Hvad koster en S-klasse med lidt over 450 heste, og udstyr så hatten passer? Cirka det samme som et gennemsnitshus et sted i forstaden, tre millioner kroner…
Dyrt tænker du måske, men jeg vil nærmere kalde det et knaldtilbud ift. Rolls-Royce Ghost og Bentley Flying Spur.S-klassen er en af de få biler, der helst skal opleves fra bagsædet, men med den 4.7 liters V8 bæst af en motor i testmodellen takker man ikke nej til at sidde bag rattet. Jeg starter dog på bagsædet, og dirigerer chaufføren ud på en lille eftermiddagstur, som var jeg en betydningsfuld erhvervsmand.
Bilen begynder stille at trille af sted, men det foregår stort set uden lyd, og der er kun få rystelser, hvilket udover S-klassens allerede i forvejen suveræne komfort skyldes det smarte Magic body control system. Mercedes beskriver selv systemet som verdens første affjedringssystem med øjne. Et kamera scanner vejen og gør luftaffjedringen klar til eventuelle ujævnheder som fartbump eller huller. Systemet koster 110.000 kroner ekstra, men så slipper du også for at bande, hver gang du kører over et fartbump.
Efterhånden har jeg fået et overblik over mulighederne i kabinen, og de er MANGE! Trods mine 195 cm mangler jeg ikke plads i S-klassen, og i Lang-modellen har man fået 13 cm yderligere. Testmodellens first class bagsæder koster 30.000 kr. ekstra, men så kan man også vælge iblandt flere indstillingsmuligheder, hvilket inkluderer at kunne lægge sædet over 40 grader ned! Glemte jeg at nævne der også er en sædekomfortpakke bag til yderligere 31.000 kr.? Nakkestøtten minder dog også mest af alt om en hovedpude, så man kan ikke klage over sædernes komfort, da man bestemt ikke har lyst til at rejse sig igen. Der er seks forskellige massageformer, hvoraf de to første er en såkaldt hot stone-massage med luftpuder og separat trykregulering. Når først sædet er indstillet og massagen i gang kan man tage fjernbetjeningen og gøre brug af den store entertainment-pakke. Prisen for denne er 65.000 kr., og trods jeg allerede har nævnt ekstraudstyr for over en kvart million, så er det kun ¼ af testmodellens samlede ekstraudstyrsliste…
Entertainment-pakken inkluderer to store skærme, hvor man kan følge med i alt, indstille massage og diverse indstillinger for den bagerste del af bilen. Med en TV-tuner inkluderet er det muligt at se TV, hvis man altså ikke bliver køresyg.
Sædevarmen er dog også noget specielt i S-klassen, da man både har varme i armlænet i midten og ved vindueskarmen.
Efter lidt tid ringer min telefon, og chaufføren viderestiller opkaldet fra infotainmentsystemet til testmodellens Mercedes-telefon, hvilket fungerer uden problemer og er en smart detalje, hvis andre i bilen ikke skal lytte med. Bilens mobiltelefon kan dog også bruges til diverse bil- og sædeindstillinger, hvis man ikke kan få fat i fjernbetjeningen til infotainmentsystemet. Bilens anlæg er et Burmeister med omkring 600 watt, men dette er blot den lille opgradering, da man kan vælge et med 1.580 watt til omkring 160.000 kroner ekstra! Kort sagt, listen med ekstraudstyr har ingen grænser.
Vi er efterhånden halvvejs på vores rute, og jeg får personen som har ageret chauffør smidt om på bagsædet. Bag rattet føler man sig heller ikke snydt i testmodellen, hvor det første man får øje på er to 12” skærme. I den ene holder man øje med fart og omdrejninger, mens den anden viser bilens infotainmentsystem. Opløsningen er god, men ikke på højde med skærmene i Tesla Model S.
Efterhånden er det blevet sen eftermiddag og dermed mørkt, men LED-lyset sørger for hele vejen bliver lyst op. Faktisk er S-klassen den første bil i verden, hvor der ikke bliver brugt én eneste glødepærer, men der i mod kun LED-lys! I alt er der 500 LED-lys, hvoraf 300 er i kabinen, mens hver baglygte består af 35 dioder. Kører en bil tæt på i mørke dæmpes baglygterne for ikke at genere, men det lange lys er endnu mere imponerende. Faktisk kan man konstant køre med langt lys, da S-klassen lægger et filter ind, således den mod- eller forankørende ikke bliver blændet. Spotter S-klassen en fodgænger eller cyklist på en mørk vej sætter den fokus over på pågældende person, således man ikke er i tvivl om der er en til stede. Smart, men dette er blot starten på alle de lækre systemer S-klassen har at byde på.
V8-monster under motorhjelmen
Jeg træder stille på speederen efter jeg har indstillet sædet, og fået sat massagen i gang igen. Motoren i S500 er en 4.7 liters V8 med to turboladere, og trods lyden er dæmpet kan man nyde den dejlige brummen der oser af overskud. 0-100 km/t er klaret på 4,8 sekunder og topfarten elektronisk begrænset til 250 km/t, hvilket betyder den eksempelvis blot er et halvt sekund langsommere end BMW M5. Samlet set er ydelsen 456 hestekræfter og 700 newtonmeter ved blot 1.800 omdr/min. Det siger sig selv S500 ikke ligefrem er økonomisk, men med 11,6 kilometer per liter benzin ser det fint ud på papiret. Desværre er hverdagsrealiteten omkring 7,5 km/l, og dermed kan man med den 80 liter store brændstoftank nå omkring 600 kilometer.
Den syvtrins G-Tronic plus leverer fine skift i autofunktionen, men de er ikke silkebløde som ZF-gearkassen eller en Volkswagen DSG. Vil man selv have indflydelse på gearskiftene, kan man bruge de monterede aluminiums skiftepedaler, men man skal ikke forvente lynhurtige skift, og specielt ved dobbelt nedgearing er gearkassen særdeles langsom. Dette er dog også det eneste problem ved S-klassen, og en potentiel køber eller chauffør vil 360 dage om året aldrig føle dette var et specielt problem. Mercedes er dog på vej med en ni-trins gearkasse, og denne vil forhåbentlig sætte denne lette kritik til vægs.
S-klassen er utrolig letkørt ift. sin størrelse på 5,25 meter som Lang-model. Den køreklar vægt er lidt over to ton, og på motorvejen fremstår S-klassen meget retningsstabil, og man føler det som om den kører på skinner. Mercedes har dog også givet deres topmodel en sidevindsstabilisator, hvorfor snestormen ikke gjorde videre indtryk på den store tysker.
Både på motorvej, landevej og i by kan man bruge den adaptive fartpilot, som faktisk også fungerer til kørsel i kø. Med en adaptiv fartpilot holder bilen selv afstand til forankørende, og dermed skal man blot dreje i rattet, og så alligevel ikke… S-klassen kan nemlig også køre sig selv, hvis det rigtige ekstraudstyr er tilvalgt. Systemet hedder Steer Assist, og ved hjælp af de mange kameraer kan den holde bilen mellem striberne i selv lidt skarpe sving. Systemet virker dog endnu ikke specielt betryggende, og overvejer man en S-klasse vil jeg derfor stadig anbefale en chaufføren, som tilmed også kan åbne din dør.
Night vision systemet virker dog mere pålideligt, men nogen nyhed er det ikke, da det allerede kunne tilkøbes til den gamle S-klasse. Smart er systemet dog alligevel, da night vision skærmen kommer op mellem speedometeret og omdrejningstælleren, hvorefter fodgængere og cyklister bliver markeret med en rød boks, så de næsten ligner skydeskiver.
De to kameraer i forruden opfanger 300 GB film i timen, hvilket dermed er cirka det samme som en gennemsnitlig harddisk i et dansk hjem. Det er dog bl.a. grundet denne ekstreme mængde data som bilen bearbejder løbende, der gør den kan køre selv, holde afstand og endda kende forskel på mennesker og biler etc..
Vi synes:
S-klassen, detaljernes bil, bliver af mange kaldt for verdens bedste bil, og det kan den meget vel være. Jeg lod mig i hvert fald gerne transportere i den dagligt.
Mercedes S500 Lang
4.7 liters V8
Ydelse: 456 hk v. 5.250-5.500 omdr/min, 700 Nm v. 1.800-3.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 4,8 sekunder
Forbrug: 11,6 km/l
Køreklar vægt: 2.015 kg
Mål i cm: Længde: 525, Bredde: 190, Højde: 150
Bagagerumsvolumen: 530 liter.
Pris: 1.978.300 kr. (testmodellen: 2.958.152 kr.)