Hvis du synes den almindelige Audi TT og TT S var en smule for sløv, så har Audi nu alternativet parat. Mød RS’eren!
Ift. den gamle udgave af TT RS er ydelsen hævet med 60 hypper til samlet set 400 hestekræfter. Motoren er en opdateret udgave af den 2,5 liters femcylindrede, men nu er den lavet i aluminium. Den gamle motor vandt seks år i træk prisen som ”Engine of the year”.
Motoren har nydt godt af letvægtstiltag, mens den indre friktion ligeledes er reduceret. Resultatet er godt 17 % højere ydelse trods slagvolumen og antal cylindre er uændret. Det maksimale drejningsmoment er desuden 480 Nm fra 1.700-5.850 omdr/min, hvilket giver en voldsom acceleration fra lave omdrejninger til høje. Kræfterne fordeles effektivt af det permanente Quattro-firehjulstræk mens en lynhurtig syvtrins S-Tronic gearkasse står for gearskiftene.
0-100 km/t er klaret på 3,7 sekunder mens det tager 0,2 sekunder længere for Roadster-modellen. Topfarten er desuden elektronisk begrænset til 250 km/t, men man kan som tilvalg vælge 280 km/t.
Trods Audi TT RS bliver en sand køremaskine, så kan man via Audi drive select-systemet bestemme over indflydelsen på Quattro-firehjulstrækket, styretøjet, S-Tronic gearkassen, motorens respons og udstødningsspjældene. Mulighederne er: Comfort, Auto, Dynamic og Individual.
Som tilvalg kan desuden købes 20” smedede letmetalfælge og lettere kulfiberkeramikskiver. Fra standard har man ventilerede, perforerede stålskiver, mens der bagpå er monoblokskive af stål. Der er også mulighed for at tilkøbe adaptive støddæmpere med magnetic ride-teknologien via RS-sportsundervogn plus.
Designmæssigt kan Audi TT RS genkendes på flere forskellige parametre, og det er bl.a. første gang, at Audi benytter baglygter med Matrix-OLED-teknologi. Kigger man videre ser man hurtigt store luftindtag, en singleframe grill med et nyudformet gitter i sekskantet struktur og quattro-logoet. Herudover er der de to store ovale afgangsrør og en fast hækspoiler.
Inde i kabinen er alt koncentreret omkring chaufføren. Fra standard får man Audi virtual cockpit med den 12,3” skærm, hvor der bl.a. er lavet en speciel RS-visning, som sætter omdrejningstælleren i centrum og bl.a. viser informationer om dæktryk, drejningsmoment og g-kraft. RS-sportslæderrattet ser desuden også ganske indbydende ud, og vi er ret sikre på, at sæderne heller ikke vil skuffe.
Der er endnu ikke offentliggjort nogen dansk pris.