Et vægttab på hele 100 kg samt helt nye motorer med direkte indsprøjtning er de essentielle ændringer i den nye Boxster. Modelbetegnelsen hedder nu 981.
Porsche har udviklet et nyt letvægts-chassis til den nye Boxster, der ifølge dem selv skulle være forbedret på samtlige punkter. Dette har gjort bilen lettere, øget sporvidden og udvidet akselafstanden. Et helt nyt elektrisk servosystem, skulle også forbedre køregenskaberne.
Der kan nu også tilbydes Porsches eget torque vectoring system samt mekanisk spærredifferentiale. Stylingen er mere evolutionær end revolutionær, men Boxster har fået en mere kurvet profil og bagende, samt forlygter der minder en kende om dem fra Porsche 918.
I kabinen finder man en ny midterkonsol i Porsche Panamera-stil og der er også foretaget forbedringer i tagets åbne/lukkemekanisme, der nu klarer sig uden det separate låg når det er nede.
På motorsiden har Porsche opdateret udvalget, men en række nye 6-cylindrede boxermotorer med direkte indsprøjtning og stop/start teknologi. I den lille Boxster, af samme navn findes der nu en 2.7-liters motor der ydere 265 hk – 10 mere end den tidligere bil. Denne motor er baseret på den større, 3.4-liters udgave, der findes i Boxster S. Der yder motoren 315 hk, hvilket er 5 mere end tidligere.
Grønnere og hurtigere
Begge modeller vil være tilgængelige med en 6-trins manuel gearkasse, i modsætning til de 7-trin der nu fås i den nye 911, med Porsches egen 7-trins PDK automatgearkasse som tilvalg.
Med sidstnævnte gearkasse kører Boxster 13 km/l og Boxster S 12.5 km/l. Boxster accelererer fra 0-100 på 5.7 sekunder hvorimod Boxster S gør det på 5 sekunder rent, begge tal for PDK udgaverne.
Den officielle lancering af den nye Boxster vil være i april 2012, men modellerne kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland. Porsche Boxster koster fra kr. 982.584,- inkl. moms og afgifter. Porsche Boxster S koster fra kr. 1.222.257 inkl. moms og afgifter.