1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Toyota Auris Touring Sports diesel
0

Test: Toyota Auris Touring Sports diesel

Test: Toyota Auris Touring Sports diesel
0
0

Toyota har den eneste hybridbil i Golf-klassen, men hvordan klarer den det med en almindelig dieselmotor?

Trods det specielle navn, Touring Sports, er det Auris som vi kender den. Toyota Auris er på størrelse med en Volkswagen Golf, og merprisen for Touring Sports som er stationcarudgaven lyder på 15.000 kroner.

En Auris med dieselmotor er til familien, som ofte kører længere ture eller har en lille campingvogn. Hybridversionen af Auris er den som skiller sig mest ud, men en kombination af benzin og el har sine begrænsninger, hvis man vil trække en lille båd eller campingvogn. Desuden bruger hybridmodellen ikke både benzin og el kombinationen, når man kører med højere fart konstant på motorvejen, og det betyder forbruget ikke ligefrem er noget specielt godt.

Benzin, diesel eller hybrid

Auris tilbydes med fem forskellige drivlinjer. To benzinmotorer, to dieselmotorer og en hybridmotor. Den mindste diesel er en 1.4 liters, der kører 23,3 km/l som stationcar, mens den større 2-liters har 124 hestekræfter og kører 22,2 km/l. 124 hestekræfter lyder ikke af meget, men mange moderne dieselmotorer i denne klasse gør det ganske glimrende med dette antal heste og et maksimalt drejningsmoment på 310 nm. Dermed ikke sagt Toyotas 2-liters dieselmotor til Auris er bedre end de andre, da Hondas 1.6 iDTEC virker mere kultiveret med sine 120 heste og næsten samme moment som Toyotas 2-liters. Vi prøvede den store dieselmotor, og kørte omkring 16-18 km/l, hvilket nok også er mere realistisk i vinterhalvåret.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Tilbage i juli 2013 stiftede vi første gang bekendtskab med Auris Touring Sports:

Toyota Auris er desuden en meget komfortabel bil, og således vil den være en ganske udmærket rejsekammerat. Den byder ikke op til dans, og er ikke sjov som en Ford Focus, men har derimod mange andre forcer.
Ofte er Toyota gode, når det kommer til at vise anvendelighed, og det gælder selvfølgelig også for Auris. Der er dog et par svipsere som går igen igennem næsten hele Toyota-modelprogrammet, og det er infotainmentsystemet. Det ligner noget som er håbløst gammelt, men det er det såmænd ikke. Faktisk kan man få installeret hot-spot med internet i bilen for blot 2.600 kr., således alle iPads, mobiler, bærbare osv. bare kan koble sig på, når der køres længere ture. Touch-systemet virker efterhånden også gammeldags, da Toyota har lanceret sin anden generation, hvor der er flere funktioner, bedre opløsning og Mirror Link. En af de andre ulemper ved det Toyota Touch systemes skærm er, at den er meget lysfølsom, hvilket nogle gange gør det svært, at se hvad der sker på skærmen. Kabinen er ellers helt som vi kender den fra Toyota. Meget rustik, men i høj kvalitet. Man kan kigge længe efter lækre detaljer, men man er ikke i tvivl om, at bilen kan holde til lidt af hvert.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Udstyrsniveauet T2+ inkluderer bl.a. fartpilot, elsidespejle med varme, klimaanlæg, lædergearknop, Bluetooth, sædevarme foran, park assist og tågeforlygter.

Støjniveauet i kabinen er ganske behersket, men det er ikke bedre end det man finder i andre biler i samme klasse. Vindstøjen er dog den man bemærker mest, men det er stadig godkendt.

Køreegenskaberne er komfortable, hvilket passer godt til resten af bilen. Det er dog ikke bilen man kører en omvej i for at sidde længere tid bag rattet.

Vi synes:

Toyota Auris stationcar byder ikke på overraskelser, men det er en solid familieflytter. Og om end den ser lidt kedelig ud, så byder den på avanceret teknik.

Toyota Auris Touring Sports D-4D T2+
2-liters firecylindret diesel
Ydelse: 124 hk v. 3.600 omdr/min, 310 Nm v. 2.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 195 km/t – 0-100 km/t: 10,5 sekunder
Forbrug: 22,7 km/l
Køreklar vægt: 1.450 kg
Mål i cm: 456, 176, 147,5
Bagagerumsvolumen: 530 liter.
Pris: 303.990 kr.

tags: