1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Honda CR-V 1.6 i-DTEC
0

Test: Honda CR-V 1.6 i-DTEC

Test: Honda CR-V 1.6 i-DTEC
0
0

Med Hondas perle af en dieselmotor under hjelmen, formår CR-V at mase sig ind på tronen af klassen. Når den nye Qashqai lander til foråret kommer der nye boller på suppen.

Vi kørte CR-V første gang i primo 2013 og vi var ærligt talt af den overbevisning af den ikke var god nok. Vi kunne lide bilens affjedringskomfort, letkørte natur og plads men den turboløse benziner virkede forældet, især prisen taget i betragtning. Værre endnu, indtil for nyligt at det ikke muligt at få dieselmotor under hjelmen uden firehjulstræk og CR-V stod i det hele taget og manglede en mindre diesel. Det har den nu fået. Motoren fik først liv i den mindre Civic og har nu fundet vej til CR-V. Det er der kommet en mægtig fin bil ud af.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

De gode dyder er bevaret. Bag rattet efterlader CR-V et sammenfattet og modent udtryk, der er en større og dyrere bil værdig. Ikke at CR-V er kan gå for noget knaldtilbud, tværtimod. Prismæssigt ser det hæderligt ud i øjeblikket, for der er reelt ikke nogen værdige bejlere med en 1.6-liters diesel, men når Nissans nye Qashqai lander til marts med en mægtig 130 hestes diesel til 38.000 kroner mindre, bliver fanden løs i Laksegade. Vor kollegaer ved Berlingske Medier udråbte i udgangen af 2013 Honda CR-V som Årets Bedste Bil i klassen og vi er villige til at give dem ret, mest af alt af den årsag at konkurrenterne ikke har en sammenlignelig motor. Den nuværende Qashqai er en metusalem-gammel sag fra 2007 og mindste diesel i Mazda CX-5 har 150 heste. I tilfældet med Mazdaen veksler man for 1.000 kroner yderligere klimaanlæg til manuel aircondition og 120 til 150 hestekræfter og Hondas magelige vandrestøvler til Mazdaens mere dynamiske løbesko.

Læs også:   Tesla Roadsters med 0 kilometer på tælleren fundet i Kina: Var beregnet til ''reverse engineering''

I sidste ende er skellet mellem de to mere et spørgsmål om smag. Jeg foretrækker Hondaens tilbagelænede natur, som jeg mener klæder biltypen bedre end Mazdaens mere aggressive tilgang. I sidste ende føltes Hondaen mere tilgængelig og grundet den fremragende affjedringskomfort, nemmere at holde en god marchfart i.

Vi mener:

Det oplagte valg i klassen. Endelig har CR-V fået en dieselmotor der er det fine chassis værdigt. Prisen bliver et problem når den nye Qashqai dukker op til foråret.

Honda CR-V 1.6 i-DTEC Comfort

1.6 liters diesel

Ydelse: 120 hk v. 4.000 omdr/min, 320 Nm v. 2.000 omdr/min

Præstationer: Topfart: 182 km/t – 0-100 km/t: 11,2 sekunder

Forbrug: 22,2 km/l

Køreklar vægt: 1.541 kg

Mål i cm: L: 457, B: 182, H: 168

Bagagerumsvolumen: 589 liter

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Pris: 370.000 kr.

tags: