1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Hyundai i40 Style 1.7 CRDi
0

Test: Hyundai i40 Style 1.7 CRDi

Test: Hyundai i40 Style 1.7 CRDi
0
0

Der er slet ingen tvivl om, at Hyundai i40 har fået mange familiefædre til at ændre deres mening, når det kommer til koreanske familiebiler.

Udover Hyundai har fået sig et bedre brand igennem de senere år, så har de stilet efter et mere europæisk og elegant design, hvilket Hyundai i40 er det perfekte eksempel på.
For at blive mere respekteret i Europa har Hyundai oprettet et designcenter i byen Rüsselsheim, hvor Opel også holder til. Det er i Rüsselsheim Hyundai i40 er blevet designet, og den har derfor tilfældigvis visse ligheder med Opel Insignia.

Man kan dog finde flere konkurrenter, hvor Hyundai muligvis har ladet sig inspirere, så de med i40’eren iflg. vores mening har den pæneste stationcar i blandt konkurrenterne.

Massere af plads

Hyundai i40 er mere end bare normal gavmild med bagsædeplads, da den bl.a. slår konkurrenten Ford Mondeo, som også har rigeligt med plads.
Selvom det udefra ligner chaufføren har massere af muligheder med elektrisk indstilling af sædet, så fandt jeg aldrig en ordentlig position, hvor jeg kunne komme langt nok ned, eller få rattet en smule højere op. – Der skulle ikke mange centimeter til før, at jeg med mine ca. 195 cm ikke kunne køre i40’eren pga. rattets højde.

Sidst men ikke mindst giver sæderne heller ikke støtte nok ved ens underlår, så man bliver hurtigere træt i benene ved længere ture.

Når det så er sagt, så skal det fortælles, at loftshøjden er god, og man sidder ganske afslappet og med fin støtte på bagsæderne.

Bagagerummet har en lav læssekant og måler 553 liter med bagsæderne oppe. Det kan dog forøges til 1.719 liter, hvis man har brug for ’’lidt’’ ekstra plads.

Lidt for følsomt styretøj

På de fleste typer vej er køreoplevelsen i Hyundai i40 ganske glimrende med en fornuftigt afstemt undervogn og et acceptabelt støjniveau. Selv i byen føler man ikke, at man kører en bil på 4,77 meter, da det maksimale drejningsmoment allerede er til stede ved 1.250 omdrejninger i minuttet, og styretøjet er meget let.

Når man kommer ud på motorvej og landevej erfarer man dog hurtigt, at der ikke skal meget til at forstyrre styretøjet. – Lige omkring midterstillingen er udslaget af styringen nemlig stort, og det får man at mærke på disse typer vej.

Igennem de 7 dage vi testede den nåede vi ikke at blive vant til det, og man skal derfor konstant være opmærksom på, at drejer man en anelse på rattet, så får det ’’konsekvenser’’.
Hvis man køber Hyundai i40, så vil man dog hurtigt vende sig til dette punkt, som er et irriterende moment for dem, som er vant til noget anderledes.

Fin dieselmotor

Testmodellen var udsyret med den lille 1.7 liters dieselmotor som yder 115 hk og 260 Nm, hvilket fungerer rigtig godt. De 115 hestekræfter gør ikke i40 til nogen hurtig bil, men 0-100 km/t føles ikke som 12,9 sekunder, hvilket ellers fremgår på specifikationsskemaet.
Det maksimale drejningsmoment på 260 Nm ydes dog også allerede ved 1.250 omdr/min, og man får derfor fuldt udbytte af det ved almindelig acceleration.

På motorvejen gør motoren det også godt, hvilket både gælder for 110 samt 130 km/t zoner. Man kan dog høre det bliver væsentlig mere anstrengende for motoren når man når de 120-130 km/t.

Med hensyn til brændstoføkonomien gjorde den lille dieselmotor det godt, og vi kørte i gennemsnit lidt over 20 kilometer på literen. – Det er ganske godt gået af en bil på over 1.600 kilo!

Tre udstyrsniveauer

De tre udstyrsniveauer hedder Comfort, Style og Premium, hvor Style-niveauet giver mest for pengene til den almindelige dansker.

Style har nemlig en god bunke udstyr, som man ikke finder i Comfort. – F. eks:

Fuldautomatisk klimaanlæg m. 2 zoner
Auto defog system
Bakkamera
Bakspejl med automatisk nedblænding
16’’ alufælge
Eljusterbart førersæde
Højdejusterbart passagersæde
Regnsensor

Beskatningsværdi fra 215.000 kr.

Flere har vist interesse for at bruge i40 som firmabil, og her kan vi oplyse beskatningsværdien starter fra 215.000 kr., mens privatleasingprisen for den mindste benzin og diesel er 2.995 kr + moms.

Testmodellen er dog Style-udstyrsvarianten, som udfylder hullet mellem Comfort og Premium. Hyundai i40 Style 1.7 CRDi kan privatleases fra 3.295 kr. om måneden + moms, mens beskatningsværdien er 240.000 kr.

Fem års garanti

Et af de punkter som skiller Hyundai i40 ud er garantien på 5 år uden kilometerbegrænsning. Garantien indeholder også udvidet vejhjælp i Danmark og et gratis helbredstjek af bilen hvert år i hele garantiperioden.
Sidst men ikke mindst er der 12 års garanti på gennemtæring.

Konklusion:

Langt de fleste vil mene, at 359.995 kr. er for meget for en Hyundai. I forhold til den store 2.0 liters benzin med Premium-udstyr som koster 409.995 kr., så virker denne pris meget mere fornuftig.

Ikke bare fordi den er lavere, men også fordi den lille dieselmotor gør det bedre, og Style-udstyrsniveauet passer bedre til den almindelige danskers valg.

De fleste danskere som før har købt Hyundai, vil dog stadig synes prisen er for høj, og vi håber derfor Hyundai-Danmark tænker sig en ekstra gang om, før de prissætter den nye Hyundai i30.

Hyundai i40 Style 1.7 CRDi

Ydelse: 115 hk ved 4.000 omdr./min / 260 Nm ved 1.250 omdr./min

Præstationer: Topfart er 190 km/t. 0-100 km/t på 12,9 sek

Oplyst forbrug: 23,3 km/l – 113g/km

Mål i cm: Længden: 477 cm, Bredde: 182 cm, Højde: 147 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 359.995 kr.

tags: