Porsche har nu offentliggjort sin racerbil til racerbanen og til daglig kørsel, 911 GT3 RS.
Den tyske eksklusive bilfabrikant siger selv, at 911 GT3 RS nedbryder barrieren mellem sportsvogne og racerbiler. Ændringerne ift. den almindelige 911 GT3 omfatter både drivlinie, aerodynamik og design.
Forventningerne iblandt alle bilfanatikere er straks høje, når man hører navnet Porsche 911 GT3 RS. Omgangstiden på Nürburgring er syv minutter og 20 sekunder, hvilket bestemt er godkendt. Faktisk er den dermed hele otte sekunder hurtigere end den legendariske Carrera GT.
Porsche 911 GT3 RS har verdenspremiere ved Geneve Motor Show, og er man så heldig at befinde sig der, vil man med egne øjne kunne se det nye vidunder.
Mest kraftfulde motor uden trykladning
Den 4-liters sekscylindrede motor yder 500 hk og 480 Nm, og i kombination med en specialudviklet 7-trins PDK gearkasse er 0-100 km/t klaret på 3,3 sekunder. 0-200 km/t tager blot 10,9 sekunder. Faktisk er det motoren med den største slagvolumen, og er den mest kraftfulde motor uden trykladning i 911 familien.
Porsche har arbejdet meget med nedbringelse af vægten, hvilket er gjort ved hjælp af et magnesium-tag. Kulfiber bruges bl.a. til motoren og bagagerumsklappen. RS-modellen er omkring 10 kilo lettere end 911 GT3’eren. Porsche selv siger, at bilens letvægtstag sænker bilens tyngdepunkt, og det forbedrer køredynamikken betragteligt. Selve karrosseriet kommer fra 911 Turbo, og det cementerer bilens status som værende næsten en racerbil med dens RS-specifikke aerodynamiske karosserielementer. Den forreste spoiler, som næsten er i kontakt med vejen, og den store hækspoiler styrker begge det dominerende udtryk.
Chassiset på 911 GT3 RS er skabt til bedste køredynamik og højeste præcision. Aktiv bagakselstyring og Porsche Torque Vectoring Plus med fuldt variabelt differentialespær på bagakselen sørger for smidighed og dynamik. En bredere sporvidde for og bag giver en endnu bedre krængningsstabilitet end i 911 GT3. Desuden har 911 GT3 RS de bredeste standardmonterede dæk i 911-serien. Resultatet: Endnu mere agil indstyringskaraksteritik og endnu højere kurvehastigheder.
Skålsæder fra 918 Spyder
Interiøret med alcantaraelementer i 911 GT3 RS er baseret på den nuværende 911 GT3. Skålsæderne baseret på kulfiber er dog en ny detalje, og vi kender dem allerede fra den ekstreme 918 Spyder. Standardudstyret inkluderer nu også Club Sport pakken med sikkerhedsbur bag forsæderne, seks-punkts sikkerhedssele til føreren, ildslukker med monteringsbeslag samt forberedelse til montering af en hovedafbryder. Ekstraudstyr som Sport Chrono pakke indeholder – ud over sine integrerede timere – Porsche Track Precision app til smartphones.
Den nye Porsche 911 GT3 RS kan allerede bestilles nu i Danmark. Prisen er 3.906.345 inkl. moms og afgifter.