1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Renault Twizy Technic
0

Kviktest: Renault Twizy Technic

Kviktest: Renault Twizy Technic
0
0

Jeg har kun kørt få meter, før en cyklist næsten må kysse asfalten. Det har ikke noget med mig at gøre, og så alligevel.. Bilen jeg kører er nemlig den meget opsigtsvækkende Renault Twizy. En (meget) lille elbil, men mere interessant er dens udstråling. Om den ligner en ombygget kørestol eller blot en fancy bybil, må du konkludere. Meningerne er i hvert fald mange når man triller ned af gaden, hvor folk peger efter en. Selv i lyskryds bliver man spurgt af de andre trafikanter, hvad Twizy er for en størrelse, hvorefter de undrende ruller vinduet op, og nyder stuetemperaturen i kabinen – modsat de 12 grader man kæmper med i Twizy en kold efterårsdag. Det siger sig selv, at en bil som ikke er afskærmet med vinduer, ikke just er brugbar mange måneder om året i kolde og regnfulde Danmark.

Har du svært ved at komme i kontakt med folk i dagligdagen, så er Twizy den perfekte ”wingman”. Vi fik mange tiljublinger, hvilket varmede i en ellers kold testuge…

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Rækkevidden er angivet til 80 kilometer, men som i mange andre elkøretøjer er det svært at nå det lovede – specielt når temperaturen blot er lige over 10 grader. Vi nåede 65 kilometer på en fuld opladning, hvilket vil være rigeligt til de fleste, som blot færdes i byen – men har man ærinder længere væk, må man tage chancen. Opladningen tager omtrent tre en halv time.
I trafikken er Twizy hurtig de første få meter, men efter 40 km/t er passeret, går resten af accelerationen til topfarten på 80 km/t relativt langsomt. Twizy har en køreklar vægt på 450 kg, og elmotoren yder 17 hestekræfter samt et maksimalt drejningsmoment på 57 Nm.

Twizy er langtfra behagelig med en forfærdelig hård affjedring, og et relativt svampet styretøjet. I byen snor man sig let om hjørnerne, og har man besluttet sig for at lave en uvending skal der blot bruges 3,4 meter – til sammenligning bruger Twingo 4,9 meter.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

På motorvejen er Twizy en hårrejsende oplevelse, og kombineret med de i forvejen mindre attraktive kabineforhold ønsker man sig andetsteds hen. Når lastbilerne næsten holder i kø for at overhale, tager man hurtigt første afkørsel.

Der er plads til to i kabinen, og man sidder ligesom på en motorcykel eller scooter, hvilket gør adgangsforholdende for bagsædepassageren noget besværlige. Det er svært at føre en samtale, men der er massere af taletid, når man skal vente på opladningen.
Med to personer i Twizy ændres accelerationen fra langsom til sneglefart.

Ift. en scooter og motorcykel er Twizy udstyret med én airbag, men der er hverken ESC/ESP eller ABS-bremser, hvilket gør den til en spændende oplevelse om vinteren – hvis man vel og mærke samtidig kan holde kulden ud.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Prisen starter ved 58.400 kr., men testmodellen i Technic udstyr koster 64.400 kr. Herudover er døre(uden ruder) ekstraudstyr til 4.400 kr. Yderligere skal man investere i en ladestander til minimum 8.000 kr. og en månedlig batterileje startende fra 529 kr. Dermed koster en Twizy det samme som en ”rigtig” bil – og den kan du bruge i alt slags vejr.

Vi synes:

Renault Twizy er en særling på både den godt og ondt. I Danmark giver den ingen mening, men Renault skal have ros for at turde skille sig ud.

Renault Twizy Technic:
17 hk og 57 Nm
Vægt: 450 kg
2,34m lang, 1,23m bred og 1,45m høj
0-50 meter på 6,6 sekunder
Fuld opladning: 3 timer og 30 minutter
Pris: 64.400 kr. + ladestander og batterileje