Home Bilnyheder Test: Volvo V40 T3
0

Test: Volvo V40 T3

Test: Volvo V40 T3
0
0

Volvo er kendt for deres store komfortable samt sikre biler, men nu er de også klar med en Golf-størrelse hatchback, hvor begrebet ”sporty” endda kan bruges!

Tilbage i december 2011 kunne vi for første gang fortælle om den nye femdørs hatchback, som i skrivende stund kan erhverves med fem forskellige motorvarianter.
Den billigste model koster 315.000 kr. med den PSA-udviklede D2-dieselmotor, som yder 115 heste samt klarer 27,8 km/l og udleder sølle 94 g/km CO2.
Ønsker man flere dieselheste kan man vælge blandt to femcylindrede motorer fra Volvos egne rækker, hvor man får hhv. 150 og 177 hk. Her er brændstoføkonomien også i energiklasse A, hvis man beholder den sekstrins manuelle gearkasse.

Det nuværende udvalg af benzinmotorer består af Fords 1.6 EcoBoost med 150(T3) og 180(T4) hk som har 240 Nm. Senere kommer en ny topmodel med navnet T5 som har 254 turboheste!

Funky & sporty Volvo design…

Normalt er Volvo kendt for mindre eksotiske designs, men det er ikke tilfældet med V40’eren! Formerne udenpå er mere sporty end før, mens man inde i kabinen møder et bakspejl i glas helt ud til kanterne samt grafisk instrumenter(ekstraudstyr) som erstatter de gamle traditionelle. Med den grafiske instrumentering kan man vælge mellem tre temaer: Elegance, ECO og Performance.

Ønsker man et mere sporty design kan V40 R-Design pakken tilføjes, som vil blive offentliggjort ved Paris Motor Show i denne måned og forventes at koste 40-45.000 kr. ekstra.

Typisk er der komplikationer ved et sportsligt design, hvilket også gælder for Volvo V40. Udsynet bagtil er decideret dårligt, hvilket kan skyldes bagstolperne som giver et sporty udseende bagfra, men mindsker udsynet markant inde fra kabinen.

Læs også:  Her er elbilen, der er hurtigere end en Formel 1-racer

På bagsædet er pladsen middelmådig, og mindre behagelige for personer over 190 cm. Ind- og udstigning foregår også med problemer, og specielt for folk med stive led vil det være en mindre behagelige oplevelse at sætte sig ind.
Bagagerummets kapacitet er 335 liter, hvilket også er i den dårlige ende for biler i denne klasse. Alligevel er pladsen ikke markant dårligere end i de mere rummelige Golf-klasse biler, hvor man i gns. maks finder omkring 360 liter.

150 turboheste til 335.000 kr.

Testmodellen var den mindste benzinmodel, T3, til 335.000 kr. i mindste udstyrsvariant, Kinetic.
Til kampagneprisen 290.000 kr. kan Ford Focus med samme platform, motor og højeste udstyrsniveau erhverves, men helt så let er sammenligningen ikke!
V40 har nemlig bl.a. optimeret brændstoføkonomien til 18,5 km/l mod 16,9 km/l i ovenfor nævnte Focus, mens de fleste også vil anse Volvo som et mere eksklusivt valg end Ford.

Kinetic udstyrsniveauet inkluderer bl.a. massere af sikkerhedsudstyr, 16” alufælge, tozoners klimaanlæg, godt audio-anlæg, fartpilot m. hastighedsbegrænser, varme i forsæder og bagsæder, forlygtevaskere, halogen forlygter, læderbeklædt gearknop, -håndbremse, -rat o.a..
Merprisen for topudstyrsniveauet Summum er 70.000 kr., hvor listen med standardudstyr bliver markant længere.

Selvom Summum udstyrsniveauet får Kinetic til at fremstå som mangelfuldt er det bestemt ikke oplevelsen bag rattet! Man har mere end rigeligt udstyr og kvaliteten i kabinen er på det samme høje niveau som vi kender fra eksempelvis S60/V60.

Læs også:  Lækre linjer i ny Kia ProCeed

Med T3-motoren er den køreklar vægt 1.441 kg, hvilket bringer V40 fra 0-100 km/t på 8,8 sekunder mens topfarten er 210 km/t.. Motoren er som vi kender den fra Ford både livlig, omdrejningsvillig samt har en udmærket lyd ved acceleration.
Støjniveauet ved motorvejs- og landevejskørsel er lavt, hvilket også gælder for både vind- og dækstøj.

Mest komfortable og sikre i klassen

Volvo er kendt for at lave komfortable biler, og med Focus platformen er det allerede en god start. Under kørsel føles den dog en smule mere behagelig og mindre sportslig affjedret, hvilket bl.a. kan være pga. den lidt lettere køreklar vægt. Det skyldes dog også de nye monotube-støddæmpere fra Tenneco, som også er med til at sikre en sportslig køreoplevelse.

Sæderne er også i den bedre ende, da de både støtter udmærket og hverken er for bløde eller hårde.

Udover at V40 muligvis er den mest komfortable i klassen er den også kåret som den mest sikre!
Euro NCAP har kåret V40 som den mest sikre bil i sin klasse igennem de 15 år crashtest-instituttet har eksisteret.
Volvo V40 scorede imponerende 15,7 point ud af 16 mulige, og har som den første bil scoret topkarakter i fodgængersikkerheden! Det skyldes bl.a. V40 har city safety-system, men det er også den eneste bil i verden med udvendig fodgængerairbag. Airbaggen udløses ved kollision med hastighed mellem 20-50 km/t, hvorefter frontklappen hopper lidt op og en airbag pustes op langs forrudens nederste kant.

Læs også:  Mercedes klar med Panamera-konkurrent

Testmodellen var bl.a. også yderligere udstyret med sikkerhedssystemerne adaptive cruise control, driver alert system, blind spot system og Volvo On Call. Sidstnævnte system ringer selv op til centralen ved en ulykke.

Volvo med skarpe køreegenskaber…

V40 lever op til de naturlige forventninger om en Volvo med høj komfort og sikkerhed, men en decideret køreglad bil er ikke noget Volvo er kendt for.
Volvo V40 er dog en undtagelse, hvilket bl.a. skyldes Ford Focus platformen, et udmærket styretøj med elektrisk servostyring og den kvikke benzinmotor der holder vægten nede mod de tungere dieselmodeller.

Gearkassen er en sekstrins manuel fra standard som fungerer godt og har et funktionelt design når gearene skal lægges ind.

Pga. den udmærket pris, fine køreegenskaber, høje komfort og indbydende motorudvalg vandt V40 bl.a. for nylig prisen som Årets Businessbil 2013.

Konklusion:

Volvo har for alvor meldt sin ankomst i Golf-klassen med den nye V40. Priserne er dog også i den høje ende, hvilket betyder man til sammenligning kan købe en Audi A3’er, BMW 1-Serie eller den lidt dyrere nye Mercedes A-klasse.

[table “” not found /]


tags: