Home Baggrund Årets bil i Danmark 2014

Årets bil i Danmark 2014

Årets bil i Danmark 2014
0
0

Vi deltog i kåringen af Årets Bil i Danmark 2014, som udspillede sig i Herning, hvor fornuften sejrede endnu en gang.

Pointoptællingen blev nervepirrende, da først den sidste stemmeseddel afgjorde årets kåring! Skoda Octavia vandt med 14 point til andenpladsen, hvor Mazda 3 med sølle ét point kom foran Peugeot 308 på tredjepladsen. Tesla Model tog æresprisen, ”for at have skabt en fantastisk og brugbar elbil, men også for kreativt og vellykket at gentænke, hvordan en bil kan indrettes og betjenes.”

Sidste år var det trillingerne VW up!, Skoda Citigo og Seat Mii som vandt, og efterfølgende har man kunne se på salgstallene, at kåringen må have været korrekt. Anderledes så det ud i 2012, hvor Opel Ampera vandt, og salgstallene var og har været minimale.
I 2013 var det dog oplagt, at up! skulle vinde med sine søskende, men ved 2014-kåringen var der flere værdige vinderbiler.

Kåringen fandt sted over tre dage, hvor anden dag indebar tre timers test på Jyllandsringen af de forskellige kandidater. Efterfølgende fandt kørsel sted på vejene omkring Messecenter Herning. Efter de første to dage skulle juryen stemme på fem finalister, og i videoen kan du høre vores fem favoritter til finalen.

De 24 kandidater til Årets Bil i Danmark 2014 var:

  • Nissan Note
  • Dacia Sandero
  • Mazda 3
  • Peugeot 308
  • Seat Leon
  • Skoda Octavia
  • Toyota Auris
  • VW Golf
  • Mazda 6
  • Citroën C4 Picasso
  • Dacia Lodgy
  • KIA Carens
  • Ford Kuga
  • Mitsubishi Outlander
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur
  • Subaru Forester
  • Suzuki SX4 S-Cross
  • Toyota RAV4
  • BMW 3-serie GT
  • BMW 4-serie Coupé
  • Opel Adam
  • Renault Zoe
  • Tesla Model S

Fokus på finalisterne

Finalisterne blev Citroën C4 Picasso, Mazda 3, Peugeot 308, Skoda Octavia og VW Golf. På de efterfølgende sider kan du læse om de fem finalister.

Femtepladsen, 97 point: VW Golf, Det sikre valg

På mange måder ville VW Golf være en indlysende vinder. Dette var måske også én af årsagerne til, at mange alligevel ikke gav topkarakter til bilen, som alle i klassen ellers måler sig mod.

Den nye syvende generation af Golf er hele 100 kilo lettere, og dette har gavnet både køreegenskaberne og økonomien.
VW Golf har et uhyre bredt motorprogram, og der er ingen huller iblandt disse. Desuden tilbydes både en stationcarmodel(Variant), den økonomiske BlueMotion, den sjovere GTI og GTD’eren som forener sjov og økonomi.

Læs også:  TEST: Opels lille SUV går efter livsstilsbilisterne

Desværre for Golf oplever mange den for kedelig, hvis man vel og mærke ikke har råd til GTI og GTD-modellen. Derudover kan Skoda Octavia tilbyde det samme til en lavere pris, mens den samtidig er mere praktisk, omend den også er mere kedelig.

Fjerdepladsen, 100 point: Citroën C4 Picasso, Kvadratisk, praktisk, STOR!

Designet spreder vandene, men man kan næppe sige det er grimt, det er bare anderledes… C4 Picasso gør brug af den nye Efficient Modular Platform 2 (EMP2 i daglig tale), som er en platform Peugeot og Citroën har udviklet i fællesskab. Den nye platform har blandt andet reduceret vægten med hele 140 kilo, og dermed er vægten nede på det samme som en C3 Picasso, imponerende!

Bagagerummet rummer 537 liter, og kan forøges til hele 630 liter, hvis sæderne på anden række rykkes helt frem. Dermed har man klassens største bagagerum, og som familiebil betyder plads næsten alt.

På vejene er C4 Picasso både støjsvag og komfortabel, uden at være for svampet som mange måske vil tro. Den enorme forrude giver et godt udsyn, og med de store ruder i hele kabinen er der massere af lys.

Priserne starter ved 260.000 kr. med 120 benzinheste, mens merprisen for en lille fornuftig 90 hestes diesel er 5.000 kr. Citroën C4 Picasso har også automatgear på udstyrslisten, men franskmændene har endnu ikke opdaget, at deres sekstrins automatiske mekaniske gearkasse er FORFÆRDELIG! Merprisen for automatgearkassen er mellem 10-14.000 kr., men herudover skal du betale et anseeligt beløb til kiropraktor, så længe du ejer bilen…

Tredjepladsen, 129 point: Peugeot 308, Franskmændene er vendt tilbage!

Peugeot har endelig lavet en bil som kan konkurrere mod VW Golf, og det er præcis hvad den hårdt prøvede franske bilproducent har brug for. Designet er også charmerende, men måske en smule mere konservativt end vi er vant til det fra Peugeot.

Læs også:  Opel nye storsællert rammer 100.000

308’eren har været på slankekur og tabt sig 140 kg, hvilket betyder den kan køre op mod 30 km/l og kun udlede 85 g/km! Desuden har den plads til hele 90 liter mere i bagagerummet end VW Golf, og det er selvom den er blevet 2,3 cm kortere end forgængeren.

Kabinen er anderledes og nyskabende for klassen, da man har valgt at samle alle biles funktioner i et smart infotainmentsystem. Kun knapper til katastrofeblink og varme i ruderne er de sædvanlige tryk-knapper. Derfor bliver man også en smule irriteret over, at Peugeot ikke har investeret en smule mere tid i bedre software eller hardware til infotainmentsystemet, da det er for langsomt. Et infotainmentsystem skal være hurtigt, hvis man kræver brugeren skal tilgå alle optionerne herfra, da man ellers også i længere tid har opmærksomheden væk fra vejen… Det lille rat vi kender fra 208 og 2008 er blevet videreført til 308. Kvaliteten i kabinen er ellers god, og dermed på højde med den tyske rival VW Golf.

Motorudvalget er fint, men med den lille trecylindrede 86 hestes enhed må oplevelsen være en smule anstrengt. Køreegenskaberne er desuden ganske fine, og udover at være støjsvag er 308 samtidig komfortabel.

Andenpladsen, 130 point: Mazda 3, Den sjove fætter

Det første som slår en når man ser Mazda 3 er, at den faktisk er blevet utrolig flot og sportslig af udseende! Når først man har kravlet ind på førersædet ser man, der også er sket ting og sager indvendigt. Mange af elementerne kan spores tilbage til CX-5 og 6’eren, men 3’eren er såmænd også sin egen. En 7” skærm har fundet vej til kabinen, hvis man vælger mellemudstyrsniveauet, Vision, eller derover. Ergonomien i kabinen er god, og man finder sig hurtigt til rette, hvorefter der bliver kvitteret med muligvis klassens skarpeste og sjoveste køreegenskaber.
Udstyrsniveauerne er også godt prissat, da billigste Mazda 3 med Vision-udstyr koster lige under 230.000 kr., og her får man både to-zoners klimaanlæg, alufælge, fartpilot, Bluetooth, p-sensor, lys- og regnsensor samt meget andet. Vælger man topudstyrsniveauet Optimum bliver man bombarderet med lækre ting og sager såsom Bose-anlæg, head-up display, 18” fælge, bi-xenon forlygter o.l.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Mazda 3 har dog én stor ulempe, og det er støj… 3’eren støjer forfærdeligt fra hjulene, og til sammenligning fremstår en Peugeot 308 helt stille! Desuden er den 1.5 liters benzinmotor direkte tarvelig, og den 165 hestes er ikke bedre i hverdagen end Peugeots 124 hestes turbovariant. Kigger man på diesel, er der dog kun rosende ord at sige om den 2,2 liters enhed!

Priserne starter ligesom Peugeot 308 og Skoda Octavia ved 200.000 kr. med fem døre.

Førstepladsen, 144 point: Skoda Octavia, Fornuften vinder

Skoda Octavia er det billigere alternativ til Golf, og de har såmænd mange ting tilfælles! Først og fremmest deler de platform, men også store dele af motorudvalget er ens. Desuden er kvaliteten god i kabinen, og vælger man Octavia 1.2 TSI Ambition til 229.000 kr. er man godt kørende. Prissætningen af motorerne er også god i et afgiftsramt land som Danmark, da man eksempelvis kan få den 180 hestes 1.8 TSI for blot 279.000 kr. med Ambition-udstyr!

På et andet specielt vigtigt parameter skiller Octavia sig dog også ud, da den har bedre plads end de andre på både bagsæderne og i bagagerummet. Der er reelt plads til to voksne kan sidde godt på bagsæderne, hvilket skyldes akselafstanden er 5 cm længere end Golfen’ens. Desuden er bagagerummet 590 liter, og bagsæderne kan let lægges ned, hvorefter der er 1.580 liter at gøre brug af.

På vejene viser Octavia sig også fra en god side, da den kører ganske fint, men vigtigst af alt er komfortabel og rar at opholde sig i. De fleste vil nok mene, at Octavia både er en smule kedelig ind- og udvendig, men resten af pakken kan der ikke klages over.

Skoda har tidligere vundet Årets Bil i Danmark i 1997 med første generation af Octavia, i 2001 med Fabia og sidste år med Citigo.