VW Up er blevet beskrevet som den største bilnyhed i år, og ikke uden årsag. Den ankommer på det rigtige tidspunkt, den har den rigtige form, den gør de rigtige ting og pressen siger de rigtige ting om den.
Men ligesom den Oscar-vindende film du havde glædet dig så meget til at se, lever Up ikke helt op til cirkusset af hype som medierne har skabt over det sidste halve år. Ikke sagt, at det er en decideret skuffende bil, blot en lidt charmeløs en af slagsen.
Back to basics
Det er for mig et kærkomment syn, at se Volkswagen vende tilbage til små, billige biler til folket. Efter at skabt småprætentiøse udgaver af almindelige familiebiler siden slutningen af 80’erne, er VW nu tilbage hvor de startede; med billig, effektiv og pålidelig transport til folket. Men som stort set alle medier har forsøgt at formidle, er Up lidt mere end det.
På mange måder er den nøjagtigt hvad man forventer. VW udemærker sig og slår sig på punkter som samlekvalitet og quasi-luksusfornemmelse. En god portion af det design- samt kvalitetsmæssige arbejde, der gør en VW Polo mere tiltrækkende end en Opel Corsa, er blevet tilføjet til Up.
Kabinen er et af bilens mange højdepunkter, som byder på minimalistisk design i vanlig tysk stil. Alt er funktionelt, fornemt skruet sammen og med materialer som utvivlsomt ligger over standarden for klassen. Ligner det metal, er det metal. At sætte sig ind i Up, efter at have kørt en af de konkurrerende trillinger, føles som at gå fra en Lada til en Bentley.
Pianolakken, som VW skænker dig i udstyrsudgaven Move Up, er en lille genistreg, der lader de store mængder blankt metal glide ubemærket hen i det visuelle indtryk af kabinen.
Det er tydeligt, at VW har haft hjernen i blød. Værd at fremhæve i kabinen er det, for klassen fremragende anlæg der bidrager til følelsen af at sidde i et kvalitetsprodukt.
Kort sagt, er der ingenting der svigter eller skuffer inde bag de tunge døre. Det store glasareal skaber en følelse af rummelighed og giver godt udsyn og alle greb, knapper og pedaler betjenes med samme præcision og følelse som du kender fra andre af fabrikantens biler.
Bedøvende komfortabel
Hvad der i høj grad er skelsættende for køreoplevelsen i Up, er kørestillingen. Til trods for manglende længdejusterbart rart, sidder du godt, lavt og bekvemt i sæderne, der endda også støtter rimeligt.
Rattet kommer aldrig helt tæt nok på, men tæt nok til at gøre kørslen afslappende. Vi er her milevidt fra den mildest talt latterlige kørestilling i biler som Citröen C1, hvor rattet synes monteret så langt væk fra føreren som muligt, og derefter vinklet direkte mod loftet, således at man sidder krumbøjet som en anden chimpanse.
VW har arbejdet hårdt for at reducere vibrationer og støj fra den lille enliters sag, og det har fungeret. I samme omgang har de nedtonet gasresponsen, hvilket bestemt ikke bidrager til den køredynamiske oplevelse, men får enheden til at synes kultiveret og afslappet.
Ydermere er gearskiftet relativt præcist og yderst letgående, som du kender det fra resten af koncernens biler. Essentielt er det, at vandringen er holdt under kontrol, således at du ikke sidder og rører i suppen som i man kender det fra andre biler i klassen.
Det første du bemærker, er at Up er overraskende, for ikke at sige suverænt komfortabel. Vejens huller og kloakdæksler bliver elimineret af den herligt svampede undervogn, hvilket sammen med et relativt let og upræcist styretøj giver følelsen af at køre en væsentlig større bil.
Nok er affjedringskomforten suveræn, men træerne vokser ikke ind i himlen. Up kan ikke skjule sin lave vægt og høje tyngdepunkt, der ind imellem får dig til at vågne op og realisere at du kører en bil der ikke er meget større end en Smart.
Men selvom Up primært er en bybil, fungerer den også exceptionelt godt ude på motorvejen, hvor VW har formået at lukke munden på både vind- og dækstøj for slet ikke at nævne motoren der er så stille at du kunne lokkes til at tro at den havde det dobbelte antal cylindre.
Lyden af Stuttgart
Dette bliver understøttet af lydbilledet, der sender tankerne hen mod en Porsche 911 fra halvfjerdserne. Motoren trækker smidigt og relativt villigt op til det røde felt, hvor den begynder at virke lidt grov. Den fungerer nu bedst omkring 3-4.000 omdr./min, hvor man har det udemærkede moment til rådighed.
Beslutter man sig for at tilsætte lidt sving til affæren, vil man unægtelig blive skuffet. Prisen for den skyhøje komfort betales ved køredynamikken, og selvom styretøjet har rimelig føling, er det hverken præcist hurtigt nok til at du gider forsøge på ballade i Up. Insisterer du, stejler bilen og kvitterer med understyring, der som med mange andre tysker biler, heldigvis er gradvis og forudsigelig.
Pyt med det, for der er en GT-udgave på vej, der kan tilfredsstille de køreglade købere, men glem den kraftigere udgave af motoren, for den gør ikke Up mærkbart hurtigere og kører kortere på literen. Brug i stedet pengene på ekstraudstyr, for bilen kan bære det. Med DK-pakken og aircondition, begynder Up at blive en smålækker sag.
Testugen bød også på en ufrivillig demonstration af det fremragende City Emergency Brake-system, da en iver københavnsk cyklist besluttede sig for at blæse på det røde lys. Det fungerer fortræffeligt, og bør være et salgsargument i sig selv.
Bagtil finder man to sæder, der størrelsen taget i betragtning har god plads til voksne mennesker, og det bør ikke være nødvendigt at nævnte, at bagagerummet er svært begrænset og ikke rummer meget mere end et par Netto poser og en tandbørste.
Da man må nøjes uden kørecomputer i Move Up, kan vi kun gisne om brændstoføkonomien, der dog synes at være på den rigtige side af 18 km/l. BlueMotion udgaven vil utvivlsomt hæve tallet yderligere, på bekostning af affjedringskomfort og en længere gearing.
Konklusion:
Erkendt, VW Up er en særdeles god bil, der formår at definere standarden for klassen på adskillige punkter. For første gang i klassen, kan vi tale om en behagelig bil, der gør kørslen til en afslappet affære fremfor en byrde der skal overstås.
Ethvert bilkøb er naturligvis et kompromis, og Up er ingen undtagelse, for den synes aldrig rigtigt at komme ind under huden på en, lige meget hvor højt man ønsker det.
Så på mange måder synes Up at være en kompakt sammenkogning af de gængse dyder samt udyder vi kender fra VW, og har i samme vending løftet niveauet for klassen gevaldigt. Man savner blot lidt kant.
VW Move Up
Ydelse: 60 hk ved 5.000-6.000 omdr./min / 93 Nm ved 3.000-4.300 omdr/min.
Præstationer: Topfart er 160km/t. 0-100 km/t på 14,4 sek
Oplyst forbrug: 22,2 km/l – 105 g/km
Køreklar vægt: 979 kg
Mål i cm: Længde: 354 cm, Bredde: 142 cm, Højde: 148 cm
Bagagerumsvolumen: 251/ 951 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 97.990 kr.