Logan MCV kan bryste sig af titlen som landets billigste stationcar. Har den andet at byde på?
Ved første øjekast tegner det ikke godt. Logan deler forende med den triste Sandero – et tilbud, du uden problemer kan afslå. Lighederne stopper også der. Modsat Sandero kører Logan sådan set rimeligt. Støj, komfort og køregenskaber er alle afstemt til et for de fleste købere acceptabelt niveau. Højdepunktet her er som oftest med Dacia, den eneste tidssvarende del af vognen – motoren fra Renault. Vi har her at gøre med den benzindrevne topmodel, der drives af en trecylindret sag på under en liter. Den præsterer 90 hestekræfter og en hulens masse moment, hvilket er tilstrækkeligt til at gøre denne udgave af Logan til den næsthurtigste Dacia på markedet i dag. Hvis det ikke imponerer naboen, ved jeg simpelthen ikke hvad gør. Spøg til side, der er ingen grund til at gøre nar af Logan. Motoren lyder godt, trækker fornemt og præsterer en kernesund brændstoføkonomi på 20 km/l, som vi uden problemer opnåede. Med 573 liter i bagagerummet er der et lille stykke op til biler som Skoda Octavia Combi og Honda Civic Tourer som vi kigger nærmere på denne måned, men der er rigeligt til at tilfredsstille den gennemsnitlige familie, der ellers ville have faret ud og købt sig en middelmådig brugtbil. Grundprisen for modellen her er rimelig og selv med lidt navigation, parkeringssensor og læderdetaljer sneg prisen sig kun akkurat lige over halvandet hundrede tusinde. For 6.000 kroner ekstra holder garantien til 2020. Det er da til at tage og føle på.
Næsten charmerende
Når det er sagt, kører Logan kun lige akkurat acceptabelt. Undervognskomforten er den største synder i konstellationen, for vejbump og kantstene omdannes i en rekordfart til sande torturredskaber, som man anstrenger sig for at omgå. Hård undervogn til trods, krænger Logan MCV igennem svingene der med lidt besvær navigeres med et upræcist styretøj. Med andre ord: nøjagtig hvad man forventer. Panelerne er tynde som sardindåser og selv den klap der i hvilket som helst andet køretøj dækker over spejlet i solskærmen er sparet væk, så man sidder og stirrer på sig selv som en anden idiot hver gang solen er fremme. Det kan undre en, at rumænerne har fundet leu til mammon som dekorative chromeringe om instrumentbrættets ventilationsdyser, men ikke til en ussel plastklap foran spejlet i solskærmen. Skal man være ærlig er kabinen mest af alt et uklædeligt miks af gamle Renault dele og er af svingende ergonomisk kvalitet. Det er tydeligt, at stilen er forsøgt holdt simpel, men f. eks. må almindelige kaffekopper af pap se sig forvist fra de forreste kopholdere, der med nød og næppe rummer en almindelig plastflaske og kontakterne til de bagerste sideruder er på nærmest bizar vis placeret lige bag håndbremsen, således at bagsædepassagerne må strække sig langt forover, hver gang de vil have vinduet ned. Nogen vil måske betragte det som charmerende, men med en gammel veteran som Renault i ryggen, burde Dacia vide bedre.
Vi synes: Logan MCV koster halvdelen af en tilsvarende Skoda Octavia og tilbyder sammenlignelig plads. Vi havde kigget grundigt på en brugt Ford Focus.
Dacia Logan 0.9 TCE 90 Lauréate
0,9 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 90 hk v. 5.600 omdr/min, 135 Nm v. 2.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 175 km/t – 0-100 km/t: 11,1 sekunder
Forbrug: 20 km/l
Køreklar vægt: 1.038 kg
Mål i cm: 449, 178, 151
Bagagerumsvolumen: 573 liter
Pris: 134.990 kr.