Home Bilnyheder Test: Fiat Qubo 1.4 Dynamic
0

Test: Fiat Qubo 1.4 Dynamic

Test: Fiat Qubo 1.4 Dynamic
0
0

Med de franske klovnenavne Qubo, Nemo og Bipper, har en Sydeuropæisk trio bestående af Fiat, Citroën og Peugeot kastet sig ud i en personbil baseret på en varevogn. Det er de sluppet nogenlunde fra.

Vi har i Danmark en noget aparte tradition for at tage en ganske regulær hatchback; flå bagsæderne ud af den og kalde det for en varevogn. Således har det danske afgiftssystem foranlediget bizarre køretøjer som Porsche 928, VW Scirocco og Chevrolet Camaro til påstået varevognsbrug. Qubo og dens slægtinge er et tilfælde af det modsatte. Her har man taget en ganske regulær varevogn og besluttet at fylde den med sæder og opbevaringsrum til ungernes iPads og hvad de nu ellers omgiver sig med nu om dage.

Personbils-lignende

Resultatet er på mange måder derefter. Qubo syntes på mange måder at være en rimelig modspiller til Renaults nye budgetbrand, Dacia. Dykker man ned i historien bag de komponenter der udgør en Qubo vil man erfare at enkelte elementer skal spores tilbage fra før muren fald.
Det var der som sådan intet odiøst i, indtil for få år siden hvor den turboladede mani for alvor fik fat i de Europæiske fabrikanter og samtlige motorplatforme blev vraget til fordel for nye, turboladede af samme slags.

Læs også:  Test: BMW X4 er lige så charmerende som et provinsrådhus

Således er det blevet til, at Fiat både kan tilbyde dig en 0,85-liters, tocylindret turboladet motor med 105 hestekræfter eller en 1.4-liters atmosfærisk med 75 hestekræfter. Det er næppe nødvendigt at specificere, hvilken af de to der kører bedst.

Men hvis du har et skæg som en sømand fra 1800-tallet og en kone i denimnederdel der løber til anklerne er dette muligvis køretøjet for dig. Eller blot, hvis du har brug for praktisk familietransport og formoder at Turbo blot er en funktion din Melissa-stavblender er udstyret med.

Qubo er billig, som i rigtig billig. Der er plads nok takket være de Ritter Sport-inspirerede former og poderne kastes nemt om på bagsædet takket være de praktiske skydedøre. Foran kan Far få fornøjelige timer til at gå med gadgets som aircondition og CD-afspiller. Og såfremt man vælger ikke at sammenholde Qubo med en MPV, der ikke er baseret på en varevogn vil man ikke blive skuffet. Det støjer og bumler fra affjedringen med en irriterende genlyd i den noget hule kabine, hvor blanke metaldele stikker frem mellem grå plastflader. Komforten er ikke helt svarende til hvad man bør kunne forvente af en bil i den størrelse men på den anden hånd fik jeg aldrig afprøvet bilen med last, idet jeg ikke ikke bryder mig synderligt om snotdryppende, hysteriske, bakteriebefængte kødklumper. Børn generer mig dog ikke.

Læs også:  Lille Jeep er klar til eventyr

Undermotoriseret

Jeg har engang for længe siden haft en Peugeot Partner som lånebil mens min egen var på værksted og jeg husker ærligt talt køreoplevelsen som bedre. Den havde endda en dieselmotor med yderligere vægt foran og det bør være sagt, at hvis du har nogen som helst forventninger til den dynamiske oplevelse i din næste bil, bør du efterlade dem ved dørtrinnet til forhandleren. Qubo kører tilfredsstillende for en billig bil men også kun. Styretøjet lader dig ikke vide meget om hvad der foregår på asfalten under dig og motoren kræver alvorlige omdrejninger før der sker noget.

Faktisk sker der aldrig rigtigt noget, uanset hvor meget du forsøger at pryle den. Qubo er ekstremt sløv med benzinmotoren under hjelmen, såfremt man har brug for ekstra skub må jeg foreslå dieselenheden med dens turbolader og yderligere moment. Men benzinudgaven er nu engang den billigste, hvilket unægtelig må være hovedprioriteten ved køb af Qubo.

Læs også:  Comeback til Camry i Danmark

Overraskende er det, at du får så meget udstyr for dine relativ få penge. Vi taler ikke radar-baseret fartpilot eller massagestole men Qubo har i den noget misvisende navngivet ’Dynamic’-udgave til 160.000 kroner alt hvad du grundlæggende har behov for, i en basal børnecontainer. El-sidespejle med varme, midterarmlæn, aircondition, splitbagsæde og tagbøjler. Vælger du en diesel, får du også fartpilot. Bluetooth-telefoni skal du betale ekstra for og det vil jeg råde dig til at gøre. Det bringer prisen op på 167.000 kroner eksklusiv levering og for de penge får du en rimeligt kørende familiebil der utvivlsomt er lige så rummelig og veludstyret som naboens men til de halve penge.

Konklusion:

Fiat Qubo kører på mange måder som en fem år gammel bil men er lykkeligvis også prissat derefter. Såfremt køredynamik, image, kræfter eller kvalitet ikke figurerer nogen steder på din indkøbsliste er der mulighed for at gøre et fint køb i Qubo, der dog møder hård konkurrence fra de nyankomne Dacia-modeller.

[table “” not found /]


tags: