1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Mercedes C220 CDi

Test: Mercedes C220 CDi

Test: Mercedes C220 CDi
0
0

Vi har tidligere haft C-klassen til test i form af den store C350 med 306 heste! Denne gang var det dog en mere dansker-venlig model, som kom forbi redaktionen med en 2.1 liters dieselmotor.

C220 CDi har de fleste sikkert allerede fået en tur i, hvis man har ladet sig transportere i taxa på det seneste. Vognmændende downsizer nemlig også til de mere brændstoføkonomiske Mercedes-modeller, hvor C-klassen med den 170 hestes dieselmotor er et glimrende alternativ.

Holder hvad den lover

De fleste bilmærker praler i dag om lave brændstofforbrug i de nye modeller, men når man selv bliver sluppet løs i modellen, så er det typisk næsten umuligt at komme i nærheden af det lovede forbrug.
Sådan har vi dog igennem de sidste to tests af C-klassen fundet ud af, at det ikke forholder sig med den lille tyske sværvægter. Ved blandet brændstoføkonomi bliver der lovet mellem 19,2-20,8 km/l med 7G-Tronic-Plus gearkassen i C220 CDi, og under testperioden kørte vi et par ture på +/- 200 km med et brændstofforbrug på 20 km/l iflg. kørecomputeren! – Dette var vel og mærke uden at tænke over forbruget

For at opnå de flotte præstationstal er der ingen tvivl om, at ECO-knappen hvor Start/Stop bl.a. bliver aktiveret er en vigtig medspiller. Start/Stop-systemet bliver nemlig hurtigt sat i brug lige så snart man holder det mindste stille, og man skal derfor holde yderst varsomt på bremsen, hvis man vil undgå det bliver til gene ved en kort opbremsning.

Læs også:  BMW 7-serien for syvende gang - og nu også helt elektrisk

Her skal der tilmed nævnes, at testmodellen kun havde kørt 3.000 kilometer, og den derfor stadig ikke kørt helt til endnu.

Så det er en ECO-Mercedes uden kræfter?

NEJ! 170 dieselheste er rigeligt og med den 7G-Tronic-Plus gearkasse er accelerationstiden fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder mens topfarten lyder på 232 km/t! – Dermed bør man kunne køre fra de fleste andre biler i klassen med omkring 170 heste.

De seneste uger har vi også testet en PSA 163 hestes samt 170 hestes VW-koncern motor, og disse motorer kan slet ikke følge med kraftværket fra Mercedes. Det er primært ved drejningsmomentet man mærker den enorme forskel, da C220 CDi allerede har 400 Nm fra 1.400 til 2.800 omdrejninger i minuttet! Derudover er den også klasser over på mange andre niveauer, hvor resten af bilens mekanik selvfølgelig også spiller ind til at give den mere luksuriøse oplevelse.

På motorvejen føles kraftoverskuddet større end i byen, da der med det samme bliver leveret momentet, og man savner derfor ikke ekstra kræfter. – Den bliver dog selvfølgelig aldrig sjov som C350’eren.

Komfort for hver en krone

Noget af det mest fantastiske ved C-klassen er undervognen som sluger alle ujævnheder, og med det standard AGILITY Control-undervognen som har selektivt dæmpningssystem vælger den selv, hvordan dæmperne skal være efter køresituationen. – Faktisk kan det indstilles unikt på alle fire hjul.

Hvis du vil læse mere om undervognen har vi skrevet om det her.

Læs også:  Hvorfor skal man slå nummerpladen op, inden køb af brugt bil?

Gearkassen i testmodellen var igen den 7-trins G-TRONIC PLUS gearkasse som i dette tilfælde koster 54.611 kroner ekstra. Dermed er det ikke ligefrem en billig gearkasse, og desværre er den ikke helt lige så skarp som prisen er høj. Dog fungerer gearkassen bedre med dieselmotoren end benzinmotoren, men gearkassens svaghed er skift ved for høje omdrejninger.

På motorvejen er C220 CDi særdeles lydløs, hvilket bl.a. kan tilskrives gearkassen med sine 7-trin og den fantastisk lydisoleret kabine. Dieselmotoren er dog ikke helt lydløs under acceleration, og det gælder såmænd også den stille acceleration, hvor den 2,1 liters firecylindrede diesel desværre brummer en del.

”Direkte styring” var testmodellen også udstyret med til en pris på lidt over 5.000 kr., og her får man et elektrohydraulisk styretøj som er tilpas letgående mens også skarpt på samme tid.

Massere af udstyr

Der er oceaner af udstyr som kan tilkøbes til C-klassen og alle andre Mercedes modeller, og bilen du kan se forneden på billederne havde følgende ekstraudstyr:

Metallak, Avantgarde, direkte styring, ILS, 7G-TRONIC PLUS, køredynamikpakke, nedfældeligt bagsæde og Comand Online.

Avantgarde er den højeste udstyrslinje med en pris på lige over 42.000 kr., mens man i midten finder Elegance. Avantgarde kan for de fleste kendes på stjernen som sidder midt på køleren samt de markante kromstriber. – Der er dog også en poleret sideliste i aluminium som også afslører niveauet.

Indeni får man et nyt sædedesign og indtræk, instrumentplade i sølv, interiørelementer i børstet aluminium og sidst men ikke mindst et lækkert nappalæder multifunktionsrat i 3-egers design.

Læs også:  Fords nye trafiklys sikrer grøn bølge til ambulancer

Køredynamikpakken oplevede vi også i C350, men det kan kort fortælles man aktiverer pakken ved tryk på ”Sport”, hvorefter man får en mere sportslig undervogn, gearingen tilpasses, speederresponsen bliver mere aggressiv. – Pakken indeholder også den hastighedsafhængige sportsservostyring.
I en dieselflyder virker denne pakke dog en smule overflødig, og her sparer man knap 26.000 kr. ved ikke at krydse feltet af.

Konklusion:

Mercedes C220 CDi er et yderst fornuftigt valg, hvis man kigger efter en C-klasse med god brændstoføkonom, motor med masser af kraft og en flyder på både motorvej og i byen.
Dieselmotorens brummen under acceleration og den manglende bagsædeplads samt loftshøjde er de eneste store minusser ved den lille limousine-sedan, som alligevel har det svært mod 3-serien.

Konkurrencen er nemlig hård mod den nye BMW 3-serie 320d ed, hvis man sammenligner på specifikationerne og priserne.
Der er dog bare en anden stil over Mercedes. Den fungerer væsentlig bedre som en flyder flyder, hvilket bl.a. det gør den de ekstra 10.000 kr. værd mens Mercedes-brandet er mere luksuspræget. Det skal dog tilføjes, at det er sjovest, hvis man har en tung pengepung, så der kan tilkøbes en bunke ekstraudstyr.

[table “” not found /]