Home Bilnyheder Test: VW Golf 1.6 TDI Match
0

Test: VW Golf 1.6 TDI Match

Test: VW Golf 1.6 TDI Match
0
0

Volkswagen Golf er efterhånden en gammel kending på det danske marked, og med offentliggørelsen af den nye Mk7-model rundt om hjørnet er Match-udstyrsmodellen introduceret.

Match-udstyrsniveauet erstatter både Trendline og Comfortline, hvilket sker med mere udstyr til samme pris. Eksempelvis finder man 16” alufælge, to-zoners klimaanlæg, parkeringssensorer for og bag, multifunktionslæderrat, tågeforlygter med drejelys, sædevarme foran, specielle sortlakerede sidespejle, Match-indstigningslister og komfortsæder.

Mængden af udstyr er mere end rigelig, men hvis man sammenligner med alternativer såsom Ford Focus 1.6 TDCI Titanium med 115 hk udmærker Golf sig kun på parkeringssensorer både foran og bag.

Kvalitetsniveauet i hhv. Focus og Golf føles næsten ens, men med en langt mere nyskabende og indbydende kabine i Focus er den sjovere at udforske.

Match-udstyr til både benzin og diesel

Testmodellen var udstyret med den 1.6 liters diesel som yder 105 hk og 250 Nm. Man kan dog også tilvælge Match-udstyr til hhv. 2.0 TDI, 1.2 TSI og den lille 1.4 TSI med 122 heste.

De 105 heste mærkes ved 4.400 omdrejninger i minuttet, og man har det maksimale drejningsmoment fra 1.500-2.500 omdr/min, hvilket resulterer i en accelerationstid for den cirka 1.360 kg tunge bil på 11,3 sekunder.

Bag rattet virker dieselmotoren en smule kedelig og gammeldags, men sammenligner man brændstofforbruget mod konkurrenterne er 24,4 km/l i den fine ende. Under testperioden opnåede vi iflg. kørecomputeren et blandt brændstofforbrug på lige over 20 km/l.

Gearkassen er en femtrins som fungerer udmærket uden at være prægende. Hvis man eksempelvis sammenligner med Ford Focus og den lidt dyrere BMW 1-Serie er der mere sjov at komme efter.
På motorvejen savner man specielt det sjette gear, hvilket både den 2.0 TDI, 1.2 TSI og 1.4 TSI er udstyret med. Dette viser sig bl.a. med en smule højere støjniveau end konkurrenterne, men hvis man kommer fra mindre eller ældre bilmodeller vil det fremstå som forholdsvist støjsvagt.

Velkørende, men lidt kedelig

Under testperioden havde vi mulighed for at sammenligne Golf mod Focus, hvilket du kan se i videoen forneden.

Det er ikke svært at finde en komfortabel køreposition, og det yderst velkendte multifunktionslæderrattet lægger som altid godt i hænderne. Når man kommer ud på landeveje bliver man dog en smule skuffet over køreegenskaberne. Golf føles en smule ”morfar-agtig” mod Ford Focus, hvilket kendetegnes ved en mindre præcis styring og lidt blødere undervogn.

Til almindelig hverdagsbrug er der dog ikke mange som vil tænke over dette, og de vil måske finde Golf lettere at køre. Den blødere affjedring gør mange vil finde den mere behagelig, da den bestemt ikke er gyngende. I VW Golf sidder man forholdsvist langt nede, hvorfor man får en fin følelse med bilen mod vejen, og det fungerer både godt i byen, på landevejen og motorvej.

Vinder på pladsen

På forsæderne sidder man godt i komfortsæderne og pladsen er rigelig. Ift. Konkurrenterne er bagsædepladsen også i den gode ende, men der i mod gør sædernes udformning man får dårlig lårstøtte og dermed hurtig bliver træt i benene.

I bagagerummet er kapaciteten 350 liter, hvilket er en smule under de 363 liter som tilbydes i Focus. Der i mod har man hele 1.305 liter hvis bagsæderne også lægges ned, hvilket er 160 liter mere end hvad der kan opnås i Focus.

Priserne starter højt

VW Golf Match starter fra 270.000 kr. med den fantastiske 105 hestes 1.2 TSI, mens man skal punge ud med yderligere 27.000 kr. for at få den lidt mere kedelige lille diesel – 296.696 kr..

Med en pris på knap 300.000 kr. er der ikke langt til Mercedes eller BMW. Den nye Mercedes A-klasse 180 CDI kan erhverves for 330.000 kr., kører 26,3 km/l og har en smule højere moment. BMW 116d med sin 116 hestes dieselmotor som vi tidligere har testet er en tættere konkurrent, da prisen kun er 313.000 kr..

Sidst men ikke mindst er der Ford Focus, hvor der reklameres med skarpe kampagnepriser, hvilket betyder man kan købe den nye 105 hestes Econetic-model som klarer 29,4 km/l inklusiv Titanium-udstyr for 278.290 kr..

Konklusion:

Selv med Match-udstyr hvilket inkluderer ekstraudstyr uden merpris er Golf i nærheden af at vinde over ærkerivalen Focus. Selv udstyret med benzinmotor har Golf fået det svært efter Ford introducerede den 1.0 liters EcoBoost som vandt International Engine of the Year 2012.

Der er ingen tvivl om, at Match-pakken er et godt tilbud, hvis man sværger til Golf og ikke kan vente på den nye model, som forventes offentliggjort ved Paris Motor Show i slut september.
Med den høje afslutningspris på Golf lægger Volkswagen muligvis op til en højere introduktionspris på den nye Golf Mk7, hvilket skaber spørgsmålet: Ville du vælge en VW frem for BMW eller Mercedes?

[table “” not found /]