Volkswagen vil lukke hullet mellem Polo 1.2 TSI med 105 heste og den 180 hestes kraftige GTI. Opskriften er en 1.4 liters motor med direkte indsprøjtning og turbo, som samtidig kan køre med enten to eller fire cylindre aktiveret! – Navnet er VW Polo BlueGT.
Systemet hedder ACT og er ikke set i et produkt fra Volkswagen før nu. Systemet er aktivt mellem 1.400-4.000 omdrejninger og et drejningsmoment mellem 25 til cirka 100, hvilket iflg. EU’s normcyklus står for omkring 70 % af testen. Selve seancen mellem to eller fire cylindre er aktiveret foregår ubemærket, og klares på mellem 13-36 millisekunder afhængig af omdrejninger. – Om man kører med alle fire eller kun de to cylindre aktiveret kan ses i kørecomputeren.
Ved 50 km/t i tredje eller fjerde gear sparer man ved hjælp af systemet omkring én liter benzin pr. 100 kilometer!
På almindelig vej bemærker man ikke om alle cylindre er aktiveret, men kører man på motorvejen med 110-120 km/t med to cylindre som arbejder vibrerer det minimalt ekstra.
Bluemotion- og GTI-teknologi samlet i én bil
Volkswagen Polo BlueGT har taget lidt fra både den miljøbevidste del af Polo modelprogrammet, men også fra den sjovere ende i form af GTI-modellen.
Kigger man efter BlueMotion-udstyr finder man bl.a. genvinding af bremseenergien, start/stop-system og dæk med lav rullemodstand.
Designmæssigt finder man både sideskørterne, den sortlakerede front, sænkningen på 15mm og en særlig undervognsbeklædning som er specielt aerodynamisk..
GTI’en skinner dog også igennem med spoiler, diffuseren, tågeforlygter med dagskørelys, mens man indeni finder sportssæder, sort taghimmel, kromdetaljer mens beklædningen af stolperne er som i Polo GTI.
Rattet er det samme som i Polo GTI, men har dog et GT-emblem i bunden i stedet for GTI.
Den nye motorteknologi og Bluemotion-delene får brændstoføkonomien op på 21,7 km/l med den 6-trins manuelle, mens man med DSG-gearkasse kan se frem til at køre omtrent 22,2 km/l. – Dermed er kører BlueGT 30 % længere på literen end GTI-modellen og cirka 17 % længere end den 1.2 TSI med DSG.
Solide køreegenskaber som vi kender dem
Køreegenskaberne er som vi kender dem fra Polo i forvejen, men selvfølgelig ikke helt lige så skarpe som i GTI’en. VW Polo handler dog ikke kun om kræfter, da man med den 105 hestes eller 90 hestes 1.2 TSI også kan have det sjovt..
Man kommer dog ikke udenom, at med en vægt på 1.212 kg og 140 hestes omdrejningsvillig motor under motorhjelmen samt et drejningsmoment som i GTI-modellen på 250Nm fra 1.500-3.500 omdrejninger i minuttet, så er der dømt rigeligt med kræfter.
Køber man en BlueGT går man dog på kompromis, hvilket man selvfølgelig både kan mærke på kræfterne, hvor GTI’en er 1 sekunder hurtigere fra 0-100 km/t, hvor BlueGT skal bruge 7,9 sekunder. En af de mest tydelige mangler ved sportssiden af bilen er dog motorlyden, da motoren ikke lyder lige så sjov, som den er at styre bag pedalerne.
VW vil kun markedsføre BlueGT med fem døre, hvilket giver bedre adgangsforhold til bagsæderne, hvor pladsen er udmærket som vi kender den, men ikke et sted man som voksen ønsker at opholde sig på en længere bilferie.
Stærk pris og lancering til næste år
Prisen for VW Polo BlueGT vil starte fra omkring 255.000 kr. med en 6-trins manuel gearkasse, mens man for en ekstra sum penge kan tilkøbe den 7-trins DSG-gearkasse. – Vi gætter på en merpris på omkring 25-30.000 kr.
Til sammenligning koster den 1.2 TSI med 105 heste 214.098 kr., mens merprisen er 30.000 kr. for DSG-gearkassen. Polo GTI med fem døre og DSG-gearkasse som er standard koster 329.794 kr.
Vi må dog vente til starten af 2013 før vi ser VW Polo BlueGT på de danske veje.
[table “” not found /]