Skoda viste anden generation af SuperB tilbage i 2008, hvor den blev kendt for sin enorme bagsædeplads. Nu har den fået et tiltrængt facelift, men kan man overhovedet se forskel?
Du kan næppe se ændringerne, men dette er den faceliftede Skoda SuperB. Tjekkens designopdatering har været nænsom, og derfor synes jeg vi skal starte med at tage design- og kvalitetsforbedringerne Skoda fortæller om op til revision.
Skoda snakker selv om et nyt design, men det er måske så meget sagt. SuperB har fået tilført nogle nye designelementer, hvilket inkluderer en anderledes frontkofanger og nye forlygter. Ser du den bagfra er det nye baglygter som kendetegner den. Herudover skal vi selvfølgelig ikke glemme det nye forenklede Skoda logo, der også er blevet implementeret.
Forventer man de vilde opdateringer er at finde indvendigt, så må man desværre igen blot trække på skuldrene. Her finder man et nyt rat og et andet sædeindtræk. Derfor kan man hurtigt blive skuffet, hvis man kun kigger på det ydre, men der er sket mere spændende ting under motorhjelmen.
Forbedringerne under motorhjelmen er ikke noget som imponerer drengerøven, men en familiefar eller en sælger med økonomisk sans vil få et lille smil på læben. De tekniske forbedringer af blandt andet motoren betyder SuperB er blevet mere økonomisk. Man finder nu både start/stop, genvinding af bremseenergi, højere gearing og letløbsdæk, hvilket gør den økonomiske GreenLine kan rulle 23,8 km/l ved blandet kørsel!
Testmodellen var udstyret med den 140 hestes 2.0 liters dieselmotor, hvor man har hele 320 nm ved 1.750 omdrejninger i minuttet, og kan forvente op mod 21,7 kilometer per liter dieselolie. Jeg fanger dog mig selv i flere gange at tænke på den 2.0 TDI i Octavia med 150 hestekræfter. Her har man samme moment, men i lidt længere tid, og den kører en smule længere på literen. I det hele taget føles den nye motor blot mere forfinet.
På vejene gør SuperB det godt som flyder, men man kan godt mærke det er en stor bil på godt og ondt. Komfortmæssigt savner man dog ikke noget, og det gælder både affjedringen og støj ved motorvejskørsel.
De fleste vil mene pladsforholdende i Octavia Combi er gode, men sammenligner man med en SuperB Combi må dennes pladsforhold beskrives som guddommelige. 633 liter rummer bagagerummet, og dette kan forøges op til 1.865 liter hvis bagsæderne lægges ned. Benpladsen på anden række er også ekstrem fornem, og det gælder for både korte og lange. I det hele er kabinen ekstrem rummelig, og dette er SuperBs mest væsentlige force.
Prisen for SuperB Combi starter ved 329.000 kroner, hvilket er en god pris ift. de enorme pladsforhold man vil kunne nyde gavn af. Testmodellen, SuperB Combi 2.0 TDI Ambition, er angivet til 425.000 kroner, og dette er stadig en ganske fornuftig pris, men man skal have brug for pladsen, da Skoda tilbyder dig alt den Octavia Combi du vil have for disse penge.
Vi synes:
Trods faceliftet ikke er omfattende fremstår SuperB stadig som en dejlig stor bil – trods alderen trykker. Har man ikke brug for alt pladsen, så ville jeg dog personligt hellere vælge den nyere og billigere Octavia Combi.
Skoda SuperB Combi 2.0 TDI Ambition
2.0 liters firecylindret diesel
Ydelse: 140 hk v. 4.200 omdr/min, 320 Nm v. 1.750-2.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 211 km/t – 0-100 km/t: 10,1 sekunder
Forbrug: 21,7 km/l
Køreklar vægt: 1.554 kg
Mål i cm: Længde: 483,8, Bredde: 181,7, Højde: 151,1
Bagagerumsvolumen: 633 liter.
Pris: 425.000 kr.