1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Mercedes A250 BlueEFFICIENCY
0

Test: Mercedes A250 BlueEFFICIENCY

Test: Mercedes A250 BlueEFFICIENCY
0
0

Kan du forestille dig den gamle A-klasse med 211 hestekræfter? Næppe, men du kunne faktisk erhverve dig den med 190 heste fra en 2.0 liters firecylindret turbomotor, som klarede 0-100 km/t på 7,5 sekunder.

Desværre klarede den det knap så godt, da svenskerne tog den under kærlig behandling og udsatte den for ”elg-testen” – se forneden.

Meget er dog ændret siden sidst, og selvom vi ikke agter at udsætte den nye A250 for elg-testen, så ville det undre os meget, hvis den væltede omkuld igen. Højden er reduceret med 16 cm, tyngdepunktet 4 cm lavere og sidepositionen næsten 18 cm lavere, hvilket giver væsentlig bedre køreegenskaber! Motoren er dog stadig en firecylindret turboladet 2,0 liters benziner med 211 heste og imponerende 350 Nm allerede fra 1.200 omdr/min, hvilket bl.a. betyder topfarten er 240 km/t!

Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 6,6 sekunder, og den er dermed klar til at tage kampen op mod de andre GTI’er i klassen. Mercedes A250 er ikke hurtigere end eksempelvis Renault Mégane R.S., som er forbi 100 km/t på speedometeret efter 6,1 sekunder, men samtidig også er væsentlig mere ”hardcore”.

Mercedes A250 er i klasse med de mere ”hyggelige” GTI’er, hvor man ikke søger den mere ekstreme vildskab klassen ellers også byder på.
Dermed er konkurrenterne bl.a. BMW 125i og Audi S3, som også begge har et prestigefyldt brand. Men kan Mercedes overhovedet være lige så sjovt som en lille baghjulstrukket BMW med 218 heste?

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Gearkassen skuffer

A250 er i den grad sjov på de danske veje, hvor det specielt er landevejene som trækker. Her er der mulighed for at teste bilens køreegenskaber i skarpe sving samt styretøjets præcision samt mærke undervognen på de let bulede veje.
Motoren er en fin lille perle, men desværre ærgrer mig sig over dobbeltkoblingsgearkassen som ikke virker smidig på samme måde. Det er dog ikke muligt at fravælge 7-DCT-gearkassen som er standard til A250 og A220 CDI, men koster 40.000-47.000 kr. ekstra ved de andre modeller.
Mercedes har dog tilføjet shift-paddles, men desværre er kombinationen er ratgearet og den lidt sløve dobbeltkoblingsgearkasse ikke perfekt. Roder man ikke med ratgearet og blot træder speederen i bund, så kommer man hurtigt af sted, men man savner mere indflydelse på hvad der sker udover bare at holde fast i rattet.

Gearkassens svaghed består i, at den ofte kører lang tid med for høje omdrejninger eller giver nogle usædvanlige ryk for en dobbeltkoblingsgearkasse når den geare ned.
Ét af de positive aspekter ved gearkassen er dog mellemgas, når der bliver gearet ned i Sport-mode.

Alt det gode

Siden vi giver Mercedes A250 hele fem point ud af seks mulige, så er der selvfølgelig flere gode punkter at fremhæve.
Køreegenskaberne er skarpe med et godt styretøj, hvor præcisionen er rigtig god, hvilket gør det til en fornøjelse på landevejene, hvor den faste affjedring, lavprofildæk og 18” store fælge sikrer god kontakt til asfalten.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Ift. BMW 125i er A25 ikke sjovere, men der i mod lettere at køre hurtig i. Sammenlignes der med S3 og Volvo V40 er A-klassen skarpere, hvilket bl.a. skyldes multilink-bagakslen som er med til at sikre de sjove køreegenskaber med det elektroniske spær.

Med 6,84 kg pr. hk er der også nok kræfter at tage af, og det er specielt drejningsmomentet på 350 Nm fra 1.200 omdr/min som får A250 hurtigt ud af starthullet. Lyden er en smule vrissende, men ganske udmærket for en firecylindret motor.

Økonomien er angivet til 16,4 km/l, hvilket er i den bedre ende for en sjov GTI’er, men de færreste vil opnå noget i nærheden at dette tal – man har jo købt den for at have det skæg.

På vejen med almindelige accelerationer virker motoren støjsvag, hvilket også gælder for motorvejskørsel, men her oplever man desværre en del vindstøj. Vindstøjen oplevede vi også ved test af A200 CDI.

AMG som ekstraudstyr

AMG-Sportspakken som testmodellen var udstyret med koster over 40.000 kr. og inkluderer 18” AMG letmetalfælge, AMG styling, krom rudelister, frontgrill i sølv og krom look, sportsundervogn, perforeret bremseskiver for, sportssæder med røde kontrastsyninger, sportsrat med flad bund, kulfiber look i kabinen, sportspedaler samt meget andet.

Ovennævnte pakke hæver helhedsindtrykket af kabinen endnu et hak, da den fremstår endnu mere sportslig med det ekstremt lækre rat, sportssæder, sportspedaler, AMG-måtter og kulfiber-look som kan ses forneden i billedgalleriet.

Læs også:  Derfor bør du investere i en hybridbil

Prisen for pakken er ikke just lav, men vil man skille sig ud fra de andre A-klasse-ejere, så er dette et godt køb. Derudover bliver kabinen en tand mere lækker, mens sportsundervognen også gør det lidt sjovere. Af andet ekstraudstyr kan nævnes PARKTRONIC som selv parkerer bilen, mens DISTRONIC automatisk holder afstand til forankørende og specielt gør motorvejskørsel mere afslappende.

Konklusion:

Mercedes A250 er ikke nogen hardcore GTI’er, men der i mod en mere civiliseret hverdagsbil som ved et lille tryk på speederen kører fra de fleste andre i trafikken. Køreegenskaberne er sjove og skarpe med et dejligt styretøj, men desværre bliver man tvangsgift med en dobbeltgearkasse, som Mercedes burde kunne gøre meget bedre!

Prisen er 25.000 kr. højere end BMW 125i, men man bedre økonomi, flottere design og en lidt mere eksklusiv kabine tæller for Mercedes.

Er de 211 heste ikke nok, kan vi fortælle, at A45 AMG er undervejs med sine 335 hk, 400 Nm og firehjulstræk. Den forventes at blive vist ved Geneve Motor Show i næste måned.

[table “” not found /]