Home Bilnyheder Test: KIA Cee’d SW 1.4 CVVT Active Plus
0

Test: KIA Cee’d SW 1.4 CVVT Active Plus

Test: KIA Cee’d SW 1.4 CVVT Active Plus
0
0

KIA er vendt tilbage med en Cee’d, der er bedre end nogensinde før, men kvalitet og køredynamik er stadig ikke et match for de bedste europæere.
Det er efterhånden ved at være en kende problematisk at anmelde en koreansk bil uden at lyde som en ridset vinylplade. Hyundai og KIA har taget kolossale skridt de sidste 10 år men desuagtet denne udvikling ender man som oftest med at konkludere, at kvalitet, komfort og køredynamik fortsat ikke er i europæisk liga. Det er uheldigvis stadig tilfældet med den nye Cee’d, der på trods af at besidde oprigtig europæisk flair stadig ikke kan bide skeer med Focus og Golf.

Nyt ansigt

De største ændringer synes i udgangspunktet at være  kosmetiske idet Cee’d nu har fået et væsentligt mere markant og aggressivt ydre, takket været manden bag den ikoniske første Audi TT, Peter Schreyer. Jeg tør vove pelsen som KIA har gjort det og påstå, at Cee’d tager sig væsentligt bedre ud end den i øjeblikket ret konservative bestand af biler i segmentet. Kabinen har også fået en overhaling, hvor en god portion blød plastik nu har indfundet sig. Det ser bedre ud end det føles og der er et stykke op til kvalitetsniveauet i seneste udgave af VW Golf, men kabinen bør næppe støde nogen.

Læs også:  Minitest: Prius plug-in er et fint pendler-valg

Der er som man må forvente ekstremt hæderlige mængder standardudstyr, hvoriblandt man finder et opvarmet rat, der er må kvalificere sig som en af de mest behagelige funktioner i det iskolde vintervejr. KIA ønsker selvsagt at rykke mærkets prestige-faktor et par grader op og som hjælp til dette finder man nu også læderrat, 16-tommers fælge og Bluetooth-telefoni på listen over standardudstyr. Instrumenteringen er udformet på pædagogisk vis, men det er et gennemgående irritationsmoment, at farten ikke kan aflæses digitalt på bilens kørecomputer. Det kan næppe være en stor udfordring at sætte funktionen ind, så jeg har svært ved at se hvorfor kun de asiatiske producenter fortsat nægter det.

Plads til forbedring

Nyt hos KIA er det noget overflødige ’Flex Steer’ system, som vi så introduceret i søsterbilen Hyundai i30.  Ved hjælp af dette kan styretøjets vægtning finindstilles, eller rettere indstilles, således at der kan vælges mellem ’Comfort’, ’Normal’ og ’Sport’. De fleste vil nok foretrække ’Sport’-funktionen, da vægtningen er urealistisk lav ved brug af de to andre programmer. Denne lidt besynderlige mekanisme tjener ganske godt til at illustrere Cee’ds problemer i den dynamiske afdeling. Køreegenskaberne er i bedste fald middelmådige og netop styretøjet tilbyder hverken præcision eller føling med vejen, hvorfor især SW-udgaven af Cee’d taber terræn til de europæiske tilbud. En årsag hertil er, at platformen grundlæggende er videreført fra forgængeren, der så dagens lys tilbage i 2007. På den anden hånd kan man glæde sig over, at affjedringskomforten er på den bedre side og sæderne tilbyder rimelig støtte.

Læs også:  Test: Kan Ceed rykke fra de andre i Golf-klassen?

I det hele taget synes Cee’d at være et glimrende udgangspunkt for KIAs fremtidige færd, idet de basale elementer såsom kvalitet og design, nu synes at være på plads. Derfor bør det også være tid til en genopfriskning af motorprogrammet og man kunne passende starte med en testede enhed. Jeg er klar over, at den gennemsnitlige Cee’d køber næppe har racerkøreraspirationer, men tiden er i den grad løbet fra turboløse benzinmotorer med  lav kapacitet og endnu lavere moment. Jeg har ikke meget mere positivt at sige om motoren, end at den tjener det formål at accelerere bilen men i samme ombæring får bilen til at syntes væsentligt ældre end den rent teknologisk er. KIA disker op med deres første turbo-benziner senere på året i forbindelse med lanceringen af den hurtigere Pro_Cee’d GT model og man kan håbe at udviklingen af denne danner basis for en fornyelse af resten af motorprogrammet.

Læs også:  322 km/t i firedørs Jaguar? Ja, på Fyn endda...

Værdi for pengene har hidtil været det største salgsargument for KIA men med den nye Cee’ds europæiske ansigt og højere kvalitet bør konkurrenterne absolut tage den seriøst, såfremt de ikke allerede gør det. Der er naturligvis rigeligt med plads til forbedring, men såfremt KIA kan udvikle nye, mere potente benzinmotorer og få finpudset køreegenskaberne ligner Cee’d for alvor en rival til de traditionelle europæiske valg.

Konklusion:

Den nye Cee’d som sådan en god bil, der ikke helt matcher de europæiske tilbud. Indtil man ser prisen, vel at mærke. Prisen på den testede model beløb sig til 219.999 kr. og det er givetvis med 7 års fuld garanti på vognen.

Med det i mente burde selv den mest hårdføre mærke-snob kunne tilgive Cee’d sine umiddelbare karakterbrister. Det er som udgangspunkt 10.000 kr. mindre end en tilsvarende motoriseret men langt dårligere udstyret Ford Focus stationcar, der udelukkende kommer med den halve garanti.

[table “” not found /]