den netop vundet iF Design Prisen 2016, og designet er da også flottere end nogensinde.

Priserne starter ved 299.999 kr. for den billigste benzinmodel. Trods det er indstigningsmodellen, så er bl.a. navigation, bakkamera, vognbaneskift-assistent og alufælge standard! Navigationssystemet er KIAs nyeste meden 7” touchskærm, der fungerer i kombination med et 160W anlæg med seks højtalere. Der vil desuden også kunne opgraderes til et JBL-anlæg med en effekt på 320W.

Både akselafstanden og længden er vokset på den fjerde generation af Sportage med hhv. 30mm og 40mm. Dermed måler Sportage nu 4,48 meter med en akselafstand på 2,67 meter. Foruden de bedre pladsforhold har KIA arbejdet på at forbedre komforten. Således har chaufføren bl.a. fået mere plads ligesom sæderne er nydesignet. Vejstøjen bør være reduceret, således Sportage placerer sig som en af de mere støjsvage biler i C-SUV-segmentet. Dette er bl.a. gjort vha. nye bøsninger til det bagerste ophæng samt mere støjabsorberende materialer i hjulkasserne.

Læs også:  Ford går nyhedsamok

Praktisk set råder bagagerummet over 465-503 liter, da bagagerumsbunden kan placeres i to højder.

Nu med turbomotor

For første gang fås Sprotage med en turbo benzinmotor. Den nye 1.6 liters T-GDI-motor leverer iflg. KIA livlige præstationer med sine 177 hk og 265 Nm mellem 1.500-4.500 omdr/min. Vælger man den almindelige 1.6 GDI er ydelsen 132 hk og 160,8 Nm.

Dieseludvalget består fortsat af en 1.7 liters CRDi-motor, mens en stærkt opgraderet 2.0 liters R-motor også er at finde i modelprogrammet. Den 2-liters motor kan købes med enten 136 hk og 373 Nm eller 185 hk og 400 Nm. Begge motorer nyder godt af en 5 kg lettere motorblot, opdateret batteristyringssystem, kontinuerligt variabel oliepumpe, som registrerer og tilpasser olietrykket i realtid, samt et nyt oliefiltermodul.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Vil man have automatgear tilbyder KIA en ny avanceret syvtrins DCT-dobbeltkoblingsgearkasse. Det var også denne gearkasse, som for nylig blev introduceret i den opgraderede KIA cee’d.

tags: