1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Test: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir TCT Distinctive
0

Test: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir TCT Distinctive

Test: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir TCT Distinctive
0
0

Ved første øjekast ligner Alfa Romeo MiTo en rigtig lille frækkert, og med de cognac-farve lædersæder, 17” alufælge og hækspoiler ligner det udefra at blive en rigtig sjov uge.

Vi kommer derfor hurtigt ind på førersædet, hvor nøglen bliver sat i og motoren startes. Motoren giver en smule brummen fra sig ved opstart, hvilket er ment på en positiv måde. Testmodellen er ikke en fuldblods GTI’er, da det er Distinctive-udgaven med den 135 hestes 1.4 liters MultiAir turbomotor som yder hele 230 Nm ved 1.750 omdrejninger i minuttet!

Fræk udenpå, kedelig indeni

De udfordrende designlinjer udenpå fortsætter ikke indeni, hvor den specielt omkring midterkonsollen er decideret kedelig og ucharmerende.
Rattet er dog behageligt og i den bedre ende i forhold til konkurrenterne, mens man også har mulighed for at få sædet langt ned, så man kan komme ind i mini GTI-oplevelsen.

Pladsen er også fin i kabinen så længe man er to. Prøver man at klemme fire voksne mænd i bilen bliver det en smule for intimt. Holder man derimod niveauet på to af gangen, så er der også rigeligt med plads i bagagerummet som byder på hele 270 liter.

Gearvælgeren sættes i D(rive)

Efter vi har sat os til rette i de lækre cognacfarve lædersæder til en pris på ekstra 18.000 kr. slipper vi håndbremsen, og gearvælgeren sættes i Drive.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Den testede MiTo har nemlig den Fiat-udviklet dobbeltkoblingsgearkass som går under navnet TCT(Twin-Clutch Transmission).
Det betyder også at man straks sammenligner den med DSG-mesterværket, hvilket TCT’eren selvfølgelig kan leve op til. Desværre skuffer gearkassen, og den har lang tid om at koble til første gear, mens den til tider også har underlig timing af gearskiftet.

Kører længere ture på motorvejen gearkassen ikke noget problem, men når man kommer ind til byen kan den blive ubehagelig. Alfa D.N.A. er MiTo selvfølgelig også udstyret med, og selvom gearskiftet bliver en smule mere behageligt i Normal, så føles det til tider stadig som ryk.

Under normale omstændigheder er D.N.A. systemet altid i Dynamic, da det påvirker turboen, servostyringen, ESC-systemet o.a. systemer der gør bilen mere interessant at køre. Med TCT-gearkassen var det dog klart mest behageligt at køre i Normal, hvis man altså ikke selv siger man vil skifte. – Testmodellen var også udstyret med ratgear som koster 2.000 kr. ekstra, men det trak gevaldigt op, da man dermed lettere selv kan skifte gear når man opgiver TCT-gearkassen.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

International Engine of the Year 2010

Tilbage i 2010 vandt Fiats 1.4 liters MultiAir Turbomotor ”International Engine of the Year” prisen foran bl.a. den 4.5 liters V8 motor som er i 458 Italia. – Volkswagen-koncernes 1.2 liters turbomotor som vi her på redaktionen også er imponeret over måtte nøjes med en tredjeplads og hele 94 point mindre.

Kritikken er derfor også svær at finde om den lille motor, som sørger for MiTo i den testede model går fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Det fantastiske ved MultiAir motoren er måden den leverer kræfterne på, hvilket bl.a. vises ved drejningsmoment på hele 230 Nm ved kun 1.750 omdrejninger i minuttet!
Brændstoføkonomien på 17,9 km/l kom vi dog aldrig i nærheden af.

Motorens lyd er i dette tilfælde også vigtig, og den er desværre mere dæmpet end vi havde håbet på. Men hvis man vil have en hardcore Alfa Romeo MiTo er det QV-modellen man skal vælge.

Undervognen prøves af i Sverige

Under testugen var vi blandt andet i Sverige, hvor vi rigtig kunne teste MiTo på de svenske landeveje. Her fik vi blandt andet mærket undervogn som er rigelig hård af en hverdagsbil, men, men de 17” store alufælge gjorde det ikke just bedre.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Efter lidt tid på landevejen stod det også fast, at undervognen har svært ved at finde hurtigt til ro på de lettere vedligeholdte svenske landeveje.

Konklusion:

Prisen er 320.000 kr. for Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir TCT Distinctive, og her vil i stedet anbefale du køber QV-modellen som er 100 kr. billigere, har mere udstyr, manuel gearkasse og endnu sjovere motor.

Vi synes dog det er ærgerligt man ikke længere kan købe testmodellen uden automatgear, som førhen stod til 270.000 kroner i Progression-udstyrsvariant.

Læs med igen snart, hvor vi tester QV-modellen.

Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Distinctive

Ydelse: 135 hk ved 5.000 omdr./min / 230 Nm ved 1.750 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 207 km/t. 0-100 km/t på 8,2 sek

Oplyst forbrug: 17,9 km/l – 126g/km

Køreklar vægt: 1.304 kg

Mål i cm: Længde: 406,3 cm, Bredde: 172 cm, Højde: 146,6 cm

Bagagerumsvolumen: 270/ 950 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 320.000 kr.