1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Tre topløse biler til under 500.000 kr.
0

Tre topløse biler til under 500.000 kr.

Tre topløse biler til under 500.000 kr.
0
0

Man må anses som en privilegeret dansker, hvis man kigger efter en cabriolet eller roadster. Først og fremmest fordi de generelt koster mere end almindelige biler med fast tag, og sekundært fordi Danmark næsten kun har regnvejrsdage.

Men hvad får man for sine penge, hvis man vil have en bil uden tag til maks en halv million kroner? Vi samlede to cabrioleter og en roadster med prisskilte i forruden fra 380.000 til 420.000 kr..

VW Beetle Cabriolet:

Vi starter med den mest historiske og samtidig billigste testmodel, Volkswagen Beetle Cabriolet. Selvom historien om den åbne Beetle går helt tilbage til 1949 og der er solgt mere en 500.000 eksemplarer er denne spritny. Startprisen er knap 380.000 kr., og det er med den velkendte 105 hestes 1,2 liters turbomotor, som faktisk er eneste motorvariant, da den danske importør har vurderet, at den mere potente 1,4 TSI eller 2.0 TDI ikke er interessant for danskerne. Man må gå ud fra importøren har gjort sig disse erfaringer ved salget af Golf Cabriolet, da den tilbyder netop disse motorer. Desuden gør Beetle og Golf Cabriolet brug af samme platform, men Beetle er alligevel hele 30.000 kroner billigere.

Motoren gør dog også jobbet fint, men det er ingen kraftkal, hvorfor man til tider savner ekstra kræfter, hvis man vil imponerer gutterne – for imponerer gutterne gør designet ikke.
Beetle Cabriolet har mange runde former, og er meget feminin med de bløde forførende kurver. I hvert fald skabte Beetle Cabriolet megen opmærksomhed ved kørsel i Københavns gader under CPH Pride.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Køreegenskaberne er rigtig gode, og minder grundet brugen af samme platform meget om Golf Mk6’eren. Dermed er der også lagt mest vægt på komfort, og det er gjort på en fin måde, da det på ingen måde er et problem at tilbagelægge længere strækninger i Beetle Cabriolet.
Interiøret minder meget om Golf, men der er alligevel en række futuristiske og historiske Beetle-detaljer som adskiller den dristigt for den mere konservative Golf. Standardudstyret omfatter blandt andet 3-eget multifunktionslæderrat, multifunktionsanlæg plus, et godt anlæg, fuldautomatisk airconditionanlæg og fartpilot.
Taget rulles let af med en kontakt i kabinen, hvilket kan gøres ved hastigheder op til 50 km/t og blot tager 9,5 sekunder!

Mazda MX-5:

Mazda MX-5 er en helt anden snak, og målgruppen for denne smarte lille roadster er meget snæver, og så er alligevel. Det er verdens mest solgte to-personers sportsbil produceret i 900.000 eksemplarer, men hvad er alternativet, tydeligvis Toyota GT86, men hvis kravet er taget skal kunne tages af finder man ingen!

Fordommen om Mazda MX-5 er, at den kun er midaldrende mænd, da de altid har ønsket sig en lille smart sportsvogn, og nu hvor børnene er flyttet hjemmefra og huset betalt er der et større økonomisk frirum. Om det er sandt skal jeg ikke kunne sige, men speciel er den lille japanske sportsvogn!

Ligesom i andre sportsvogn-opsatte biler sidder man langt nede, hvilket giver en sjovere og bedre oplevelse af fart og køreegenskaber. Siddestillingen i testmodellens brune lædersæder er udmærket, men er man højere end 190 cm kan sidestillingen blive en smule bøvlet. Selve køreegenskaberne i MX-5 er ganske fine, men man savner stadig lidt mere præcision, mens den 128 hestes 1,8’er uden turbo også lader en tilbage med en lidt tam følelse. Motoren æder ikke ligefrem omdrejninger, og 0-100 km/t er ikke specielt sportsvognagtig.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Interiøret i MX-5 er gammeldags, og testmodellen reddes kun af en udstyrspakke til 50.000 kr., men mange af elementerne i udstyrspakken er i 2013 forventelige ved køb af en bil til 400.000 kroner.
Taget er også anderledes primitivt, men det har sin charme i den lille sportsvogn, hvor man blot skal hive i to knapper hvorefter den er topløs.

Opel Cascada:

Cascada-navnet har intet tilfælles med den tyske Eurodance-gruppe under samme navn, faktisk er disse totale modsætninger. Opel Cascada er hvad mange vil kalde for småkedelig.

Prismæssigt er Cascada testens dyreste startende fra 420.000 kr., mens testmodellen yderligere er Cosmo-udstyrsvarianten og har xenonlygter samt navigation, hvilket samlet bringer salgsprisen nær en halv million kroner.
Kigger man på pladsen er Cascada dog også væsentlig større end de to andre, og sammenlignes der med Audi A5 og Mercedes E-klasse cabriolet er Opel Cascada længere end A5’eren, men kortere end den stor E-klasse. Dette bevidner om Opel har lavet en relativ stor cabriolet, og det er faktisk deres største til dato.

Testmodellen var desværre udstyret med den gamle 140 hestes 1,4 liters turboenhed. Denne er både småtørstig og ukultiveret, hvorfor man i stedet bør vælge den nyudviklet 170 hestes turbomotor, hvor brændstofforbruget er det samme men motorgangen en verden til forskel!

Man køber ikke en kæmpe cabriolet for at få sportslige køreegenskaber, men derimod for komfortabelt at kunne cruise på af sted i både byen og på motorvejen, og her leverer Cascada varen! Cascada er den mest komfortable af de tre, og ved motorvejskørsel sidder man samtidig også bedst i læ her. Ligeledes er støjniveauet lavest i Cascada når stofkalechen er rullet på, hvilket kan gøres ved hastigheder op til 50 km/t, og føles som om det tager omtrent samme tid som bilens accelerationstid fra 0-100 km/t…

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Kabinen ligner enhver anden Opel, hvilket gør den noget kedelig når valget af en cabriolet handler om livsstil. Mindste udstyrsniveau inkluderer alt fra el-betjenete sidespejle, forlygtevaskesystem, fartpilot, opvarmeligt læderrat, parkeringssensorer bag, LED-baglygter, sportssæder, regnsensor, 17” letmetalfælge og aircondition.

Vi synes

VW Beetle cabriolet tilbyder mest for pengene, men spørgsmålet er om du kan leve med det lidt for feminine udtryk.

VW Beetle Cabriolet
Mål i cm: L: 436, B: 178, H: 142
Er der plads på bagsæderne? – Ja!
Bagagerumsvolumen: 225 l
Pris fra: 377.998 kr.
FEM UD AF SEKS STJERNER

Mazda MX-5
Mål i cm: L: 402, B: 172, H: 124,5
Er der plads på bagsæderne? – Vi fandt dem desværre aldrig…
Bagagerumsvolumen: 150 l
Pris fra: 364.189 kr.
TRE EN HALV UD AF SEKS STJERNER

Opel Cascada
Mål i cm: L: 469,6, B: 183,9, H: 144,3
Er der plads på bagsæderne? – Ja!
Bagagerumsvolumen: 380-750 l
Pris fra: 419.900 kr.
FIRE EN HALV UD AF SEKS STJERNER