1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI
0

Test: Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI

Test: Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI
0
0

I Danmark kan det være svært at se det positive ved en cabriolet, når man skal skrive anmeldelsen af bilen på en regnvejrsdag, og desuden blot har billeder af bilen i øsende regnvejr… Men alligevel formåede A3’eren at give et godt indtryk.

Allerede ved afhentningen hos Audi i Gladsaxe var taget rullet af, men det blev asap rullet på igen, da de første dråber til et større regnskyl allerede var startet med at falde få minutter efter afhentningen. A3 cabriolet kan ligesom den almindelige A3’er fås med et væld af forskellige fine motorer. Cabrioletmodellen er bygget på Limousine-udgaven, og bygger på samme teknik som A3’eren blev introduceret med som tredørs og femdørs Sportback. Testmodellen havde den 150 hestes toliters dieselmotor med Ambition-udstyr, der er det sportslige udstyrsniveau, mens Ambiente lægger mere vægt på komfort. Den toliters diesel leverer masser af moment samt formåede at køre næsten 20 km/l i testugen, da der blev holdt igen når der skulle accelereres. Dette er bestemt ikke fordi den er sløv, da de første 100 km/t er overstået på under 9 sekunder, men derimod er A3 cabriolet en rigtig fin cruiser. Skal den være endnu mere komfortabel kan S-Tronic dobbeltkoblingsgearkassen til vælges, men den sekstrins manuelle gør bestemt også arbejdet fornemt.

Læs også:  Ny generation af Audi A5 med progressivt design og teknologi

Køreegenskaberne er fine bl.a. fordi vægten er holdt nede, og man kører gerne en lille omvej hjem for at nyde dens komfort og fine køreegenskaber.

Et vigtigt punkt ved en god cabriolet cruiser er, at den skal være behagelig med både taget af og på. A3’eren har stofkaleche hvilket holder vægten nede, og samtidig har Audi støjisoleret kabinen på imponerende vis. Ruller man taget af er man også godt ”isoleret” i kabinen, således man ikke bliver helt vindblæst, hvis man har slået windbreakeren op. Taget kan rulles af på 18 sekunder, og kan gøres ved hastigheder op til 50 km/t.

I testugen kom der aldrig en solskinsdag, så da bilen skulle testes med taget af blev det en småkold fornøjelse. Heldigvis havde testmodellen fået monteret avancerede nakkevarmere, så man fik pustet varm luft i nakken – foruden klimaanlægget og sædevarmen var skruet helt op. Det var bestemt ikke godt for miljøet, men det skulle jo prøves… Pladsen i kabinen er fin på de to forsæder, men på bagsæderne bliver det lidt klemt, og dem på bagerste række skal holde på kasketten, hvis taget bliver rullet af.

Læs også:  Vinterklar bil: De vigtigste opgaver for at sikre, at din bil klarer kulden

Interiøret er på vanligt Audi-niveau, og det betyder, at man kan forvente bedre kvalitet end Volkswagen. Skal man kritisere noget i kabinen bliver det softwaren bag infotainmentsystemet, der ligner noget fra det forrige årtusinde, hvilket er synd da skærmen(hardwaren) er lækker. Man skal dog også være opmærksom på, at en Audi A3 i laveste udstyrsniveau vil føles noget skrabet, og selvom man vælger Ambition-udgaven, så gør man klogt i et par til valg på ekstraudstyrslisten. De fleste af disse vigtige til valg er dog samlet i pakker til acceptable priser, men du får ikke udstyret smidt i nakken som hos koreanerne. Vi ville som minimum tilkøbe businesspakke og fartpilot til samlet 11.500 kr., hvilket bringer prisen op i 440.000 kroner plus levering.

Vi synes:

Fin pris for en glimrende lille cabriolet med charme og en god blanding af komfort og dynamik.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Audi A3 Cabriolet Ambition 2.0 TDI
2.0 liters firecylindret diesel
Ydelse: 150 hk v. 5.600 omdr/min, 320 Nm v. 1.750-3.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 224 km/t – 0-100 km/t: 8,9 sekunder
Forbrug: 23,8 km/l
Køreklar vægt: 1.535 kg
Mål i cm: 423,8, 176,5, 142,4
Bagagerumsvolumen: 320 liter
Pris: 429.469 kr.