BMW 730d
Leder du efter en luksuslimousine, så kan svaret meget vel være en BMW 7-serie. Vi har dog svært ved at finde ud af, om vi ville vælge en Mercedes S-klasse eller BMW 7-serie. Audi A8 er dog ude af kampen…
Motor & gearkasse9.5
Køreegenskaber9.0
Komfort9.0
Plads9.0
Udstyr9.0
Pris8.0
Den nye BMW 7-serie er sjette generation, og den bestræber sig ligesom Audi A8 og Mercedes S-klasse på at blive bilernes svar på den ultimative luksus-jet. I Danmark koster BMW 7-serien fra 1.582.300 kr., men trods indstigningsmodeller oftest er jævnt kedelige, så forholder det sig selvfølgelig ikke således med 7-serien.
Udvendigt er der ikke de store overraskelser ved designet. Jovist er 7-serien stor, men det er på en elegant måde, og den virker faktisk nærmest underspillet. Testmodellen havde dog fået monteret en M sportspakke, hvorfor designet pludselig bliver noget mere interessant med M-logoer, LED-tågelygter, 20” M fælge og en M aerodynamikpakke. Indvendigt kan det ses på sportslæderrattet, interiørlisterne, ambient light, komfortsæder, BMW individual loftsbeklædningen i Anthrazit og andre M specifikke designdetaljer. Pris: 139.000 kr. og dermed det samme som en veludstyret minibil.
Det er dog først, når man kommer ind i kabinen, at det rigtig begynder. BMW 7-serien er stedet hvor teknologi og komfort mødes. Standardudstyret inkluderer bl.a. navigationssystem professional, 4-zoners klimaanlæg, adaptiv luftundervogn, bluetooth, trådløs opladning af mobil (virker ikke til iPhone), automatisk bagklap, BMW Touch command (tablet), sædevarme, varme i rat og armlæn, automatgear, adaptiv LED kurvelys, bakkamera, parkeringssensor for og bag, Harman Kardon anlæg og meget andet.
Der er sparet på vægten
Teknisk set er karosseriet et af de spændende elementer ved 7-serien, da BMW har benyttet nogle af teknikkerne fra i3 og i8. Det betyder BMW har kunne barbere 40 kilo af vægten vha. carbon, og dermed er den nye 7-serie blevet cirka 130 kilo lettere ift. den gamle model.
Vi prøvede den mindste 730d, der byder på en ny motor. Volumen er tre liter og antallet af cylindre er fortsat seks. Ydelsen er 265 hk og hele 620 Nm v. 2.000-2.500 omdr/min. Vi takker BMW for de seks cylindre (så længe det varer), da firecylindrede dieselmaskiner i forhold til lyder som udpinte katte. Vi har ved flere lejligheder tidligere prøvet den gamle 30d-motor, og vi kan derfor fortælle, at den nye er både mere smidig og stille. Sidstnævnte punkt kan muligvis også skyldes 7-serien er utrolig godt lydisoleret.
Ude på vejene er BMW 7-serien en sand fornøjelse, da luftundervognen og de adaptive fjedre (standard) absorberer alle bump og ujævnheder. Sammenkobl dette med den ekstremt støjisolerede kabine, og så bemærker du først vejstøj ved højere autobahn-hastigheder. Motoren kan dog stadig ikke høres. Det eneste tidspunkt, hvor man savner kræfter er ved højhastighedsoverhalinger.
Der bliver så sandelig også hurtigt gjort plads på motorvejen, når folk ser den store og mægtige BMW 7-serie i bakspejlet. Bag rattet skal man dog ikke foretage sig det store, da den adaptive fartpilot selv holder afstand, mens 7-serien selvfølgelig er millimeter retningspræcis, så der skal kun korrigeres på rattet ved højere hastigheder. Dette er ret fantastisk, da det umiddelbart føles anderledes ved de første drej i rattet, da den elektriske servostyringen er usædvanlig let i Comfort.
Kører man lidt dynamisk mærker man hurtigt, at det er en stor bil. Vi er dog imponeret over køreegenskaberne i den baghjulstrukne 1.830 kilo tunge flyder, der har en 50/50 vægtfordeling. Ved at skifte køreprogrammet fra Comfort til Sport bliver den lange flyder strammet op, og det mærkes bl.a. ret væsentligt i styretøjet og gearkassen.
0-100 km/t klarer BMW 730d på 6,1 sekunder med en topfart på 250 km/t. Når en stor flyder kan køre op med en VW Golf GTI Performance fra 0-100 km/t, så skulle man ikke umiddelbart mene, at der var brug for flere kræfter?
Et element som både hjælper til den flotte økonomi, komforten og de dynamiske præstationer er den ottetrins Steptronic gearkasse. Vi er utrolig imponeret over denne. Gearkassen er ikke en dobbeltkoblingsgearkasse, men man bemærker ikke gearskiftene medmindre bilen er indstillet til Sport.
Brændstofforbruget er ligeledes imponerende. Ved komfortabel og stille kørsel nåede vi 18,4 km/l, mens vi kørte cirka 15,5 km/l, når der blev presset lidt mere på speederen. På papiret er 730d’eren angivet til 20,4 km/l.
Helt uden at røre en finger
Når der skal parkeres gør 7-serien det gerne selv, men du kan også selv benytte 360 grader (Surround view) kameraet samt parkeringssensorerne. Det er let som en leg, trods det udefra hurtigt kan ligne en ekspertopgave at parkere en bil på den størrelse.
Når man stiger ud af bilen behøves der heller ingen hårde smæk med dørene. Selvom man glemmer at lukke døren helt tæt, så vil 7-serien automatisk trække døren det sidste stykke ind – dét er altså bare lækkert!
En anden detalje som har 7-serien kendt er den fjernstyrede parkering. Systemet koster cirka 10.000 kr. ekstra og inkluderer en speciel BMW Display Key. Nøglen er markant større end den almindelig, men den har ligeledes en skærm på, hvorfra man kan se temperaturen i bilen, brændstof o.l.. Man kan sågar tænde bilen og køre den frem eller tilbage, hvis garagen eksempelvis er for smal eller en tosse har holdt for tæt på en parkeringsplads. Systemet er smart til en for smal garage, og bilen stopper selv, når den kommer for tæt på en væg, person eller andet.
Førsteklasses bagsædeplads
Mens man på forsæderne sidder fantastisk, så kan man bestemt heller ikke klage over bagsædepladsen. Testmodellen var ikke den lange model, Li, men der manglede på intet tidspunkt plads til bagsædepassagerne. Vi indrømmer dog gerne, at vi helst havde set bilen med lounge-bagsæder og i den Lange-model, men når det nu ikke kunne lade sig gøre, så kan vi skam godt “nøjes”…
En smart detalje er den standardmonterede tablet, hvorfra bagsædepassagererne kan styre musik, belysning i kabinen osv. Faktisk kan den også bruges til at køre passagerforsædet frem og tilbage. Vil man gå skridtet videre, så er der mulighed for at få Android-tablets på nakkestøtterne, således der er et komplet infotainmentsystem.