Home Bilmærker Audi HER ER DEN: Ny Audi A5 og S5 Coupé
0

HER ER DEN: Ny Audi A5 og S5 Coupé

HER ER DEN: Ny Audi A5 og S5 Coupé
0
0

Audi er nu klar med en ny A5’er, og ved offentliggørelsen har Audi vist den almindelige A5 Coupé og den mere sportslige S5’er.

Designet overrasker ikke. Trods det er forfriskende ift. den gamle A5’er, og det er blevet både mere elegant og sportsligt, så er der detaljer hentet fra A4’eren. Man kan i hvert fald godt se, at de er i familie. En af designdetaljerne er den tredimensionelle skulderlinje i form af en bølge. Singleframe-grillen er også markant lavere og bredere end forgængeren. Designet kan desuden ”peppes” lidt op med LED-forlygter eller Matrix-LED-forlygter.

Op til seks cylindre

Den nye Audi A5 Coupé vil kunne fås med fem forskellige motorer. To benzin- (TFSI) og tre dieselmotorer (TDI). Ydelsen er mellem 190-286 hk og dermed har Audi hævet ydelsen markant ift. forgængeren – faktisk med hele 17 %. Forbruget er dog samtidig faldet med op til 22 %. Topmotoren til den almindelige A5 Coupé er den store 3.0 TDI med seks cylindre, der har masser af kræfter, rolig gang og fin økonomi.

Læs også:  Nu er Tesla 3 klar til bestilling

S5’eren byder på en 3,0 TFSI sekscylindret enhed med turbo og hele 354 hk. Det er 21 hestekræfter mere end forgængeren. Vil man hæve køreoplevelsen, er der mulighed for at tilkøb Audis sportsdifferentiale på bagakslen. Både S5’eren og den store 3-liters diesel har Quattro-firehjuæstræk fra standard. Quattro er dog også et muligt tilkøb til de firecylindrede diesel- og benzinmotorer.

Fra standard vil A5 Coupé leveres med en sekstrins manuel gearkasse, men automatgear er selvfølgelig også en mulighed. Afhængig af motor vil man støde på enten den syvtrins S tronic dobbeltkoblingsgearkasse eller ottetrins tiptronic, der er forbeholdt den 286 hestes dieselmotor og 354 hestes S5’er.

Audi AS5’eren er fra 0-100 km/t på blot 4,7 sekunder og har et blandet brændstofforbrug på 13,7 km/l.

Komplet nyudviklet undervogn

Audi beskriver selv den komplet nyudviklede undervogn, som en af styrkerne ved Audi A5 Coupé. Iflg. Audi er den meget adræt, hvilket betyder snoede bjergveje bliver en leg, mens den ligeledes kan gøres til en ekstrem komfortabel rejsepartner, hvis man tilkøber støddæmperregulering. Reguleringen af undervognen kan styres via Audi drive select.

Læs også:  Fem grunde til at vælge den nye Scala frem for en VW Golf

Ift. den gamle A5 Coupé har Audi ingeniørerne kunne sænke egenvægten med op til 60 kilo. Således er karrosseriet nu i blandt de letteste af konkurrenterne. Noget som er godt for køredynamikken.

Masser af teknik i kabinen

Inde i kabinen nyder man godt af ekstra plads, da akselafstanden er blevet længere. Foruden mere plads lægger man straks mærke til alt teknikken. Der er bl.a. mulighed for Audi virtual cockpit, hvilket er en 12,3” skærm i stedet for speedometeret. Skærmen kan vise alt fra fart, navigation, musik osv. Audi virtual cockpit kræver dog ligesom i A4’eren MMI Navigation plus med den 8,3” skærm i midterkonsollen. Vælges det store navigationssystem, er der dog også Audi connect og det nye Audi connect SIM, således A5’eren kan kobles op på et hurtigt LTE-net. Brugen af Audi connect tjenesterne er gratis i tre år.

Læs også:  BMW er klar med 7. generation af 3-serien

Selvfølgelig tilbyder A5’eren også et væld af førerassistentsystemer, som endnu en gang viser, at fremtiden er selvkørende biler. Ift. forgængeren er alle systemerne komplet nye eller kraftigt videreudviklet.

Bl.a. kan den forudseende effektivitetsassistent hjælpe med at spare på brændstof, Audi active lane assist hjælper med at blive i banen og adaptive cruise control gør motorvejskørsel og køkørsel langt mindre irriterende.

Standardudstyret inkluderer xenon forlygter med LED-dagskørelys og LED baglygter, Audi MMI radio plus med 7” MMI-farveskærm, Bluetooth, 3-eget multifunktionsrat (i biler med aut.gear), selefremførerere med selehøjdeindstilling, Audi drive select og Audi pre sense city.

Den nye Audi A5 Coupé lanceres i efteråret 2016. Priserne er endnu ikke offentliggjort.

tags: