1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Fiat 500L 1.4 Lounge
0

Test: Fiat 500L 1.4 Lounge

Test: Fiat 500L 1.4 Lounge
0
0

Fiat’s nye retro-chic 500L skal tage kampen op mod rivaler som Mini Countryman, Citroen C3 Picasso og Ford B-Max. Er italiensk karisma tilstrækkeligt?

Den grundlæggende idé er, at man for en sum ekstra penge kan købe sig til samme nuttede udtryk fra Fiat 500 med en god dosis ekstra plads. På den vis skummer 500L fløden på den ubestridt højtelskede bybils succes. Med praktiske og finurlige bud som Ford B-Max og Citroen C3 Picasso er konkurrencen i klassen spidset til de senere år.

Høj figur

I den testede topmodel, 500L Lounge der her er fremstillet i sin mest prisvenlige, benzindrevne form kan køberne glæde sig over detaljer som klimaanlæg, automatiske forlygter og viskere. Fiat syntes alvorligt talt at have tænkt sig grundigt om under udviklingen af den større 500s kabine. Den mindre familie vil glæde sig over 400 liters bagagerumsplads der er tilgængeligt ved hjælp af en bagklap der uden problemer lukkes med en enkelt hånd.

I vanlig italiensk stil er dørene lette som var de gjort af papirtyndt stål og på trods af de mindste muligvis vil finde de forhøjede bagsæder lidt af en udfordring at kravle op af, vil de erfare at der er glimrende plads samt udsyn derommefra og 22 (!) opbevaringsrum spredt i kabinen, at deponere leverpostejsmadder og legoklodser i.

Læs også:  Sådan vælger du de rigtige vinterdæk til din bil

500Ls høje figur gavner selvsagt pladsen over håret og udsynet gennem de slanke A-stolper er prisværdigt, hvilket bistår til at skabe et luftigt og lyst indtryk i kabinen der forstærker det overordnet set fornøjelige udtryk. Som i den regulære Fiat 500 finder man en samlekvalitet som man ellers ikke ville forvente i en italiensk bil af den kaliber. Det delvist sin forklaring i, at elementer som klimaanlæg og blinker/viskerarme er lånt fra den dyrere Alfa Romeo Giulietta. Alt i alt må det forventes, at 500L kan tåle de klø som de små afkom nu engang ynder at uddele til familiens børnecontainer.

Forbigået

Modsat resten af Europa, får danskerne ikke glæde at den livsbekræftende 0.9-liters, tocylindrede og turboladede TwinAir-motor i den større 500L. I stedet må vi tage til takke med den væsentligt ældre og turboløse 1.4-liters benziner med 95 hestekræfter. Den er ganske konventionel i sin konstruktion og gang og klæder ikke en stor, tungere og moderne bil som 500L. Der er ikke meget moment at spore i bunden af omdrejningsskalaen og skal man være ærlig er der heller ikke meget i toppen heller. Tvinger man enheden mod det røde felt erfarer man, at de endelige par tusind omdrejninger overstås med en mekanisk modvilje. Alt sammen faciliteret gennem et gearskifte der opleves nøjagtigt lige så elendigt som i den mindre 500, hvilket grundlæggende havde været acceptabelt såfremt gearvælgeren også i 500L var at finde i armhøjde, således at passagerers knæ ikke måde lide hver eneste gang de højere gear vælges.

Læs også:  BMW M4 CS: Den nye definition af kraft og letvægt

Det kan ikke forventes at nogen købere vælge en bil i denne klasse med henblik på at more sig, det til trods for at Fords B samt C-Max og til dels Mini Countryman tilbyder køreegenskaber over middel. Fiat 500L ligner sin lillebror i den forstand, at den på ingen tænkelig vis opleves lige så sportslig eller underholdende som rivalen fra Mini men på sin vis bibeholder et italiensk glimt i øjet med sikker, forudsigelige og let tilgængelige køreegenskaber der vil være tilstrækkelige for mange.

Kørestillingen er om end en forbedring over den mindre 500, med en væsentlig mere komfortabel position end den klassiske gorillastilling der kendes fra 500 og den gamle Panda. Sæderne er også blødere og byder på mere støtte. Såfremt man forsøger at håndtere 500L som et Ford eller Mini produkt kvitterer den halvstore italiener med understyring og en god portion krængning. Til gengæld kan man glæde sig over en affjedringskomfort, der er positivt bedre end Miniens. Vi forudser ikke ingen Abarth-udgave inden for den nærmeste fremtid.

Læs også:  Hvad er et partikelfilter?

Eventuelt vil vi se en syv-sæders 500XL samt en firehjulstrukken 500X. Indtil Fiat Danmark beslutter sig for, at danskerne også fortjener glæden ved to cylindre, kan vi kun råde dig til at styre mod dieseludgaven.

Konklusion

Fiat 500L lever op til forventningerne og løfter den ellers monotone familiebilsopgave med en smule gnist. Ford og Mini tilbyder begge bedre kørende biler og Citroen underbyder alle tre gevaldigt med deres C3 Picasso.

Den eneste, aldrende benzinmotor syntes ikke at klæde bilen og indtil den tocylindrede TwinAir motor introduceres må vi anbefale at man søger mod dieseludgaven der anvender en skudsikker enhed. Det bliver bilen uheldigvis ikke meget billigere af.

[table “” not found /]