Home Bilmærker Audi Test: Audi A3 2.0 TDI
0

Test: Audi A3 2.0 TDI

Test: Audi A3 2.0 TDI
0
0

Overraskende nok fik den forrige generation af A3 en levetid, der i væsentlig grad oversteg den gennemsnitlige for en bil af dens type. Mens VW fik sneget en sjette generation af Golf ind i 2008, omend på samme platform som den forrige, holdt Audi sig på måtten og således blev det til hele ni år på markedet for den foregående A3.

Der skulle en sprit ny platform til, før Audi kunne lokkes ud af rævehullerne: MQB. Af kollegaer og os selv er der blevet berettet spalte op og ned om denne forherligede genistreg af en platform, der danner basis for Skoda Octavia, Seat Leon, VW Golf og Audi A3.

Og de ni år syntes at gå med så meget andet. A4, A6, A8 og TT blev lanceret, faceliftet og genopfundet og en god bestanddel af Audis moderne modelprogram er kommet til, i form af en horde af nye modeller: A1, A5, A7, Q3, Q5 og Q7. Det var derfor sikkert som penge i banken, at A3 måtte være den første til at debutere på den nye platform.

Læs også:  Mere end hver tredje solgte elbil i 2019 er en Tesla 3

Potent og letkørt

MQB-platformen har resulteret i et vægttab der svarer til en blind, mandlig passager på bagsædet samt en motorhjelm og forskærme i aluminium. I samme ombæring har A3’eren arvet en portion af den teknologi som vi efterhånden forventer i Ingolstadts større modeller: Audis MMI touchpad, radar-styret fartpilot og deaktivering af cylindre i den nye, 140-hestes 1.4-liters benziner.
Vi er endt bag rattet af det nye dieseldrevne standardvalg, en spritny 2.0-liters enhed med 150 heste og 320 Nm. Ret beset vil de fleste danskere af afgiftsmæssige årsager søge mod den mindste 1.6-liters motor med 105 heste, men den 150-krikkers sag er de ekstra kroner værd. Har man appetit på yderligere fås den endvidere med 184 hestekræfter. Udskiftningen af motoren var tiltrængt i hele VW-Gruppen og den nye enhed præsterer raffinement og motorgang tangerende til Mazda’s dieselniveau og rigeligt med punch i form af det kraftige moment. Turbotøven er holdt til et fuldstændigt minimum og med den store dieselmotor under hjelmen opleves A3 legende letkørt ved alle hastigheder.

Læs også:  Genève 2019: Bilsektionens overblik

Komfortmæssig topkarakter

Støj fra våde vej, dæk og vind er imponerende godt undertrykt og testmodellens sportsaffjedring (15mm sænkning) og 17-tommers fælge, kunne ikke forhindre A3 i at skinne igennem som en den absolut mest komfortable bil i klassen. Nøjagtig hvor komfortabel, lader sig først afsløre ugen efter, da jeg bevæger mig de første kilometer i den tjekkiske fætter, Skoda Octavia. Nok var Octavia’en lettere med en 1.2-turbobenziner i motorrummet, men på den anden side med en længere akselafstand og på stålfælge med dertilhørende ballondæk. Der var vitterligt en komfortmæssig verden til forskel mellem to biler, der er baseret på samme platform.
Krængning er eksemplarisk kontrolleret og XDC-systemet, der effektivt set er en elektronisk udgave af et spærredifferentiale, sikrer greb i et omfang der ikke var muligt i den foregående model. Køregenskaberne er sikre, forudsigelige og ind i mellem underholdende, om end stadig med strammere slips end den nu mere sportslige VW Golf.
Bag de tunge døre vil de unægtelig stilbevidste købere finde en kabine, der ikke skuffer selv de mest garvede firmabilsryttere. Den mindre A1 må have fungeret som inspiration for de jet-inspirerede luftdyser, der er udført i den fineste kvalitet og leverer et absolut tilfredsstillende, sydtysk ’klik’ ved aktivering. Instrumentbrættet er søgt gjort i en nærmest skandinavisk (følger i med Volvo?), minimalistisk stil med majoriteten af funktionerne gemt bag det standardmonterede MMI-drejehjul, hvis informationer filtreres gennem den LED-tynde lige til standardmonterede skærm der hæver sig ud af instrumentbrættet på vaskeægte James Bond-vis. Ingen bil i klassen står mål for A3’erens samle- og materialekvalitet.

Læs også:  Ford går nyhedsamok

Vi synes

Den nye A3 leverer alt man med rette kan forvente af en mindre Audi. Rene, konservative linjer, en exceptionelt velbygget kabine, glimrende motorer samt køreegenskaber og en smule nyttig teknologi. Der mangler blot et skud følelse.

[table “” not found /]


tags: