Home Bilnyheder Test: Volkswagen Golf R
0

Test: Volkswagen Golf R

Test: Volkswagen Golf R
0
0

Golf GTI og R har aldrig sagt mig specielt meget, da jeg syntes de har været upersonlige og lidt for kedelige køreegenskabsmæssigt i forhold til, hvad man ellers kan erhverve sig af sjove hatchbacks. DOG ændrede den nye Golf GTI Performance mit synspunkt, og jeg må indrømme, at jeg blev en smule forelsket i den kvikke og konservative GTI-konge. Dermed fik jeg høje forventninger til den kommende Golf R, der nu er at finde på de danske veje.

Den danske Volkswagen-importør ejet af giganten Semler Gruppen har dog valgt, at efterspørgslen på det danske marked ikke er stort nok, hvorfor Golf R er ikke kan findes på Volkswagen-importørens hjemmeside. Heldigvis er der forhandlere som tør tænke eksotisk, og således kunne vi finde den nye 300 hestes Volkswagen Golf R hos AutoFarum på Gammelgårdsvej 90.

Specifikationerne taler for sig selv: 300 hestekræfter, 0-100 km/t på 4,9 sekunder med dobbeltkoblingsgearkassen og 200 km/t passeret på blot 20 sekunder. Dermed er det en tjep hatchback, der udefra mest af alt ligner en almindelig kedelig Golf. Er man entusiast vil man dog kunne kende den på en let ændret frontspoiler, større luftindtag, bi-xenonlys med LED-kørelys, en chromestribe i frontgrillen, andre kofangere, andre sidespejle, større fælge, R-symboler og de to dobbelte udstødningsrør. Indvendig er det dog også svært at se forskel, men kigger man på speedometret afslører de blå nåle ”hemmeligheden”, foruden speedometret også viser op til 320 km/t, trods den ”allerede” stopper ved 250 km/t. Sæderne er udmærket og langt bedre end GTI-sæderne, der både savner støtte og en mere komfortabel udformning, så man ikke får ondt i bagen efter hundrede kilometers kørsel. Trods Golf R har fået bedre sæder, så savner man desværre stadig det sidste.
Kort sagt er designet udvendigt og indvendigt en smule anonymt og kedeligt i forhold til der er 300 heste og firehjulstræk til rådighed.

Samme motor som S3 og Cupra

Lidt skuffet over kabinen og det udvendige design får jeg trykket på startknappen i midterkonsollen, hvorefter der kommer et lille grynt fra udstødningen. Motoren er den samme EA888 fra Golf GTI, Leon Cupra og S3. Den 300 hestes udgave som er at finde i Audi S3 og VW Golf R har dog et ændret topstykke, nye cylinderforinger, ventilfjedre og udsugningsventiler, mens turboladeren er integreret i motorens kølesystem som en del af en ny avanceret termostyring. Dette er også en af årsagerne til, at forbruget er faldet med 18 % trods ydelsen er hævet med 30 hestekræfter ift. forgængeren fra 2009. Man savner en mere aggressiv motorlyd, og jeg mindes S3’eren havde flere små knald fra udstødningen, hvilket trods alt kan få en til at fnise som en lille pige. Golf R bruger dog også ligesom S3’eren en såkaldt ”sound aktuator”, der forbedrer den lyd, som strømmer uden gennem røret. Man er dog ikke i tvivl om der er rodet med lyden, for den virker bestemt ikke helt ægte.
Den gamle Golf R EA113 motor kender vi tilbage fra Mk5’eren, og den var efterhånden voldtunet for at opnå den høje ydelse, hvorfor det var på tide med den mere tidssvarende motor.
Gearkassen er en kending i form af den sekstrins DSG, der er en dobbeltkoblings, hvilket betyder den har to koblinger. Det fungerer således den ene kobling betjener 1, 3, 5 og bakgear og den anden 2, 4 samt 6. Gearskiftene sker utroligt hurtigt og næsten rykfrit ved stille kørsel.

Læs også:  Test: Peugeot 508, et solidt arbejdsredskab

Andre GTI’er:

KIA pro_cee’d GT – 204 hk – 285.000 kr.
Skoda Octavia RS – 220 hk – 413.000 kr.
Golf GTI Performance – 230 hk – 495.000 kr.
Alfa Romeo Giulietta QV – 240 hk – 506.000 kr.
Volvo V40 T5 – 245 hk – 490.000 kr.
Ford Focus ST – 250 hk – 440.000 kr.
Renault Mégane R.S. – 265 hk – 460.000 kr.
SEAT Leon Cupra – 280 hk – 421.000 kr.
Opel Astra OPC – 280 hk – 500.000 kr.
Subaru WRX STI – 300 hk – 650.000 kr.
Audi S3 – 300 hk – 668.000 kr.
BMW M135i – 320 hk – 652.000 kr.
Mercedes A45 AMG – 360 hk – 882.500 kr.

Platformen er også den nye lettere og modulære MQB platform, som vi også kender fra Leon, A3 og Octavia. Firehjulstræksystemet er ligeledes opdateret til den nyeste generation af VW’s 4Motion med 5. generation Haldex kobling. Firehjulstræksystemet kan næsten sende 100 % af momentet til bagakslen, hvis der er brug for det, hvilket giver bedre svingegenskaber og hjælper på en hurtigere styring samt en mere neutral balance. Desuden har R-modellen en sportsundervogn, som sænker den med 20mm, men styretøjet er det samme progressive styresystem som i Golf GTI, hvor man kun kan dreje 2,1 gange fra lås til lås. Dermed er det meget kontant og præcist når der drejes lidt på rattet, hvilket er med til at højne køreoplevelsen.
Testmodellen havde DCC, der er et dynamisk chassis kontrolsystem, hvor man kan tilpasse affjedringen en smule. Med DCC pakken kan man udover Comfort også køre i Eco, Normal, Individual og Race. Overraskende nok bliver Golf R ganske komfortabel i Comfort, hvilket både gælder for støjniveau og affjedring, mens den i Race-mode buldrer mere fra udstødningen og er mere sportsligt opsat på flere måder: styretøj, gearkasse, speederrespons osv.. De forskellige indstillinger gør den nye Golf R mere alsidig, således den kan gå fra at være en forholdsvis rå racer til en komfortabel familiebil.

Læs også:  Jaguar I-Pace vinder Årets Bil i Europa 2019

Kan ikke rives af vejen

Hvis man har prøvet den nye Golf GTI Performance ved man, at den næsten ikke kan rives af vejen, men forestil dig så at tilføje 4Motion firehjulstræksystemet… Golf R er urokkelig i selv de mest skarpe kurver, og det hele sker uden drama. Faktisk nåede vi ikke at opleve rigtig drama i Golf R, og det var selvom der blev kørt godt til ud af snoede landeveje, hvor vi i ”normale” GTI’er må give lidt slip på gassen hist og her.

Manglen på drama gør, at det hele føles for let når man drøner igennem den ene kurve efter den anden med susende fart. Personligt synes jeg noget af det charmerende ved GTI’er er, at der skal være et samspil mellem bilen og chaufføren – i Golf R har maskinen taget lidt for meget over, og det betyder underholdningsværdien falder lidt, men den er knaldhamrende effektiv!
Der er mulighed for at aktivere ESC Sport, men man mangler stadig vildskab trods det bliver sjovere i sving.

Læs også:  ...når Chiron ikke rækker

Efter en dag med Volkswagen Golf R er jeg både imponeret og skuffet på samme tid. På den ene side er jeg imponeret over, hvor perfekt man kan opsætte en bil teknisk, således man på snoede landeveje kan køre fra langt de fleste sportsvogne. DOG er jeg skuffet over, at man ikke bliver mere involveret i køreoplevelsen, og det bliver derfor hurtigt en smule småkedeligt modsat en baghjulstrukket BMW M135i med seksrækket motor. Kan det virkelig være rigtigt, at Golf R måske bare er for perfekt?

Vi synes:

Det er næsten for let i Golf R… Vi savner mere vildskab. Måske Golf R blot er for perfekt!

Volkswagen Golf R
2-liters firecylindret turbobenziner
Ydelse: 300 hk v. 5.500-6.2000 o/min
Moment: 380 Nm v. 1.800-5.500 o/min
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 4,9 sek med DSG
Oplyst forbrug: 14,5 km/l
Køreklar vægt: 1.495 kg
Mål i cm: L: 427,6 B: 179,9 H: 143,6
Bagagerumsvolumen: 343 l.