Det er efterhånden tre år siden Audi sendte Q3 på markedet, så nu er det ved at være tid til et facelift af den lille SUV.
Der bliver tale om et en mindre opdatering af den højbenede model fra Audi med bedre brændstoføkonomi og enkelte designændringer. I Danmark er den kompakte SUV ikke slået helt igennem på markedet. Eksempelvis solgte Audi blot 155 Q3-modeller i 2013, mens BMW sendte 235 X1’ere ud på de danske landeveje.
Den eneste tydeligste ændring ser vi på fronten, hvor forlygterne, der fås som LED, nu er ført helt ind til grillen. Derudover vil der være meget små forskelle i designet på den nuværende og den kommende version af Q3.
Ifølge flere internationale medier kommer Audi Q3 fortsat med tre TFSI og tre TDI-motorer men nu med 17 procent lavere CO2-udslip, som spænder fra den mindste 1,4-liters version med 118 hk til den største 2,0-liters version med 217 hk – alle med direkte indsprøjtning og turbo.
Brændstofforbruget er sænket ved hjælp af Audis “cylinder on demand”-teknologi, som sparer på brændstoffet ved at lukke af for brændstoftilførslen til to af cylinderne, når behovet tillader det – eksempelvis ved nedbremsninger eller rolig kørsel ved lav hastighed.
Audi RS Q3
Traditionen tro kommer der naturligvis også en sportslig variant. Den nye Audi RS Q3 har fået den samme nye front, men det nye ved RS-modellen er, at den 2,5-listers TFSI-motor har fået 29 heste mere, så den nu yder 335 hk.
Måske lyder små 30 hk ikke af så meget, men det betyder faktisk, at accelerationen fra 0-100 er røget fra 5,5 sekunder og ned til imponerende 4,8.
Den hurtigere acceleration skyldes dog delvist også den 7-trins S-tronic gearkasse, som ifølge Audi er blevet yderligere strammet op.
I begyndelsen af det nye år kommer Audi Q3 på markedet i Europa, men de danske priser kendes endnu ikke. Prisen bliver dog næppe væsentlig dyrere end den nuværende 423.896 kr. mens RS Q3 ligger med en pris på lige under 1 mio – nemlig 913.791 kr.