KIA Ceed bliver markedsført som det sikre og fornuftige valg, da man bl.a. får 7 års garanti ved op til 150.000 kilometer, men for 225.000 kr. kan den nye VW Golf MK7 i introduktionsmodel også erhverves.
For de fleste vil valget ikke være mellem Ceed og Golf, hvilket specielt gælder for køberne af benzinmodellerne. Hos KIA får man for 225.000 kr. den store men alligevel sløve 135 hestes 1,6 liters og massere af udstyr, mens Golf byder på en sjovere 1,2 TSI 85 hestes motor, men et meget lavere udstyrsniveau. Skal motoren køre på diesel, så bliver valget straks nemmere, da den billigste 5-dørs Golf med dieselmotor koster 255.000 kr..
Man savner ikke udstyr
KIA skiller sig specielt ud fra de andre i klassen på udstyrsniveauerne, hvor man i Active Plus bl.a. finder: tågeforlygter for, aircondition, bluetooth, ratbetjent fartpilot, varme i rattet, VSM sikkerhedssystemet som styrer bremsesystemet, så man opnår den bedst mulige stabilitet og meget andet.
Plastkvaliteten er ikke bedre end den nye Golf, og om kabinen er mere spændende må man bedømme afhængig af ens begejstring for meget småt forskelligt udstyr eller f. eks en 5” touch-skærm som er standard i den nye Golf samt elektrisk håndbremse – to ting Ceed i Active Plus ikke har modsat Golf Trendline.
Ift. den gamle Ceed er kvalitetsfornemmelsen i kabinen væsentlig forbedret, hvilket specielt ses på instrumentbordet, flottere displays og mere ergonomiske knapper.
Siddepositionen er god og afslappende, hvilket passer godt til Ceed som har en behagelig undervogn, som jeg personligt finder en lille smule for blød. Styretøjet er selvfølgelig elektrisk med valgmulighed for tre forskellige indstillinger: Komfort, Normal & Sport. Kører du på motorvej er udsvinget mellem de tre niveauer ikke stor, men skal bilen hurtigt vendes, så kan du nøjes med brug af lillefingeren i ”Komfort-mode”.
Bagagerummet er 380 liter, hvilket er 40 liter mere end forgængeren og samme kapacitet som i VW Golf MK7. Slår man bagsæderne ned får man 1.318 liter, hvilket er 48 liter mere end i Golf’en!
138 benzinheste eller 90 dieselheste?
Hyundai og KIA har ingen benzinmodel med turbo til Golf-klassen, hvilket betyder den mest potente 1,6’er med variabel ventiltiming(VVT) føles utrolig sløv med et maksimalt drejningsmoment på 165 Nm. Hvis man vil hurtigt frem, så skal den køres mere ud i gearene end en almindelig turbomotor, og specielt ved de lave omdrejninger savner man kræfter i dagligdagssituationer.
Brændstoføkonomien er angivet til 19,2 km/l, mens vi i testperioden kørte 16,5 km/l under kolde vejrforhold på -1 til -4 grader.
Dieselmotorerne er straks mere interessante, hvilket også selv gælder for den mindste 90 hestes som klarer 25 km/l og yder 220 Nm. Det er noget som kan mærkes i dagligdagen, selvom den er angivet til 13,8 sekunder fra 0-100 km/t modsat den store benziner som bruger 10,8 sekunder.
Den 1,4 CRDI oser ikke af overskud, hvilket specielt opleves når alle bilens sæder er i brug. Vi har endnu ikke testet den større 128 hestes 1,6 CRDI, men med de ekstra hestekræfter og lidt ekstra moment bør problemet være væk. Den større diesel kan også køre 27 km/l med Active Plus-udstyrsniveauet.
Skal Ceed bruges som almindelig pendlerbil, så fungerer den lille dieselmotor ganske fint til hverdagen, også kører den væsentlig længere på literen end benzinmodellerne, hvis dit kørselsmønster passer dertil.
Begge motorer er også ganske støjsvage, hvilket til dels skyldes alle motorer i Ceed-modelprogrammet er koblet til en sekstrins manuel gearkasse.
Konklusion:
KIA Ceed er en meget fornuftig bil, hvilket ses på de meget komfortable køreegenskaberne og prisen ift. udstyr samt sikkerhed. Man må dog leve med specielt kedelige benzindrivlinjer sammenlignet med f. eks udvalget ved VW Golf.
For 225.000 kr. ville vores primære valg være KIA Ceed 1,4 CRDI Active Plus. Merprisen for stationcar er 15.000 kr..
Pointfordeling
KIA Ceed 1.6 GDI Active Plus: 4 point
KIA Ceed 1.4 CRDI Active Plus: 5 point
Samlet 4,5 point ud af 6 mulige.
[table “” not found /]