Home Biltest Test: Opel Astra 1.4T Enjoy – Årets bedste bil til danskerne?
0

Test: Opel Astra 1.4T Enjoy – Årets bedste bil til danskerne? 8.3

Test: Opel Astra 1.4T Enjoy – Årets bedste bil til danskerne? 8.3
0
0

Opel Astra 1.4T Enjoy

8.3

Der er en årsag til, at Astra har vundet prisen som Car of the Year i Europa og årets bil i Danmark. Opel Astra giver usædvanlig meget bil og teknologi for pengene. Vi har også svært ved at finde en konkurrent, der har samme motor, komfort og udstyr som testmodellen for under 300.000 kr.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort9.0
Plads7.0
Udstyr9.0
Pris9.0

Opel Astra har allerede modtaget uanede mængder af hæder, og vi har nu haft fingrene i en Enjoy udstyrsmodel med 150 hestekræfter.

opel-astra

Helt præcist var det en Astra 1.4T med 150 hk til 255.000 kr. plus ekstraudstyr. Testmodellen havde ekstraudstyr for 44.800 kr., men hvad får man så?

  • LED matrix forlygter og LED baglygter til 17.000 kr.
  • Navigationssystem med 8” skærm og Carplay til 12.000 kr.
  • DAB radio til 2.000 kr.
  • Ergonomiske forsæder (AGR) til 5.900 kr.
  • Mørktonede ruder bag til 1.900 kr.
  • Metalfarve til 6.000 kr.

Specielt de avancerede LED matrix forlygter bør fremhæves, da de tilpasser sig efter både trafikken og kørslen. Der er ingen tvivl om, at de er alle 17.000 kr. værd, og det er faktisk et sandt røverkøb på ekstraudstyrslisten.

opel-astra-2

Således løber prisen op i 299.800 kr., mens vil man have en Astra, så kan det gøres cirka 103.000 kroner billigere, hvis man vælger indstigningsvarianten Astra 1.0T med 105 hk og Essentia udstyrsniveau.

Læs også:  Welt-klasse fra næsten fejlfri Mercedes

Standardudstyrsniveauet inkluderer en lille radio med Bluetooth, aircondition, kørecomputer, el-betjente sidespejle med varme, 15” stålfælge og diverse andre elementer. Vælger man Enjoy som testmodellen får man automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, line assist, et system som måler sekunder til forankørende, et infotainmentsystem med 7” touchskærm, Apple CarPlay/Android Auto, 16” strukturfælge, varme i forsæder og rat, fartpilot, parkeringsassistance for og bag, lyssensor, lysfølsomt bakspejl, regnsensor og meget andet. Kort sagt har Enjoy-udstyrsniveauet alt hvad hjertet begærer for en normal dansk bilkøber.

opel-astra-5

Over Enjoy finder man Dynamic og Innovation. Det mest væsentlige ekstraudstyr til Dynamic er eletronisk klimaanlæg med to zoner, 17” letmetalfælge, sportsindstilling, Opel Eye, sportsforsæder, tågeforlygter og meget andet. Innovation har ikke sportsforsæder men bl.a. elektrisk håndbremse, elektrisk 4-vejs lændestøtte og diverse andre praktiske og komfortable detaljer.

Kabinen i Astra er også markant forbedret, da den nu både er innovativ at se på og materialerne er markant mere lækre. De specielle sæder i testmodellen er certificeret af AGR, og med en pris på 5.900 kr. er de også værd at overveje. I testperioden blev kørt cirka 1.700 kilometer, og sæderne sørgede for fin komfort hele vejen.

opel-astra-8

Teknisk set et vidunder

Alle motorer er nye og motorernes slagvolumen går fra 1,0 til 1,6 med både diesel og benzinmotorer. Ift. den gamle Astra har den tabt sig op mod 200 kilo, mens den model som mærker mindst til vægtbesparelsen også vejer hele 120 kilo mindre. Testmodellen haren køreklar vægt på 1.278 kilo.

Læs også:  Volvo V60 er en sand fornøjelse

opel-astra-7

Grundet den lavere vægt har de nye og mindre motorer pludselig fået nyt liv i Astra. Den 150 hestes motor har rigeligt med kræfter, og på papiret er den såmænd også fra 0-100 km/t på blot 8,5 sekunder med en topfart på 215 km/t. Vi kunne dog godt forestille os, at den 105 hestes 1-liters trecylindrede turbomotor vil føles lidt for sløv.

opel-astra-3

Gearkassen i testmodellen var en sekstrins manuel, der fungerer glimrende. Vælger man den lille benziner må man dog nøjes med en femtrins, og det gør ondt på komfortniveau, når man kører på motorvejen. Dette skyldes mere motorstøj. I testmodellen med seks gear og tilpas med kræfter er omdrejningsniveauet holdt fornuftigt, og brændstofforbruget angiver Opel til 19,6 km/l, mens vi kørte cirka 17 km/l i testperioden.

opel-astra-9

Astra er desuden blevet fem cm kortere, mens bredden er reduceret med en halv centimeter og højden med 2,5 cm. Akselafstanden er faktisk også blevet to cm kortere, men bagsædepassagererne har fået 3,5 cm bedre benplads, mens føreren har yderligere 2,2 cm til loftet. Dette får Astra til at føles rummelig, og man mangler ikke plads.

Læs også:  TEST: Opels lille SUV går efter livsstilsbilisterne

opel-astra-3

Har man brug for mere plads, er der mulighed for at vælge den nye stationcarmodel. Denne er cirka 12.000 kr. dyrere, og det vil derfor være et fornuftigt valg for de fleste. Bagagerummet er 540 liter i stationcarmodellen og 1.630 liter med alle tre bagsæder slået ned, mens man har 370-1.210 liter i hatchbackmodellen.

Vi mener:

Der er en årsag til, at Astra har vundet prisen som Car of the Year i Europa og årets bil i Danmark. Opel Astra giver usædvanlig meget bil og teknologi for pengene. Vi har også svært ved at finde en konkurrent, der har samme motor, komfort og udstyr som testmodellen for under 300.000 kr.

Opel Astra 1.4T Enjoy
1.4-liters firecylindret benzinmotor med turbo
Ydelse: 150 hk v. 5.600 omdr/min, 230 Nm v. 2.000-4.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 215 km/t – 0-100 km/t: 8,5 sekunder
Forbrug: 19,6 km/l
Køreklar vægt: 1.278 kg
Mål i cm: 437, 180,9 og 148,5
Bagagerumsvolumen: 370-1.210 liter.
Pris: 255.000,-

tags: