1. Home
  2. Bilmærker
  3. TEST: Mercedes CLA 250 Sport 4MATIC- Hurtig og sjov, men …

TEST: Mercedes CLA 250 Sport 4MATIC- Hurtig og sjov, men …

TEST: Mercedes CLA 250 Sport 4MATIC- Hurtig og sjov, men … 7.8
0
0

Anmeldelse

7.8

Mercedes har skruet CLA 250 Sport 4-matic rigtig godt sammen. Så er det sagt. Den er sjov og hurtig, men også komfortabel og motor, undervogn og gearkasse spiller rigtig fint sammen og op til hinanden. Men 777.000 kr - det er mange penge for en lille sedan også selv om den er kvik og sjov.

Motor & gearkasse9.2
Køreegenskaber9.0
Komfort8.4
Plads7.0
Udstyr6.9
Pris6.1

en mindste sedan i Mercedes-programmet er CLA. Den kompakte sedan læner sig op af storebror CLS i designet. Det klæder den lille sedan, der med sine stramme linjer og en kort afslåret bagende ser smart, hurtig og moderne ud.

29963758565_1d2f4ddccc_o-1-1

I den testede version, en Mercedes-Benz CLA 250 Sport 4MATIC er de stramme linjer pyntet med røde bremsekalipre samt røde detalljer på front og bagende, ligesom der også i kabinen er pyntet op med rødt omkring luftdyserne. Der ser godt ud og giver et friskt pust. hvis man er til den slags.

Det lidt smarte kække farvevalg passer fint til CLA 250 Sport 4MATIC. For den er smart og kvik og sjov. så er det sagt. Den er udstyret med en 2. liters turbomotor med 218 hk. Det er rigeligt til de godt 1.500 kg. bilen vejer og den flytter sig fra 0-100 km/t på bare 6.8 sekunder med god hjælp af 4-hjulstrækket og Mercedes’ fremragende 7-trin DCT-gearkasse.

Til hverdag er der ingen problemer i trafikken. Skal man finde et, så er det at den bil foran altid kører lidt for langsomt. For køreegenskaberne i den lille mercer-sedan indbyder til hårde accelerationer og selv der er flere køreprogrammer så ender vælgeren med at stå på ‘sport’. Vælger du den indstilling, så sørger elektronikken for at omdrejningerne er lidt højere, gearet en tand lavere og affjedringen lidt strammere – og det gør det hele ikke så lidt mere morsomt. Også i hverdagstrafikken. Og selv om der er store 19″hjul på testbilen, så imponerer den adaptive sportsundervogn (der koster 24.147 kr.) på en række lede fartbump ved Hillerød, hvor det, selv om farten måske burde rasle interiøret løst, er imponerende så meget undervognen suger op af ujævnhederne.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Intim kabine

Inde i kabinen er man omsluttet af en sportslig velindrettet kabine. Man sidder lavt og det lille fladbundede læderrat giver god kontakt til forhjulene. Igen skal 4matic systemet nævnes, for den stramme sportsundervogn og den direkte styring sammen med træk på alle fire hjul giver en fed gocartfølelse. Sæderne er lette at indstille og pladsen er fin på de forreste sæder, mens det nok ville knibe med benpladsen, hvis fire voksne skal på langtur. Men til hverdag og med børn bag i bilen er der ingen problemer.

Men to voksne og to børn skulle nok klare den hele vejen til Gardasøen. Og endda med plads til bagagen. For selv om CLA er den mindste sedan er der pæn, men ikke prangende, bagageplads CLA 250 Sport, så er det ikke fordi man vil have en rummelig familiebil. Så er det fordi man vil have en lille væver luksus-sedan.

Læs også:  Et sneak peek på den nye Porsche Panamera

Konkurrenten er BMW’s 2-serie eller måske 3-serien og om man er til den ene eller anden må man selv afgøre.
Men den mindste sedan fra Mercedes er uden tvivl en fed og luksuriøs lomme-limo. Der, hvor der er minusser i bogen er når dankortet skal igennem maskinen hos forhandleren.
For uden udstyr skal der lægges 676.400 kr. Vil du have den lækre undervogn må du slippe næsten 25.000 kr og skal du have parkeringsassistent og bakkamera, så er det 11.900. LED-lys pakke koster 17.800 kr. og i alt er der ekstra udstyr for 100.000 kr på testbilen, der med det ender på en totalpris på hele 777.190 kr.  Og det er mange penge. Også for en lækker bil.
De samme penge køber dig masser af Audi A4, BMW 3 eller en Alfa Giulia – og plads.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

mercedes-cla-250-sport-7