Den nye BMW M6 vil være den kraftigste super-coupé i BMWs historie, når den kommer til salg fra sommeren 2012.
BMW M6 er udstyret med en 4.4 liters Twinturbo V8 motor, som vi også kender fra M5, hvor den yder 552 hk og 680 Nm.
M6s baghjulstrukne chassis er blevet finpoleret på den legendariske Nürburgring og kilder i BMW hævder at den har de dynamiske egenskaber til at matche de store kræfter.
På trods af at den tidligere M6 havde en banebrydende kontruktion og en V10-motor var radikal da den blev lanceret i 2005, vil den nye model tage skridtet længere. Igen får vi en tagkonstruktion i kulfiber at se samt andre kulfiber detaljer på karossen, men den nye model vil også få keramiske kulfiberbremseskiver og særlige letvægtsalufælge, for at øge bremseeffekten og den samlede vægt.
BMW M insisterer på, at den nye topmodel er en lige så kompetent GT-bil som tidligere, på trods af dens øgede dynamiske egenskaber. På trods af øgede dynamiske fokus i den nye M6, fortæller BMW M at bilen ikke bør sammenlignes med hardcore sportsvogne som Porsche 911.
SLS rival på vej?
BMWs M-afdeling har igennem længere tid presset direktionen, for at få grønt lys til at begynde udviklingen af en en ny superbil, der kunne fungere som rival for den AMG-udviklede Mercedes SLS.
Albert Biermann, BMW Ms udviklingsdirektør, udtalte sidste år at BMW og M-afdelingen kæmpede med at finde et business case til bilen:
“We have the skills and we’d love to do it. We’ve discussed it several times but we’ve never been able to make the business case. Everything we do has to make money.”
Den nye BMW M6 coupé vil blive lanceret på Geneve Motor Show i marts. En åben udgave forventes at blive lanceret mod slutningen af 2012.