1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Suzuki SX4 CombiBack 1.6 GLX
0

Test: Suzuki SX4 CombiBack 1.6 GLX

Test: Suzuki SX4 CombiBack 1.6 GLX
0
0

Der har været mange fordomme om Suzuki, men det fik de dog lavet meget om på efter deres succes med Swift, og jeg var derfor meget spændt på at skulle teste Swiftens storebror SX4 CombiBack.

SX4 historie

Bilen blev introduceret i 2006 og der er ca.3.700 af modellen i den faceliftede udgave. Navnet CombiBack er en sammentrækning af Combi og Hatchback.

Da faceliftet blev offentliggjort var flere ting blevet finpudset. Der er bl.a. kommet ESP i alle biler, ny 1.6 motor, lavere støjniveau, mere udstyr, lavere priser og meget mere!

På mange punkter minder SX4 CombiBack om Swift, men også til dels Grand Vitara, og det er bestemt ikke nogen dårlig ting, da den ser lidt sporty og kvik ud. Det basale design minder mest om Swift, mens at dens højbenede offroad-look får en til at tænke på Grand Vitara.
SX4 CombiBack er en høj bil, og det har både sine fordel og ulemper. Højden til loftet inde i bilen er rigtig god, og man føler at den er meget rummelig. Når man kører ved høje hastigheder på motorvejen og det blæser meget, så river vinden dog rigtig godt i bilen, og det kan nok langt hen ad vejen tilskrives højden.

Blinde vinkler i bilen

I bilen er der fire specielle vinduer. To af dem er ude i siden på bagagerummet, og det betyder at det er lidt svært at orientere sig bagud, og man skal derfor kigge en ekstra gang.

Foran er der også sat to små vinduer ind, som ser rigtig lækkert ud, men en gang imellem kan det være svært at se, om der er en person på fodgængerfeltet, når man laver et venstresving.

Dog har bilen fået ekstremt gode karakterer i crashtests, så man sidder godt og sikkert i bilen, og fodgængerne kan føle sig “trygge”.

Komfortable sæder

Sæderne i SX4 CombiBack ser rigtigt kedelige og flade ud, men når man kører bil, så er det vigtigste jo at de er gode at sidde i! Det krav opfylder bilen til fulde, og sæderne er tilpas bløde og tilmed nemme at indstille.

Der er dog ikke meget plads på bagsæderne, så voksne mennesker kan få problemer med at sidde helt godt. – Til børn går det dog fint.

Nøglefri betjening fungerer godt

Nøglefri betjening er super smart, og det er en del af GLX-udstyrsniveauet. Det fungerer på den måde, at du kan gå hen til bilen med nøglerne i lommen, hvorefter du holder  en knap inde på håndtaget, imens du åbner døren som du normalt vil gøre.

Inde i bilen beholder du også bare nøglerne i lommen og drejer på en knap, der hvor du normalt ville putte nøglen ind. Hvis man mere er til en original nøgle, så har den selvfølgelig også alle de features.

Motor

Motoren er en 1.6 benzin med 120 dejlige hestekræfter, som er ganske fine. Det er en god familiebil til en overkommelig pris, hvor der også er plads til ekstraudstyr.

Som skrevet minder den SX4 CombiBack jo designmæssigt lidt om en firehjulstrækker, så du kan også få den med firehjulstræk og automatgear.

Konklusion

Der er ingen tvivl om at SX4 CombiBack er en god bil til prisen, og der er rigtig mange plussider, men der mangler alligevel stadig en del, hvis den skal have topkarakter.

Pladsen på bagsæderne og i bagagerummet, samt de blinde vinkler, er ting der trækker ned i den endelige vurdering.

3 STORE stjerner ud af 5.

Suzuki SX4 CombiBack 1.6 GLX

Ydelse: 120 hk ved 6000 o/min. 156 NM ved 4000 o/min.

Præstationer: 185 km/t. 0-100 på 10,7 sek.

Oplyst forbrug: 16,1 km/l. Årlig ejerafgift: 2020 kr.

Mål i cm: Længde: 412, Bredde: 173, Højde: 156

Vejl. pris: 189.990 kr.


Følg med i de fremtidige tests, hvor vi også vil anmelde Suzuki Grand Vitara!