Søger man en mere utraditionel direktionsbil, så er Jaguar XF et godt bud. Efter introduktionen af den lille dieselmodel starter priserne fra lige under 700.000 kroner, hvis du kan nøjes med en firecylindret dieselmotor.
Vi har tidligere testet den billigste firecylindret 2.2 liters diesel med 190 hestekræfter og 450 Nm, som er den mest brændstoføkonomiske Jaguar til dato med en blandet brændstoføkonomi på 18,5 km/l. Ugens testbil der i mod var i den anden ende af skalaen prismæssigt, da den 3.0 liters V6 sportsmodel med 275 heste og 600 Nm koster fra cirka 1.000.000 kroner. Den store XF 3.0D S(port) er også den eneste dieselmodel med en topfart elektronisk begrænset til 250 km/t, så kan alle disse kræfter overhovedet bruges i kedelige Danmark?
Kraftoverskuddet er kolossalt i forhold til den allerede momentstærke mindste diesel, men selvom 0-100 km/t er klaret på 6,4 sekunder føles den 3.0 liters V6 Sport først rigtig hurtig på motorvejen under mellemaccelerationerne.
Den 3.0 liters sekscylindret diesel leverer allerede det fulde drejningsmoment ved 2.000 omdrejninger i minuttet, men alligevel føles accelerationen overraskende behagelig hele vejen igennem, da XF’eren ikke vil udmærkes specielt på sport men der i mod elegancen.
Afdæmpet potent dieselmotor
Under kørsel opleves den sekscylindrede motor særdeles afdæmpet og med få vibrationer i forhold til den firecylindrede 2.2 liters. Bag rattet lyder motor ikke som en diesel, men mere som en afdæmpet benziner, hvilket man sætter pris på ift. den mere 2.2’er, hvor man har den velkendte dieselhosten. Udenfor og med motorhjelmen åben er man dog ikke i tvivl om, at det er en V6-dieselmotor, men dette beviser blot Jaguar har formået at dæmpe støjniveauet i kabinen markant.
Mht. brændstoføkonomien overrasker den potente XF’er med 15,9 km/l på papiret, og det lykkedes os igennem testperioden at køre knap 14 kilometer per liter diesel, hvilket er godt klaret gennem én uges testkørsel, hvor de mange heste også skal prøves af.
Automatgearkassen er den 8-trins vi kender fra BMW, men desværre føles den ikke lige så raffineret ved stille acceleration, da den har tendens til at hænge sig mere i gearene. Samlet set gør gearkassen det dog fint, da BMW’s-udgave muligvis er den bedste gearkasse på markedet i skarp konkurrencen med den 7-trins DSG.
Den køreklar vægt er på 1.810 kilo, hvorfor der har været rigeligt med materialer at arbejde med til støjdæmpning. Den højere vægt betyder, at XF’eren på snoede landeveje ikke er den første bil ude af svinget. Dermed ikke sagt Jaguar XF kører dårligt, for man skal værdsætte dens komfort – hvis ønsket er en sportslig køreoplevelse bør man i stedet kigge hos BMW.
På motorvejen der i mod sætter man pris på den solide englænder som er bygget med indiske penge, da den er ekstremt komfortabel, rolig i sin styring og støjsvag, hvilket er selvom testmodellen var udstyret med 20” alufælge til en merpris på 59.000 kr.
En bil folk kigger efter
XF’eren blev tilbage i 2011 faceliftet, hvilket bl.a. inkluderede en ny kølergrill samt LED-lygter for og bag. Specielt de nye forlygter med den specielle DNA-signatur skaber opmærksom om aftenen, og der går ikke man sekunder før alle har fjernet sig fra ydersporet på motorvejen.
Linjerne langs siden er meget elegante uden at blive for meget, og ifølge undertegnet har de klassens flotteste sedan – også snart stationcar. Designet udstråler overskud på en anonym måde, og man er ikke i tvivl om det er en succesfuld herre eller kvinde som kommer kørende i luksusbilen, hvorfor folk konstant skal vende sig om eller stoppe midt på fodgængerovergangen for at pege på bilen.
Hvordan er kabinekvaliteten?
Ved start af Jaguar XF får man sig en lille oplevelse, da luftdysserne er motoriseret og dermed åbner sig op. Gearvælgeren bliver også stille og elegant skubbet op i midterkonsollen, også er man klar til at sætte den i gear og komme af sted. Selvom holdbarheden og om det er brugbart kan diskuteres, så giver det en speciel oplevelse man ikke får i andre bilmærker udover søstermærket Land Rover.
Førstehåndsindtrykket af kabinekvaliteten er høj, og der er kælet for mange af detaljerne, men man skal kunne lide det specielle look med træ-detaljer over alt i kabinen. Når der kigges nærmere på kvaliteten og bankes diverse steder, så oplever man dog stadig tarvelig plastik i testmodellen som kostede 1.167.000 kr. som Portfolio-model, hvilket vel og mærke var uden ekstraudstyr!
Ligesom nævnt i den tidligere test er pladsen på bagsæderne udmærket, men hvis chaufføren og passageren ved siden af på forsædet har lange ben, så er der pludselig ikke meget plads at give af. Skulderplads og lårstøtten er dog også udmærket uden at være prangende for klassen, men det skal nævnes sæderne er ganske komfortable.
Er bagagerumspladsen også vigtig kan det nævnes, at der er 500 liter, hvilket kan forøges til hele 923 liter, hvis der er brug for det.
Konklusion:
Jaguar XF udmærker sig ikke som klassens bedste i komfort, køredynamik eller hvad angår motoren, men det er en fornem blanding af komfort samt en raffineret sekscylindret dieselmotor, som fremstår meget mere rolig end den lidt nervøse 2.2 liters firecylindrede. Jaguar XF er der i mod muligvis udstyret med klassens flotteste design, og der er en helt speciel ånd omkring brandet “Jaguar”, som får folk til at blive meget interesseret i at vide mere. Derudover er der ingen andre biler i segmentet som tilbyder samme oplevelsesværdi, hver gang du tænder og slukker bilen.
Merprisen for den store diesel er til at mærke, men hvis den store pengepung alligevel er fremme, så må miljøet blive skubbet lidt til side, da XF’eren gør det klart bedst med det store kraftværk under motorhjelmen.
[table “” not found /]