1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Renaults nye bybil får baghjulstræk
0

Renaults nye bybil får baghjulstræk

Renaults nye bybil får baghjulstræk
0
0

Den nye Renault 5-inspirerede efterfølger til Twingo, vil blive markedsført som en innovative, eksklusiv bybil, og forventes at anvende en radikal drivlinje, med motoren bag og baghjulstræk.

Efterfølgeren til Twingo forventes at ankomme i 2014. Den vil være en del af den ambitiøse fornyelse af Renaults modelprogram over de næste fem år, som en del af den franske fabrikants mål om at styrke salget. Strategien inkluderer også en Nissan Juke-rival, en ny stor sedan og mindst en ny bil inspireret af det imponerende R-Space koncept, der først blev vist i 2011.

Den nye model vil være det første produkt af Renaults platform og drivlinje samarbejde med Daimler. Et nøgleelement i samarbejdet, som blev annonceret i 2010, var Project Edison, et initiativ der skulle skabe en platform der skulle danne basis for den næste Smart Fortwo, og i forlænget format Forfour og Twingo.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Platformen er baseret omkring et bagmotor/baghjulstræk system, og det er sandsynligt at Twingos efterfølger vil blive en søsterbil til Forfour, med samme drivlinje.

Dette er udledt af udtalelser af Renaults marketingsdirektør, Stephen Norman, ved Geneve Motor Show tidligere på måneden. Selvom han ikke gav en reel bekræftelse på drivlinjen, afslørede han at bilen ville byde på en totalt uforventet mekanisk innovation.

Renault er fokuseret på at den nye bil skal skille sig ud fra mængden, og Norman sagde at bilen ville byde på en imponerende rummelighed for dens størrelse. Den næste Clio forventes kun at blive solgt som femdørs-udgave, og Twingos efterfølger kommer højest sandsynligt kun med tre døre. Vi får også en elektrisk udgave at se.

Selvom både navnet ’5’ og ’Twingo’ er i puljen til et navn til den nye bil, er det mere sandsynligt at den vil få et helt nyt navn. Selvom bilen vil være inspireret af filosofien bag Renault 5, vil den franske fabrikant markedsføre den som en helt moderne bil:

“This is not going to be a retro car like the Fiat 500 or BMW Mini,” sagde Norman.

“The Renault 5 issue is a philosophical checkpoint the positioning will be similar to the 5 when we launched that in 1972: slightly hedonistic, with some form of snob appeal. We won’t pitch this new car against the Citroën C1, Peugeot 107 and Toyota Aygo.”