1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Range Rover Evoque Coupé SD4
0

Test: Range Rover Evoque Coupé SD4

Test: Range Rover Evoque Coupé SD4
0
0

Vi har længe ventet på at teste den nye Range Rover Evoque, som vi spændt har fulgt siden, at den blev præsenteret som konceptbilen LRX ved Detroit Motor Show i 2008.

Da de første billeder af konceptet blev præsenteret, var der ikke mange som troede på, at Range Rover ville kunne følge konceptet halvt så meget til dørs, som vi må konstatere de har. Med det unikke design som splitter vandene og Range Rover brandet vil det nemlig blive en livsstilsbil, og det skulle man ikke tro, at det indisk-ejede Land Rover havde overskud til.

Evoque er en succes

Selvom det lignede en risikabel satsning på papiret, så lader det ikke til, at forbrugerne har været i tvivl. Range Rover Evoque passer ind, og den har solgt langt flere eksemplarer end forventet.

I Danmark kan importøren stolt udmelde, at de allerede inden den danske lancering havde afsat 50 eksemplarer! – Her taler vi om en bil som ikke ligefrem er billig, og på daværende tidspunkt var den ikke prissat, hvorfor det næppe efterfølgende var nemt for køberne at forhandle prisen ned.

Da vi afleverede testbilen spurgte vi selvfølgelig forhandleren om, hvordan salget af Evoque havde været den sidste uges tid. Her kunne sælgeren stolt fortælle, at der var solgt to nye eksemplarer, mens den sidste underskrift manglede før, at der også var solgt en demobil. – Det må altså siges at være imponerende for en luksusbilforhandler.

Har Evoque fortjent alt denne succes?

Ja, ingen tvivl om det. – Men der er selvfølgelig stadig kritikpunkter, hvor man mener det kunne være en anelse bedre. Det gælder specielt for testbilen som havde en nypris på lige over 1,2 millioner kroner.

Designet skaber opmærksomhed

Selv med en nogenlunde neutral hvid eller sort farve vil du blive bemærket i din Evoque, men hvis du vælger den Firenze-røde model, så må du finde dig i at blive mildest talt nedstirret!
Flere gange i testugen glemte folk, at de holdt i svingbaner med grønt lys, da de havde for travlt med at iagttage de flotte og forførende Evoque-linjer.

Læs også:  Range Rover: Luxus cruiseship på landevejen

Designet er dog en smagssag som splitter vandende. – De fleste udtaler sig dog positivt, da det ikke er set før, og designet fungerer godt samtidig.

Bagruden er dog et ømt punkt ved designet, som man hurtigt opdager når man kører Range Rover Evoque Coupé. Bagruden er nemlig meget lille, og man opgiver derfor næsten helt at bruge den. – Udsynet bagtil bliver dog reddet af et par store sidespejle.

Selvom man tilmed ikke skulle tro det, så deler den elegante Evoque grundlæggende samme opbygning som Land Rover Freelander, selvom forskellen er 23 centimeter i længden. – Designmæssigt er det dog svært at se lighederne.

Designet er også gennemført indeni

Indeni er designet lige så gennemført som udenpå. Knapperne er tilpas store og behageligt at bruge, så Evoque både beholder Range Rover følingen, hvor tingene skal være ekstra massive, mens eksklusiviteten stadig er høj.

Køber man Evoque med automatgear får man den charmerende gearvælger med fra Jaguar XF, som sænker sig ned i midterkonsollen når bilen slukkes. Midterkonsollen fylder også godt, og man har derfor massere af plads til kopper, flasker eller andre ting man vil have lige ved hånden.

Førerpladsen og de fire andre sæder var i testmodellen i ’’Oxford’’-læder. Derudover giver de en god støtte og er behagelige ved længere ture. Fra førerpladsen er der let har adgang til de forskellige features som den store bil byder på. Rattet kender vi også fra Jaguar XJ, og det kan man bestemt heller ikke klage over.

Motoren er en Jaguar XF-kending

Motoren er den samme 2.2 liters diesel med 190 hestekræfter som vi testede i Jaguar XF. Den 2.2 liters dieselmotor findes også i en mere økonomisk model som yder 150 hestekræfter, og kan køre 20 km/l, hvis man nøjes med forhjulstræk.

Ønsker man en benzinmotor finder man Si4-modellen med 240 hk, som Land Rover har købt af Ford. – Jep, det er en EcoBoost-motor.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Vores testbil var dog den store diesel med seks-trins automatgear, som har et maksimalt drejningsmoment på 420 Nm, hvorfor den føles ganske kvik. Accelerationen til 100 km/t er dog også klaret på 8,5 sekunder, hvilket er godt gået af en bil på cirka 1.700 kg. Det skal dog siges accelerationen føltes langt mere behagelig i Jaguar XF med den otte-trins automatgearkasse.

Selve motorstøjen ved stille acceleration er en smule højere end forventet, men på motorvej gør den det dog godt igen, da den nøjes med lave omdrejninger.

De fleste som køber en Evoque tilbringer det meste af tiden på almindelige veje, men Evoque er selvfølgelig udstyret med Land Rover’s Terrain Response-system, hvor man kan sætte undervognen op til vejens underlag. – Sne, grus, mudder osv. Har man købt modellen med firehjulstræk, så kan man være tryg ved, at teknikken også stammer fra Freelander.
Det er også første gang nogensinde, at Range Rover tilbyder justerbare støddæmpere.

Overraskende godt vejgreb

Selvom vi allerede forinden testen havde hørt, at Range Rover Evoque har et godt vejgreb, så skal det nævnes, at firehjulstrækket sikrede en sjov testuge, hvor vi må rose Evoque for dens fine vejgreb. Styretøjet er også direkte og med Dynamic-undervognen slået til, så er der næsten gjort klar til noget der føles som rigtig sportskørsel.

Man kan tilkøbe Adaptive Dynamics-undervognen for 26.600 kr. ekstra. Systemet gør brug af MagneRide-støddæmere, som man typisk kun finder på dyrere sportsvogne. Systemet holder øje med bilens bevægelser 1000 gange i sekundet. – Derudfra får man den optimale balance af komfort og sport. – Vi måtte konstatere, at det føltes som mest sport.

Selvom det er en sjov feature, og man uden tvivl kan mærke forskel, så er det næppe noget som de fleste vil få rigtig gavn af. Range Rover Evoques undervogn er nemlig sportslig nok som standard.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Dårlige adgangsforhold til bagsæderne

Ligesom i andre coupé-modeller, så er det ikke ligefrem let at komme ind på bagsæderne, hvor man ellers har fint med benplads, når man først har fundet sig til rette. – Det mere skrånende tag på coupé-modellen gør dog, at folk omkring 193-195 cm støder hovedet på loftet.

Vælger man der i mod den 5-dørs model er der højere til loftet, og man kan nemt komme ind og ud. Derudover er den 5-dørs model billigere end coupéen, hvorfor man kan bruge de ekstra penge på et panoramatag eksempelvis.

Konklusion:

Det er svært at skjule begejstringen for Evoque, men når man kigger på prisskiltet bliver man mindet om, at det ikke er en bil alle kan få fat i. – Priserne starter fra ca. 682.000 kr. med manuelt gear, mindste dieselmotor og mindste udstyrspakke. Man bør dog have en dybere pengepung, hvis man vil kigge nærmere på Evoque, da krydserne på ekstraudstyrslisten hurtigt løber op.

Derfor bør man nærmere spørge, om den er millionen værd, hvilket må være op til den enkelte at vurdere.
Den 2.2 liters motor gør det dog godt, gearskiftet er acceptabelt men nogle gange lidt sløvt, køreegenskaberne er overraskende gode, interiøret er gennemført og designet skaber opmærksomhed.

Range Rover Evoque er en ren livsstilsbil, som vinder over sine konkurrenter på brandet og designet, samt den både kan i byen og i terræn.

Range Rover Evoque Coupé SD4 Dynamic Aut.

Ydelse: 190 hk ved 3.500 omdr./min / 420 Nm ved 1.750

Præstationer: Topfart er 195 km/t. 0-100 km/t på 8,5 sek

Oplyst forbrug: 15,4 km/l – 174 g/km

Mål i cm: Længden: 437 cm, Bredde: 190 cm, Højde: 161 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 975.400 kr.